In today's competitive conditions, the sustainability and competitiveness of service businesses can only be achieved by adapting to the development and change within the sector. Authentic leaders influence their followers and ensure that they identify with the organization. The purpose of this research is to reveal the mediating role of organizational identification in the effect of authentic leadership on social sustainability in the service sector. In the research, a face-to-face survey was conducted with 401 participants determined by the convenience sampling method, which is one of the non-random methods. The obtained data was analyzed with the SPSS method. At the end of the analysis, there is a weakly significant relationship between authentic leadership and social sustainability. There is a moderately positive and significant relationship between organizational identification and social sustainability. Authentic leadership and organizational identification positively affect social sustainability. Organizational identification has a full mediating role in the effect of authentic leadership on social sustainability. The sample consists only of service sector employees living in Istanbul. While the authentic leadership approach can have positive effects on social sustainability, organizational identification also plays an important role in this process. Although these issues are researched in a different way, there are limited publications on these variables. It is anticipated that this study will contribute to social sustainability and guide managers in creating strategies.
sisteme yüklendi
yok
yok
Günümüz rekabet koşulları içerisinde hizmet işletmelerinin sürdürülebilir olması ve rekabet elde edebilmesi sektörü içerisindeki gelişim ve değişime uyum sağlaması ile mümkün olabilmektedir. Otantik liderler takipçilerini etkileyerek onların örgüt ile özdeşleşmelerini sağlarlar. Bu araştırmanın amacı, hizmet sektöründe otantik liderliğin sosyal sürdürülebilirliğe etkisinde örgütsel özdeşleşmenin aracılık rolünü ortaya çıkarmaktır. Araştırmada tesadüfi olmayan yöntemlerden kolayda örneklem yöntemiyle belirlenen 401 katılımcı ile yüz yüze anket yapılmıştır. Elde edilen veriler SPSS yöntemiyle analiz edilmiştir. Analiz sonunda Otantik liderlik ve sosyal sürdürülebilirlik arasında zayıf derecede anlamlı ilişki vardır. Örgütsel özdeşleme ve sosyal sürdürülebilirlik arasında orta derecede pozitif anlamlı ilişki bulunmaktadır. Otantik liderlik ve örgütsel özdeşleşme sosyal sürdürülebilirliği pozitif yönde etkilemektedir Otantik liderliğin sosyal sürdürülebilirliğe etkisinde örgütsel özdeşleşmenin tam aracılık rolü bulunmaktadır. Örneklem sadece İstanbul’ da yaşayan hizmet sektöründe çalışanlardan oluşmaktadır Otantik liderlik yaklaşımı, sosyal sürdürülebilirlik üzerinde olumlu etkilere sahip olabilirken, örgütsel özdeşleşme de bu süreçte önemli bir rol oynamaktadır. Bu konular farklı bir şekilde araştırılmasına rağmen bu değişkenlerle sınırlı sayıda yayın bulunmaktadır. Bu çalışmanın sosyal sürdürülebilirliğe katkı sağlayacağı ve yöneticilere strateji oluşturmada rehber olacağı öngörülmektedir
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Business Administration |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Publication Date | December 12, 2025 |
| Submission Date | February 6, 2025 |
| Acceptance Date | September 29, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: 2 |