Bu araştırma öğrencilerde premenstrual sendrom (PMS) ile baş etme yöntemlerinin
belirlenmesi amacıyla tanımlayıcı tipte yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2021-2022
eğitim öğretim yılında eğitim gören 338 üniversite öğrencisi oluşturmuştur. Veri toplama
aşamasında Premenstrual Semptomlarla Baş Etme Ölçeği (PSBÖ) ve araştırmacılar tarafından
literatür doğrultusunda geliştirilen öğrenci bilgi formu kullanılmıştır. Araştırmanın veri
analizinde; aritmetik ortalama, frekans, standart sapma, yüzde, medyan, Cronbach Alpha iç
tutarlık analizi, Kruskal Wallis ve Man Whitney U testi uygulanmıştır. Araştırmaya katılan
öğrencilerin %94,7’si 18-24 yaş aralığında, boy ortalamasının 163,92±5,56, kilo ortalamasının
58,1±11,14 olduğu bulunmuştur. Katılımcıların %30,5’inin menstrüasyon döngüsünün 13
yaşında başladığı, %93,5’inin menstrüasyon ile ilgili bilgi almadığı, menstrüasyon ile ilgili bilgi
alanların %50,6’sının bilgiyi annesinden ve %63,9’unun bilgiyi regl olmadan önce aldığı
bulunmuştur. Premenstrual semptomlarla baş etme ölçeğinin 5 alt boyutundan alınan puan
ortalamaları incelendiğinde, zarardan kaçınma alt boyutunun puanının 21,2±6,79, farkında
olma ve kabullenme 35,68±8,24, enerjiyi adapte etme 8,86±3,31, öz bakım 14,92±4,08 ve
iletişim 12,2±4,59 olarak saptanmıştır. Bu çalışmada menstruasyon süresi ortalama 4 gün olarak
belirlenen kadınların, menstruasyon döneminde sık ped (günde 4 ped ve üzeri) değiştiren ve
menarş öncesi menstrual döngü hakkında eğitim alan kadınların premenstrual semptomlarla baş
etmede daha iyi oldukları saptanmıştır. Bu çalışmada menstrual hijyene önem veren kadınların
ve menarş öncesi danışmanlık alan kadınların PMS yönetiminin daha sağlıklı olduğu
görülmektedir. Kadın yaşamında önemli bir gelişimsel aşama olan çocukluktan yetişkinliğe
geçiş döneminde menstrual döngü hakkında eğitim verilmesi kadınların erken yaşlarda sağlıklı
yaşam davranışları geliştirebilmesinde, kadın yaşam kalitesinin arttırılmasında ve olası PMS
yönetimde en temel yaklaşımlardan biridir. Öğrencilerin PMS ile ilgili farkındalık
geliştirilmesi, PMS kaynaklı eğitim ve meslek hayatlarında oluşabilecek sorunlarla başa çıkma
yöntemlerinin tanıtılması ve baş etme metotlarının öğretilmesi için çaba gösterilmelidir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Geleneksel, Tamamlayıcı ve Bütünleştirici Tıp, Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Derlemeler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Haziran 2023 |
Gönderilme Tarihi | 23 Ocak 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 2 Sayı: 1 |