The aim of this study is to determine the views of classroom teachers on the use of out-of-school learning environments. Case study method was used in this study based on qualitative research. Criterion sampling method, one of the purposeful sampling methods, was used to determine the study group. A semi-structured interview form prepared by the researcher was used in the interview with 14 classroom teachers working in basic education institutions. The data of the study conducted for classroom teachers working in Malatya province were collected in the 2021-2022 academic year. In the interview, classroom teachers were asked open-ended questions about the out-of-school learning environments they use, the purposes of using these environments, in which lessons they use out-of-school learning environments, the activities they do in these environments, the effects of using these environments on primary school students, and the difficulties of using out-of-school learning environments. The data obtained were analysed by descriptive and content analysis. The data obtained from the interviews were analysed separately by different researchers and the results obtained were compared. As a result of the research, classroom teachers consider out-of-school learning environments important to increase their students' observation skills, to ensure their permanent learning, and to popularise the understanding of on-the-job learning. Teachers frequently use recreation areas (nature), zoo, museums (indoor and outdoor museums) etc. as out-of-school learning environments. Teachers stated that they use out-of-school learning environments mostly in Science and Social Studies courses and that the activities carried out in these environments have positive contributions to students' mental, linguistic and socio-emotional characteristics. Teachers use out-of-school learning environments for observation (nature, industrial organisations, applications), learning and inferring historical facts, sharing (ideas, resources), picnics, meeting with experts, experiencing, examining, researching, playing games and reading. Regarding the difficulties in the use of out-of-school learning environments, teachers listed the security problems of the place, transport problems, paperwork follow-up in permission processes.
Bu çalışmanın amacı sınıf öğretmenlerinin okul dışı öğrenme ortamlarının kullanımına ilişkin görüşlerini belirlemektir. Nitel araştırmanın esas alındığı bu çalışmada durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Çalışma grubunun belirlenmesinde amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Temel eğitim kurumlarında çalışan 14 sınıf öğretmeni ile yapılan görüşmede araştırmacı tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Malatya ilinde çalışan sınıf öğretmenlerine yönelik yürütülen çalışmanın verileri 2021-2022 eğitim öğretim yılında toplanmıştır. Görüşmede sınıf öğretmenlerine; kullandıkları okul dışı öğrenme ortamları, bu ortamları kullanma amaçları, okul dışı öğrenme ortamlarını hangi derslerde kullandıkları, bu ortamlarda yaptıkları etkinlikler, bu ortamları kullanmanın ilkokul öğrencilerine etkileri ve okul dışı öğrenme ortamlarının kullanım zorluklarına ilişkin açık uçlu sorular sorulmuştur. Elde edilen veriler betimsel ve içerik analizi ile değerlendirilmiştir. Görüşmelerden elde edilen veriler farklı araştırmacı tarafından ayrı ayrı incelenmiş ve elde edilen sonuçlar karşılaştırılmıştır. Araştırma sonucunda sınıf öğretmenleri, öğrencilerinin gözlem becerilerini artırmak, kalıcı öğrenmelerini sağlamak, iş başında öğrenme anlayışını yaygınlaştırmak için okul dışı öğrenme ortamlarını önemli görmektedir. Öğretmenler okul dışı öğrenme ortamları olarak; mesire alanları (doğa), hayvanat bahçesi, müzeler (kapalı ve açık hava müzeleri) vb. alanları sıklıkla kullanmaktadırlar. Öğretmenler okul dışı öğrenme ortamlarını en çok Fen Bilimleri ve Sosyal Bilgiler derslerinde kullandıklarını ve bu ortamlarda yapılan etkinliklerin öğrencilerin zihinsel, dilsel ve sosyo-duygusal özelliklerine olumlu katkılarının olduğunu ifade etmişlerdir. Öğretmenler okul dışı öğrenme ortamlarında; gözlem (doğa, sanayi kuruluşlarını, uygulamaları), tarihi olguları öğrenme-çıkarsama, paylaşma (fikir, kaynak), piknik, uzman kişilerle görüşme, deneyimleme, inceleme, araştırma, oyun oynama ve okuma çalışmaları yapmaktadırlar. Okul dışı öğrenme ortamlarının kullanım zorluklarına yönelik öğretmenler, mekânın güvenlik sorunları, ulaşım sorunları, izin süreçlerinde evrak takibinin yapılmasını sıralamışlardır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Informal Learning |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: 1 |