Advances in astronomy require individuals to acquire developing and changing knowledge about astronomy. The concepts of astronomy science are among the contents of the Science Course subjects. In the renewed 2018 Science Curriculum, it is seen that learning the concepts of astronomy is emphasized within the subject area of "Earth and Universe" in the 4th, 5th, 6th, 7th, and 8th grades. False images that are formed in the first years of education create a continuous situation while being carried to the next education years and negatively affect the learning process. In this respect, it is thought that it is important to determine student images in the first years of education. In order to determine the images of students about basic astronomy concepts, a study was carried out with 5th grade students studying at a secondary school in Kahramanmaraş in the 2018-2019 academic year. In the study, it was concluded that the students had different images about night and day, the phases of the Moon, the seasons, the movements of the Sun, the Earth and the Moon, and they made unscientific explanations about these concepts. In addition, astronomy concepts such as meteor, sunspot and crater were obtained from student drawings and explanations in the research.
Astronomi bilimindeki gelişmeler bireylerin astronomi ile ilgili gelişen ve değişen bilgiler edinmesini gerektirir. Astronomi bilimi kavramları Fen Bilimleri Dersi konularının içerikleri arasında yer almaktadır. Yenilenen 2018 Fen Bilimleri Öğretim Programı’nda 4., 5., 6., 7. ve 8. sınıflarda “Dünya ve Evren” konu alanının içerisinde astronomi kavramlarının öğrenilmesine ağırlık verildiği görülmektedir. Öğrenimin ilk yıllarında oluşan yanlış imajlar sonraki öğrenim yıllarına taşınırken süreklilik gösteren bir durum oluşturmaktadır ve öğrenme sürecini olumsuz etkilemektedir. Bu açıdan öğrenimin ilk yıllarında öğrenci imajlarının belirlenmesinin önemli olduğu düşünülmektedir. Öğrencilerin temel astronomi kavramları ile ilgili imajlarının belirlenmesi amacıyla, 2018-2019 eğitim ve öğretim yılında Kahramanmaraş ilinde bir ortaokulda öğrenim gören 5.sınıf öğrencileri ile çalışma gerçekleştirilmiştir. Çalışmada gece ve gündüz, Ay’ın evreleri, mevsimler, Güneş, Dünya ve Ay hareketleri konuları ile ilgili öğrencilerin farklı imajlara sahip oldukları ve bu kavramlar ile ilgili bilimsel doğruluğu olmayan açıklamalarda bulundukları sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca araştırmada öğrenci çizim ve açıklamalarından meteor, Güneş lekesi ve krater gibi astronomi kavramlarına da ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 6 Issue: 1 |