Social, political, and economic factors that arise in social life affect the future of education systems of countries and enable various education models to come to the fore. In addition to social transformation; it can be said that the Z and Alpha generations, which are not only satisfied with the educational activities within the walls of the school and tend to turn almost any environment into a learning environment, are also effective on the educational models of the coming years. Learning environments, which are valid for all kinds of field education in general, are also effective in the future of visual arts education. The aim of this research is to reveal opinions about the role and importance of out-of-school learning environments in the future of visual arts education. A qualitative research approach, which includes the descriptive analysis of the documents in the literature, has been adopted to conduct the research. To achieve the stated basic objectives of the research; the related literature has been thoroughly analysed, descriptive analysis of the documents obtained has been made and the role and importance of these learning environments in the future of visual arts education has been questioned. As a result of the research, it has been understood that out-of-school learning environments have a key place both in today's education systems and in future education systems. According to many opinions presented in the related literature; formal education will not be enough for the next generations to receive visual arts education. It has been suggested that researchers who examine the future of education should carry out theoretical or practical studies related to out-of-school learning environments as soon as possible and support the development of visual arts education.
Toplumsal hayatta ortaya çıkan sosyal, politik, ekonomik vb. etmenler ülkelerin eğitim sistemlerinin geleceğini etkilemekte ve çeşitli eğitim modellerinin ön plana çıkmasını sağlamaktadır. Toplumsal dönüşüme ek olarak; yalnızca okul duvarları içinde kalan eğitim-öğretim etkinlikleriyle yetinmeyen ve hemen her ortamı öğrenme ortamına dönüştürme eğilimi sergileyen Z ve Alfa kuşaklarının da gelecek yılların eğitim modelleri üzerinde etkili olduğu söylenebilir. Genel anlamda her türlü alan eğitimi için geçerli olan öğrenme ortamları, görsel sanatlar eğitiminin geleceğinde de etkili olmaktadır. Bu araştırmanın amacı; görsel sanatlar eğitiminin geleceğinde okul dışı öğrenme ortamlarının yeri ve önemine ilişkin görüşleri ortaya çıkarmaktır. Araştırmanın gerçekleştirilmesinde genel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın belirtilen temel amaçlarına ulaşmak için; ilgili literatür derinlemesine incelenmiş, elde edilen dokümanların betimsel analizleri yapılmış ve söz konusu öğrenme ortamlarının görsel sanatlar eğitiminin geleceğindeki yeri ve önemi sorgulanmıştır. Araştırma sonucunda; okul dışı öğrenme ortamlarının hem günümüz eğitim sistemlerinde hem de gelecekteki eğitim sistemlerinde önemli bir yere sahip olduğu anlaşılmıştır. İlgili literatürde sunulan pek çok görüşe göre; görsel sanatlar eğitimi alacak olan gelecek kuşaklar için yalnızca formal eğitimin yeterli olmayacaktır. Eğitimin geleceğini inceleyen araştırmacıların okul dışı öğrenme ortamları ile ilgili kuramsal veya uygulamalı çalışmaları en kısa sürede gerçekleştirmeleri ve görsel sanatlar eğitimi alanının gelişimine destek olmaları önerilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 25, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 5 Issue: 2 |