Research Article
BibTex RIS Cite

Okul Öncesi Eğitimde İnformal Ortamlara Yönelik Öğretmenlerin Görüşleri

Year 2018, Volume: 3 Issue: 2, 38 - 65, 30.12.2018

Abstract



Bu
araştırmanın amacı okul öncesi öğretmenlerinin okul dışı öğrenme ortamı
hakkındaki görüşlerini tespit etmek ve okul dışında yapılan öğrenme-öğretme
etkinliklerinin çocuk gelişiminde anlamlı fark yaratıp yaratmadığını belirmektir.
Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim desenine uygun olarak
yürütülmüştür. Literatür taranarak soru bankası oluşturulmuş daha sonra hazırlanan
yarı-yapılandırılmış mülakat soruları Amasya ilinde görev yapmakta olan 10 okul
öncesi öğretmenine uygulanmıştır. Çalışma grubunu oluşturan öğretmenler amaçlı
örneklem belirleme yöntemiyle seçilmiştir. Araştırmada görüşmelerden elde
edilen veriler, içerik analizi yöntemi ile Nvivo programı kullanılarak analiz
edilmiştir. Analiz sonucunda; öğretmenlerin o
kul
dışı ortamlarda öğrenme alanlarına yönelik becerilerin kazandırılmasında etkili
çalışmalar yürüttüğü sonucuna varılmıştır.




References

  • Abazoğlu, İ., Yıldırım, O., ve Yıldızhan, Y. (2015). Okul öncesi öğretmenliğine ilişkin genel bir bakış. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 411-423.
  • Akın, F. (2012). Okul içi ve okul dışı öğrenmelerin öğrenci başarısına etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Burdur.
  • Aktın, K. (2017). Okul öncesi dönemde müze eğitimi ile çocukların tarihsel düşünme becerilerinin geliştirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 465-486.
  • Avcı, N. ve Toran, M. (2012). Okul öncesi eğitime giriş, Eğiten Kitap, Ankara.
  • Bakioğlu, B., Karamustafaoğlu, O., Karamustafaoğlu, S. & Yapıcı, Ş. (2018). The effects of out-of-school learning settings science activities on 5th graders’ academic achievement, European journal of Educational Research, 7(3), 451-464.
  • Bakioğlu, B. & Karamustafaoğlu, O. (2017). A Study on developing a guide material for science classes supported by out-of-school learning, Universal Journal of Educational Research, 5(5), 773-786.
  • Bakioğlu, B. & Karamustafaoğlu, O. (2014). Outdoor science education: Technical visit to a dialysis center, Turkish Journal of Teacher Education, 3(2), 15-26.
  • Bunting, C. J. (2006). Interdisciplinary teaching through outdoor education. Newzeland: Human Kinetics
  • Cooper, A. (2015). Nature and the outdoor learning environment: the forgotten resource in early childhood education. International Journal of Early Childhood Environmental Education, 3(1), 85-97.
  • Çavuş, R., Topsakal, Ü. U. ve Kaplan, A. Ö. (2013). İnformal öğrenme ortamlarının çevre bilinci kazandırmasına ilişkin öğretmen görüşleri: Kocaeli bilgievleri örneği. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 3 (1), 15-26.
  • Çepni, S. (2010). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (5. Baskı). Trabzon: Ofset Matbaacılık.
  • Department for Education and Skills (DfES). (2006). Learning outside the classroom manifesto. http://www.lotc.org.uk/wp-content/uploads/2011/03/G1.-LOtC-Manifesto.pdf adresinden 11.06.2018 tarihinde erişilmiştir.
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ernst, J. (2014). Early childhood educators’ use of natural outdoor settings as learning environments: an exploratory study of beliefs, practices, and barriers. Environmental Education Research, 20(6), 735-752.
  • Erten, Z., & Taşçi, G. (2016). Fen bilgisi dersine yönelik okul dışı öğrenme ortamları etkinliklerinin geliştirilmesi ve öğrencilerin bilimsel süreç becerilerine etkisinin değerlendirilmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 638-657.
  • Eshach, H. (2007). Bridging in-school and out-of-school learning: Formal, non-formal, and informal education. Journal of science education and technology, 16(2), 171-190.
  • Karademir, E. (2013). Öğretmen ve öğretmen adaylarının fen ve teknoloji dersi kapsamında okul dışı öğrenme etkinliklerini gerçekleştirme amaçlarının planlanmış davranış teorisi yoluyla belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara.
  • Kefi, S. (2016). Alan gezilerinde okulöncesi öğretmenlerinin temel bilimsel süreç becerilerini kullanmalarının desteklenmesi. Ines journal Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(6), 82-103.
  • Keskin, S.,& Kaplan, E.(2012). Sosyal bilgler ve tarih eğitiminde okul dışı öğrenme ortamı olarak oyuncak müzeleri, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 41, 95-115.
  • Kılıç, H. E., & Şen, A. İ. (2014). Okul dışı öğrenme etkinliklerine ve eleştirel düşünmeye dayalı fizik öğretiminin öğrenci tutumlarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 39 (176), 13-30.
  • Kiewra, C., & Veselack, E. (2016). Playing with nature: Supporting preschoolers’ creativity in natural outdoor classrooms. International Journal of Early Childhood Environmental Education, 4(1), 70-95.
  • Mallett, C. J., Trudel, P., Lyle, J., & Rynne, S. B. (2009). Formal vs. informal coach education. International Journal of Sports Science & Coaching, 4(3), 325-364.
  • Milli Eğitim Bakanlığı -MEB- (2012). Okul öncesi eğitim programı, Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • Özdem, Y., Alper, U. ve Erar, H. (2012). Eğlenceli bilim: bilim merkezlerinin ilköğretim öğrencilerinin bilimsel süreç becerilerine etkisi, X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 27-30 Haziran, Niğde Üniversitesi, Niğde.
  • Salmi, H. S. (1993). Science centre education: Motivation and learning in informal education. Master Thesis, University of Helsinki, Finland. http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED363613.pdf adresinden 15.04.2018 tarihinde erişilmiştir.
  • Sontay, G., Tutar, M., Karamustafaoğlu, O. (2016). Okul dışı öğrenme ortamları ile fen öğretimi hakkında öğrenci görüşleri: planetaryum gezisi, İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 1(1), 1-24.
  • Strauss,A., Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research: grounded theory procedures and techniques. New Delhi: SAGE Publications.
  • Şahin, Ç., Kartal, O. Y., & İmamoğlu, A. (2013). Okul öncesi öğretmen yetiştirme programı hakkında okul öncesi öğretmen adaylarının görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 101-118.
  • Şimşek, H., & Yıldırım, A. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Tatar, N., & Bağrıyanık, K. (2012). Fen ve teknoloji dersi öğretmenlerinin okul dışı eğitime yönelik görüşleri, İlköğretim Online Dergsi, 14(4), 883-896.
  • Tuschling, A., & Engemann, C. (2006). From education to lifelong learning: The emerging regime of learning in the European Union. Educational Philosophy and Theory, 38(4), 451-469.
  • Unutkan, Ö. P. (2006). Okul öncesinde ilköğretime hazırlık, İstanbul: Morpa Yayınları.
  • Wagner, C., & Gordon, D. (2010). Planning school grounds for outdoor learning, National Clearinghouse for Educational Facilities. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED512693.pdf adresinden 25.05.2018 tarihinde erişilmiştir.
  • Yapıcı, M ve Ulu, F. B. (2010). İlköğretim 1. sınıf öğretmenler..inin okul öncesi öğretmenlerinden beklentileri. Kuramsal Eğitimbilim, 3(1), 43-55.
  • Yeşilyurt, E.,& Kurt, İ. (2012). Değerleri kazandırmasındaki etkililik açısından resmi ve örtük program ile okul dışı etmenlerin öğrenci görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi, Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 7(4), 3253-3272.
Year 2018, Volume: 3 Issue: 2, 38 - 65, 30.12.2018

Abstract

References

  • Abazoğlu, İ., Yıldırım, O., ve Yıldızhan, Y. (2015). Okul öncesi öğretmenliğine ilişkin genel bir bakış. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 411-423.
  • Akın, F. (2012). Okul içi ve okul dışı öğrenmelerin öğrenci başarısına etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Burdur.
  • Aktın, K. (2017). Okul öncesi dönemde müze eğitimi ile çocukların tarihsel düşünme becerilerinin geliştirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 465-486.
  • Avcı, N. ve Toran, M. (2012). Okul öncesi eğitime giriş, Eğiten Kitap, Ankara.
  • Bakioğlu, B., Karamustafaoğlu, O., Karamustafaoğlu, S. & Yapıcı, Ş. (2018). The effects of out-of-school learning settings science activities on 5th graders’ academic achievement, European journal of Educational Research, 7(3), 451-464.
  • Bakioğlu, B. & Karamustafaoğlu, O. (2017). A Study on developing a guide material for science classes supported by out-of-school learning, Universal Journal of Educational Research, 5(5), 773-786.
  • Bakioğlu, B. & Karamustafaoğlu, O. (2014). Outdoor science education: Technical visit to a dialysis center, Turkish Journal of Teacher Education, 3(2), 15-26.
  • Bunting, C. J. (2006). Interdisciplinary teaching through outdoor education. Newzeland: Human Kinetics
  • Cooper, A. (2015). Nature and the outdoor learning environment: the forgotten resource in early childhood education. International Journal of Early Childhood Environmental Education, 3(1), 85-97.
  • Çavuş, R., Topsakal, Ü. U. ve Kaplan, A. Ö. (2013). İnformal öğrenme ortamlarının çevre bilinci kazandırmasına ilişkin öğretmen görüşleri: Kocaeli bilgievleri örneği. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 3 (1), 15-26.
  • Çepni, S. (2010). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (5. Baskı). Trabzon: Ofset Matbaacılık.
  • Department for Education and Skills (DfES). (2006). Learning outside the classroom manifesto. http://www.lotc.org.uk/wp-content/uploads/2011/03/G1.-LOtC-Manifesto.pdf adresinden 11.06.2018 tarihinde erişilmiştir.
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ernst, J. (2014). Early childhood educators’ use of natural outdoor settings as learning environments: an exploratory study of beliefs, practices, and barriers. Environmental Education Research, 20(6), 735-752.
  • Erten, Z., & Taşçi, G. (2016). Fen bilgisi dersine yönelik okul dışı öğrenme ortamları etkinliklerinin geliştirilmesi ve öğrencilerin bilimsel süreç becerilerine etkisinin değerlendirilmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 638-657.
  • Eshach, H. (2007). Bridging in-school and out-of-school learning: Formal, non-formal, and informal education. Journal of science education and technology, 16(2), 171-190.
  • Karademir, E. (2013). Öğretmen ve öğretmen adaylarının fen ve teknoloji dersi kapsamında okul dışı öğrenme etkinliklerini gerçekleştirme amaçlarının planlanmış davranış teorisi yoluyla belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara.
  • Kefi, S. (2016). Alan gezilerinde okulöncesi öğretmenlerinin temel bilimsel süreç becerilerini kullanmalarının desteklenmesi. Ines journal Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(6), 82-103.
  • Keskin, S.,& Kaplan, E.(2012). Sosyal bilgler ve tarih eğitiminde okul dışı öğrenme ortamı olarak oyuncak müzeleri, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 41, 95-115.
  • Kılıç, H. E., & Şen, A. İ. (2014). Okul dışı öğrenme etkinliklerine ve eleştirel düşünmeye dayalı fizik öğretiminin öğrenci tutumlarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 39 (176), 13-30.
  • Kiewra, C., & Veselack, E. (2016). Playing with nature: Supporting preschoolers’ creativity in natural outdoor classrooms. International Journal of Early Childhood Environmental Education, 4(1), 70-95.
  • Mallett, C. J., Trudel, P., Lyle, J., & Rynne, S. B. (2009). Formal vs. informal coach education. International Journal of Sports Science & Coaching, 4(3), 325-364.
  • Milli Eğitim Bakanlığı -MEB- (2012). Okul öncesi eğitim programı, Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • Özdem, Y., Alper, U. ve Erar, H. (2012). Eğlenceli bilim: bilim merkezlerinin ilköğretim öğrencilerinin bilimsel süreç becerilerine etkisi, X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 27-30 Haziran, Niğde Üniversitesi, Niğde.
  • Salmi, H. S. (1993). Science centre education: Motivation and learning in informal education. Master Thesis, University of Helsinki, Finland. http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED363613.pdf adresinden 15.04.2018 tarihinde erişilmiştir.
  • Sontay, G., Tutar, M., Karamustafaoğlu, O. (2016). Okul dışı öğrenme ortamları ile fen öğretimi hakkında öğrenci görüşleri: planetaryum gezisi, İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 1(1), 1-24.
  • Strauss,A., Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research: grounded theory procedures and techniques. New Delhi: SAGE Publications.
  • Şahin, Ç., Kartal, O. Y., & İmamoğlu, A. (2013). Okul öncesi öğretmen yetiştirme programı hakkında okul öncesi öğretmen adaylarının görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 101-118.
  • Şimşek, H., & Yıldırım, A. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Tatar, N., & Bağrıyanık, K. (2012). Fen ve teknoloji dersi öğretmenlerinin okul dışı eğitime yönelik görüşleri, İlköğretim Online Dergsi, 14(4), 883-896.
  • Tuschling, A., & Engemann, C. (2006). From education to lifelong learning: The emerging regime of learning in the European Union. Educational Philosophy and Theory, 38(4), 451-469.
  • Unutkan, Ö. P. (2006). Okul öncesinde ilköğretime hazırlık, İstanbul: Morpa Yayınları.
  • Wagner, C., & Gordon, D. (2010). Planning school grounds for outdoor learning, National Clearinghouse for Educational Facilities. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED512693.pdf adresinden 25.05.2018 tarihinde erişilmiştir.
  • Yapıcı, M ve Ulu, F. B. (2010). İlköğretim 1. sınıf öğretmenler..inin okul öncesi öğretmenlerinden beklentileri. Kuramsal Eğitimbilim, 3(1), 43-55.
  • Yeşilyurt, E.,& Kurt, İ. (2012). Değerleri kazandırmasındaki etkililik açısından resmi ve örtük program ile okul dışı etmenlerin öğrenci görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi, Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 7(4), 3253-3272.
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Sevilay Karamustafaoğlu

Leyla Ayvalı This is me

Yağmur Ocak This is me

Publication Date December 30, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 3 Issue: 2

Cite

APA Karamustafaoğlu, S., Ayvalı, L., & Ocak, Y. (2018). Okul Öncesi Eğitimde İnformal Ortamlara Yönelik Öğretmenlerin Görüşleri. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 3(2), 38-65.