Today's workplaces, characterized by rapid technological advancements and increasing complexity, require professionals to develop new skills and demonstrate higher levels of adaptability continuously. Successful career transitions, therefore, depend significantly on individuals' capacity to abandon outdated practices and embrace new competencies. Particularly among those in leadership positions, the ability to learn swiftly from experience and maintain resilience amid uncertainty has become essential for sustainable career success.
This study investigates the relationship between learning agility and career adaptability, specifically examining the mediating role of self-esteem. Results reveal a positive and significant relationship between learning agility and career adaptability. Among the dimensions of career adaptability, "confidence" exhibited the strongest correlation, while "concern" showed the weakest. Moreover, a moderate correlation was found between learning agility and self-esteem, particularly within the self-liking dimension. Structural equation modeling analyses indicated that self-esteem partially mediates the relationship between learning agility and career adaptability.
From a managerial perspective, these findings highlight the necessity for organizations to integrate training programs aimed at enhancing psychological flexibility, self-esteem, and adaptive capabilities. Additionally, incorporating validated assessments of learning agility and self-esteem into performance appraisal systems can help organizations identify and nurture leadership potential more effectively.
The study offers significant theoretical contributions to understanding the interplay between psychological factors and career adaptability in dynamic workplaces. Future research directions include exploring the influence of demographic factors, conducting cross-cultural comparative studies, and employing longitudinal approaches to strengthen the generalizability and applicability of the findings.
Günümüz işyerleri, hızlı teknolojik ilerlemeler ve artan karmaşıklık ile karakterize olup, profesyonellerin sürekli olarak yeni beceriler geliştirmesini ve yüksek adaptasyon yeteneği göstermesini gerektirmektedir. Başarılı kariyer geçişleri, bu nedenle, bireylerin eski alışkanlıklarını terk etme ve yeni yetkinlikleri benimseme kapasitesine önemli ölçüde bağlıdır. Özellikle liderlik pozisyonundaki bireylerde, deneyimden hızlı bir şekilde öğrenme ve belirsizlik karşısında dirençli olma yeteneği, sürdürülebilir kariyer başarısı için kritik bir unsur haline gelmiştir. Bu çalışma, öğrenme çevikliği ve kariyer uyumluluğu arasındaki ilişkiyi incelemekte ve özsaygının aracılık rolünü araştırmaktadır. Sonuçlar, öğrenme çevikliği ile kariyer uyumluluğu arasında pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğunu ortaya koymuştur. Kariyer uyumluluğunun boyutları arasında "özgüven" en güçlü ilişkiyi gösterirken, "endişe" en zayıf ilişkiyi sergilemiştir. Ayrıca, öğrenme çevikliği ile özsaygı arasında, özellikle özseverlik boyutunda, orta düzeyde bir ilişki bulunmuştur. Yapısal denklemler modeli analizleri, özsaygının öğrenme çevikliği ve kariyer uyumluluğu arasındaki ilişkiyi kısmi olarak aracılık ettiğini göstermektedir. Yönetimsel açıdan, bu bulgular, organizasyonların psikolojik esneklik, özsaygı ve adaptif yetenekleri artırmaya yönelik eğitim programlarını entegre etmeleri gerektiğini vurgulamaktadır. Ayrıca, öğrenme çevikliği ve özsaygının doğrulanmış ölçümlerini performans değerlendirme sistemlerine dahil etmek, organizasyonların liderlik potansiyelini daha etkili bir şekilde tanıyıp geliştirmelerine yardımcı olabilir. Bu çalışma, dinamik işyerlerinde psikolojik faktörler ile kariyer uyumluluğu arasındaki etkileşimi anlamaya yönelik önemli teorik katkılar sunmaktadır. Gelecek araştırmalar, demografik faktörlerin etkisini, kültürlerarası karşılaştırmalı çalışmalar yapmayı ve bulguların genellenebilirliğini artırmak için uzunlamasına yaklaşımlar kullanmayı içermektedir.
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Business Administration |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Submission Date | April 24, 2025 |
| Acceptance Date | November 20, 2025 |
| Publication Date | December 12, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: 2 |