Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmenlerin İnformal Öğrenme Ortamlarını Kullanma Durumlarının İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 1, 100 - 110, 30.06.2024

Öz

Zaman ve mekan sınırlaması olmaksızın yaşamın içinde evde, mahallede, parkta vb. farklı ortamlarda öğrenmenin gerçekleşebileceğini ifade eden informal öğrenme, bireylerin öğrenmesini desteklemekte ve bilginin yapılandırılmasına katkı sunmaktadır. Bireyleri öğrenme sürecinde aktif kılan, sosyal yaşantıyla yeni bilgileri öğreten, bilgiler arasında farklı ilişkiler kurulmasına imkan tanıyan informal öğrenme ortamları, okuldışı öğrenme ortamları olarak tanınmaktadır. Eğitimde önemli yeri olan öğretmenler öğrenme süreçlerini planlarken farklı informal öğrenme ortamlarını (müze, hayvanat bahçesi, sinema salonu vb.) kullanırlar. Hem öğrenme hem de öğretim süreçlerini yöneten öğretmenler, okul içi olduğu kadar okul dışındaki öğrenme ortamlarında da kişisel ve mesleki gelişimleri için aktifdirler. Öğretmenler öğretim süreçlerinde öğrenciler için informal öğrenme ortamlarını kullanırken kendi kişisel ve mesleki gelişimleri için de kullanabilirler. Bu çalışmanın amacı sınıf öğretmenlerin informal öğrenme ortamlarının kullanımına ilişkin görüşlerini belirlemektir. Nitel araştırmanın esas alındığı bu araştırmada durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Temel eğitim kurumlarında çalışan 9 sınıf öğretmeni ile yapılan görüşmede araştırmacı tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler betimsel ve içerik analizi ile değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda sınıf öğretmenleri informal öğrenme ortamını; esnek sınıf, özgürlük, plansız yaşam, bağımsız öğrenme olarak tanımlamışlardır. Öğretmenler kişisel ve mesleki gelişimlerini sağlamak içinen çok zümre oldukları öğretmen online sitelerini, web 2.0 araçlarını, eğitimsel kimliği olan ünlü kişilerin sosyal medya hesaplarını informal öğrenme ortamları olarak takip etmektedirler. Öğretmenler dijital alanda; arama yapma, kendi kendine deneme yapma, aynı ya da farklı branşlardan öğretmenlerleişbirliği yapma gibi farklı çalışmalar yürütmüşlerdir. İnformal öğrenme ortamlarını etkili kullanmanın önündeki engelleri ise zamanın yetmemesi, online ortamlara güvensiz olmaları, farklı informal öğrenme ortamlardan habersiz olmaları, yeteri kadar motivasyonlarının olmaması olarak sıralamışlardır.

Kaynakça

  • Anderson, D.,Lucas, K.B., Ginns, I.S., &Dierking, L.D. (2000). Development of knowledge about electricity and magnetism during a visitto a science museum and related post-visit activities. ScienceEducation, 84(5), 658-679.
  • Bozdoğan, A. E. (2007). Students ınterests towards science fields about exhibitions in science centers: Feza Gursey Science Center in Turkey. Natural Science Education. 2 (19), 5-17.
  • Demirel, Ö. ve Kaya, Z. (2003). Öğretmenlik mesleğine giriş. (Dördüncü Baskı). Ankara: Pegem-A Yayıncılık.
  • Falk, J.,&Dierking, L. (1997). School fieldtrips: Assessingtheirlongtermimpact. Curator, 40(3), 211–218.
  • Fields, D. A. (2009). What do students gain from a week at science camp? youth perceptions and the design of an ımmersive, research oriented astronomy camp. International Journal of Science Education, 31 (2), 151-171.
  • Gerber, B. L., Marek, E. A., & Cavallo, A. M. L. (2001). Development of an ınformal learning opportunities assay. International Journal of Science Education, 23 (6), 569-583.
  • Griffin, J. (1994).Learning tolearn in informalsciencesettings. Research in ScienceEducation, 24, 121-128.
  • Güney, S. (2009). İnformal öğrenmenin bireye yansımaları. Hayat Boyu Öğrenim Kapsamında Türkiye’deki İnformal Öğrenme Üzerine Ortak Bir Anlayış Geliştirme Ve Farkındalık Oluşturma Projesi Konferansları Bildiri Kitabı, T.C Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı Yayınları, 127-133.
  • Hannu, S. (1993). Sciencecentreeducation. Motivationandlearning in informaleducation. Research Report 119. Helsinki UniversityDepartment of TeacherEducation.
  • Hofstein, A. &Rosenfeld, S. (1996). Bridgingthegapbetweenformalandinformalsciencelearning. Studies in ScienceEducation, 28, 87–112.
  • Melber, L.M. & Brown, K.. D. (2008). Not like a regular science class: Informalscienceeducationforstudentswithdisabilities. A Journal of EducationalStrategies 82(1), 35-39.
  • Nazik, M.H. (2009). Ailede, toplumda ve sosyal sistemlerde informal öğrenme. Hayat Boyu Öğrenim Kapsamında Türkiye’deki İnformal Öğrenme Üzerine Ortak Bir Anlayış Geliştirme ve Farkındalık Oluşturma Projesi Konferansları Bildiri Kitabı,T.C Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı Yayınları, 60-77.
  • Salmi, H. S. (1993). Science centre education: motivation and learning in informal education. Doktora tezi. Helsinki Üniversitesi, Eğitim Fakültesi: Finlandiya.
  • Sönmez, V. (2006). Eğitim bilimine giriş. (5. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şişman, M. (2007). Eğitim bilimine giriş. (3. Baskı). Ankara: Pegem-A Yayıncılık
  • Tatar, N. ve Bağrıyanık, K.E. (2012). Opinions of science and technology Teachers about outdoor education. İlköğretim Online, 11(4), 883-896.
  • Türkoğlu, A. (2009). İnformal öğrenme. Hayat Boyu Öğrenme Kapsamında Türkiye’de İnformal Öğrenme Üzerine Ortak Bir Anlayış Geliştirme ve Farkındalık Oluşturma Projesi Konferansları Bildiri Kitabı, T.C Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı Yayınları, 36-39.
  • Wolins, I.S.,Jensen, N., &Ulzheimer, R. (1992). Children’ s memories of museumfieldtrips: qualitativestudy. Journal of MuseumEducation 17 (2), 17–27.
  • Yardımcı, E. (2009). Yaz bilim kampında yapılan etkinlik temelli doğa eğitiminin ilköğretim 4 ve 5. sınıftaki çocukların doğa algılarına etkisi. Yüksek lisans tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü: Bolu.

Investigation of Teachers' Use of Informal Learning Environments

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 1, 100 - 110, 30.06.2024

Öz

Informal learning environments, which do not express any official institution, express the areas that we can be in our lives at any time and that we can constantly visit in our learning life, support the learning of individuals and contribute to the structuring of knowledge. These environments, which make individuals active in the learning process, teach social life and new information, and enable different relationships to be established between information, are one of the out-of-school learning environments. Teachers, who have an important place in education, experience different learning processes like students. Teachers who manage both learning and teaching situations are active in learning environments outside of school as well as in school. The aim of this study is to determine teachers' views on the use of informal learning environments. In this study, which is based on qualitative research, the case study method was used. A semi-structured interview form prepared by the researcher was used in the interview with 9 classroom teachers working in basic education institutions. The data obtained were evaluated with descriptive and content analysis. As a result of the research, the classroom teachers used the informal learning environment; flexible classroom, freedom, unplanned life, independent learning. Teachers mostly follow teacher online sites, web 2.0 tools, social media accounts of famous people with educational identity as informal learning environments. Teachers frequently carry out activities such as searching in the digital area, doing self-experiments, collaborating with different teachers in informal learning environments. They listed the barriers to effective use of informal learning environments as lack of time, distrust of online environments, unawareness of different informal learning environments, and lack of motivation.In life, at home, in the neighborhood, in the park, etc., without any limitation of time and place. Informal learning, which states that learning can take place in different environments, supports the learning of individuals and contributes to the structuring of knowledge. Informal learning environments that make individuals active in the learning process, teach new information through social life, and enable the establishment of different relationships between information are known as out-of-school learning environments. Teachers, who have an important place in education, use different informal learning environments (museum, zoo, movie theater, etc.) when planning their learning processes. Teachers, who manage both learning and teaching processes, are active in their personal and professional development in learning environments outside the school as well as inside the school. While teachers use informal learning environments for students in their teaching processes, they can also use them for their own personal and professional development. The aim of this study is to determine the opinions of classroom teachers regarding the use of informal learning environments. In this research, which is based on qualitative research, the case study method was used. A semi-structured interview form prepared by the researcher was used in the interviews with 9 classroom teachers working in basic education institutions. The data obtained was evaluated by descriptive and content analysis. As a result of the research, classroom teachers define the informal learning environment; They defined it as flexible classroom, freedom, unplanned life, independent learning. In order to ensure their personal and professional development, teachers follow the teacher online sites, web 2.0 tools, and social media accounts of famous people with educational identities as informal learning environments. Teachers in the digital field; They carried out different studies such as searching, experimenting on their own, and collaborating with teachers from the same or different branches. They listed the obstacles to using informal learning environments effectively as not having enough time, being distrustful of online environments, being unaware of different informal learning environments, and not having enough motivation.

Kaynakça

  • Anderson, D.,Lucas, K.B., Ginns, I.S., &Dierking, L.D. (2000). Development of knowledge about electricity and magnetism during a visitto a science museum and related post-visit activities. ScienceEducation, 84(5), 658-679.
  • Bozdoğan, A. E. (2007). Students ınterests towards science fields about exhibitions in science centers: Feza Gursey Science Center in Turkey. Natural Science Education. 2 (19), 5-17.
  • Demirel, Ö. ve Kaya, Z. (2003). Öğretmenlik mesleğine giriş. (Dördüncü Baskı). Ankara: Pegem-A Yayıncılık.
  • Falk, J.,&Dierking, L. (1997). School fieldtrips: Assessingtheirlongtermimpact. Curator, 40(3), 211–218.
  • Fields, D. A. (2009). What do students gain from a week at science camp? youth perceptions and the design of an ımmersive, research oriented astronomy camp. International Journal of Science Education, 31 (2), 151-171.
  • Gerber, B. L., Marek, E. A., & Cavallo, A. M. L. (2001). Development of an ınformal learning opportunities assay. International Journal of Science Education, 23 (6), 569-583.
  • Griffin, J. (1994).Learning tolearn in informalsciencesettings. Research in ScienceEducation, 24, 121-128.
  • Güney, S. (2009). İnformal öğrenmenin bireye yansımaları. Hayat Boyu Öğrenim Kapsamında Türkiye’deki İnformal Öğrenme Üzerine Ortak Bir Anlayış Geliştirme Ve Farkındalık Oluşturma Projesi Konferansları Bildiri Kitabı, T.C Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı Yayınları, 127-133.
  • Hannu, S. (1993). Sciencecentreeducation. Motivationandlearning in informaleducation. Research Report 119. Helsinki UniversityDepartment of TeacherEducation.
  • Hofstein, A. &Rosenfeld, S. (1996). Bridgingthegapbetweenformalandinformalsciencelearning. Studies in ScienceEducation, 28, 87–112.
  • Melber, L.M. & Brown, K.. D. (2008). Not like a regular science class: Informalscienceeducationforstudentswithdisabilities. A Journal of EducationalStrategies 82(1), 35-39.
  • Nazik, M.H. (2009). Ailede, toplumda ve sosyal sistemlerde informal öğrenme. Hayat Boyu Öğrenim Kapsamında Türkiye’deki İnformal Öğrenme Üzerine Ortak Bir Anlayış Geliştirme ve Farkındalık Oluşturma Projesi Konferansları Bildiri Kitabı,T.C Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı Yayınları, 60-77.
  • Salmi, H. S. (1993). Science centre education: motivation and learning in informal education. Doktora tezi. Helsinki Üniversitesi, Eğitim Fakültesi: Finlandiya.
  • Sönmez, V. (2006). Eğitim bilimine giriş. (5. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şişman, M. (2007). Eğitim bilimine giriş. (3. Baskı). Ankara: Pegem-A Yayıncılık
  • Tatar, N. ve Bağrıyanık, K.E. (2012). Opinions of science and technology Teachers about outdoor education. İlköğretim Online, 11(4), 883-896.
  • Türkoğlu, A. (2009). İnformal öğrenme. Hayat Boyu Öğrenme Kapsamında Türkiye’de İnformal Öğrenme Üzerine Ortak Bir Anlayış Geliştirme ve Farkındalık Oluşturma Projesi Konferansları Bildiri Kitabı, T.C Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı Yayınları, 36-39.
  • Wolins, I.S.,Jensen, N., &Ulzheimer, R. (1992). Children’ s memories of museumfieldtrips: qualitativestudy. Journal of MuseumEducation 17 (2), 17–27.
  • Yardımcı, E. (2009). Yaz bilim kampında yapılan etkinlik temelli doğa eğitiminin ilköğretim 4 ve 5. sınıftaki çocukların doğa algılarına etkisi. Yüksek lisans tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü: Bolu.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Informal Öğrenme, Okul Dışı Öğrenme, Hayat Boyu Öğrenme
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Dilek Kırnık 0000-0002-7261-7259

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kırnık, D. (2024). Öğretmenlerin İnformal Öğrenme Ortamlarını Kullanma Durumlarının İncelenmesi. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 9(1), 100-110.