Research Article
BibTex RIS Cite

BILSEM Students’ Opinions on The Process of Animation Education in the Out-Of-School Learning Area

Year 2025, Volume: 10 Issue: 1, 1 - 27, 30.06.2025

Abstract

The aim of this study is to reveal the feelings, thoughts and interpretations of gifted students about the animation education process they experienced in out-of-school learning. The study focused on the out-of-school learning process experiences of the students and the meanings derived from their experiences. Qualitative research methods were used in the research. In this context, the research is a phenomenological study. The research was carried out with 7 female and 7 male gifted students who were determined through purposive sampling in Ankara. The data were obtained from structured interview forms and student diaries. The data were analysed using MAXQDA qualitative data analysis software. As a result of the research, it was concluded that gifted students expressed positive opinions about the trip, the contribution of education to friendship relations, the quality of education and instructors, the teachers who organised the trip, the meals on the trip, the dormitory and the general education process in out-of-school environments; they enjoyed the education and were pleased that the education was carried outside the school building.

References

  • Ağaya, A., Akçayır, İ., & Çitil, M. (2023). Özel yetenekli öğrencilerin BİLSEM’lerde sergiledikleri davranış problemleri ve yapılan rehberlik ve psikolojik danışma çalışmaları. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (56), 384-409.
  • Akören, A. N. (2018). Çizgi film ve animasyon eğitiminde son eğilimler. Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 1(2), 124-141. [Türkçe Makale].
  • Aktaş, E. (2023). Fotosentez konusunda animasyon geliştirilmesi ve animasyon kullanımının öğrenci başarısına etkisi. (Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara). http://tez.yok.gov.tr adresinden edinilmiştir. [Türkçe Tez]
  • Arıcı, N. ve Dalkılıç, E. (2006). Animasyonların bilgisayar destekli öğretime katkısı: bir uygulama örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(2). 421-430.
  • Bakioğlu, B. ve Karamustafaoğlu, O. (2020). Okul dışı öğrenme ortamlarının öğretim sürecinde kullanımına ilişkin öğrenci görüşleri. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 5(1), 80-94.
  • Bozdoğan, A. E., (2007). Role and importance of science and technology museum in education. (Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara). http://yok.gov.tr adresinden edinilmiştir. [Türkçe Tez]
  • Bozdoğan, A. E. (2012). Eğitim amaçlı gezilerin planlanmasına ilişkin fen bilgisi öğretmen adaylarının uygulamaları: Altı farklı alan gezisinin değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(2), 1049-1072. [Türkçe Makale].
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2021). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (30. Baskı). Pegem Akademi Yayınları: Ankara. [Türkçe Kitap]
  • Cohen, J., Manion, L. ve Morrison, K. (2011). Research methods in education. New York: Routledge. [İngilizce Kitap]
  • Çeken, B. ve Şen, E. (2023). Animasyonun eğitimde kullanımı ve değişen rolü. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum Dergisi, 12(35), 333-360.
  • Çoban, F. N., Gülşen, S. ve Bayhan, G. (2019). Bilim ve sanat merkezi öğretmenlerinin eğitimde dijital teknolojinin kullanımına yönelik farkındalıklarının incelenmesi. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi/JRES, 6(1), 78-94. [Türkçe Makale].
  • Erdoğan, B. ve Çaydere, O. (2024). Bilim ve sanat merkezleri görsel sanatlar dersi öğretim programının Avrupa Dijital Yeterliklerine göre incelenmesi. TEBD, 22(3), 2205-2225. https://doi.org/10.37217/tebd.1523174
  • Ertaş, H., Şen, A.İ.ve Parmasızoğlu, A. (2011). Okul dışı bilimsel etkinliklerin 9. sınıf öğrencilerinin enerji konusunu günlük hayatla ilişkilendirme düzeyine etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5(2), 178-198. [Türkçe Makale].
  • Eshach, H. (2007). Bridging in-school and out-of-school learning: formal, non-formal, and informal education. Journal of Science Education and Technology,16, 171-190. [İngilizce Makale]
  • Fraenkel, J.R., Wallen, N. E. ve Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education. NY: McGrawHill, 2012. https://l24.im/YgrKid1 adresinden erişim sağlanmıştır. [İngilizce Kitap]
  • Gerber, B.L. Marek, E.A., ve Cavallo, A.M.L. (2001). Development of an informal learning opportunities assay. International Journal of Science Education, 23(6), 569-583. [İngilizce Makale]
  • Gürsoy, G. (2018). Fen öğretiminde okul dışı öğrenme ortamları. Electronic Turkish Studies, 13(11). [Türkçe Makale]
  • Kalik, G. ve Kırındı, T. (2022). Fen bilimleri dersinde okul dışı stem etkinliklerinin üstün/özel yetenekli öğrencilerin stem’e karşı tutumlarına ve girişimcilik becerileri üzerine etkisi. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 10(1), 38-63. [Türkçe Makale]
  • Kaplan, A. (2010). Durum çalışması: Nitel araştırma yöntemi. Ankara: Anı Yayıncılık. [Türkçe Kitap]
  • Küçük, T. (2022). Ulusal/uluslararası yapılan çalışmalarda eğitimde animasyon kullanımının incelenmesi ve bir animasyon uygulaması örneği. (Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Aydın Üniversitesi Lisans Üstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul). http://yok.gov.tr adresinden edinilmiştir. [Türkçe Tez]
  • Kotluk, N. ve Kocakaya, S. (2015). 21. Yüzyıl becerilerinin gelişiminde dijital öykülemeler: Ortaöğretim öğrencilerinin görüşlerinin incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 354-363. ISSN: 2146-9199
  • MEB (2018). Fen bilimleri dergi öğretim programı. https://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201812312311937-FEN%20B%C4%B0L%C4%B0MLER%C4%B0%20%C3%96%C4%9ERET%C4%B0M%20PROGRAMI2018.pdf adresinden erişim sağlanmıştır.
  • MEB, Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü (2022). Bilim ve sanat merkezlerinedir?https://orgm.meb.gov.tr/www/bilim-ve-sanat-merkezleri-nedir/icerik/1955ürlüğü
  • MEB, Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü (2018). Özel eğitim hizmetleri yönetmeliği.https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_07/09101900_ozel_egitim_hizmetleri_yonetmeligi_07072018.pdf [Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmelik]
  • Melber, L.H. ve Abraham, L.M. (1999). Beyond the classroom: Linking with informal education. Science Activities, 36, 3-4. [İngilizce Makale]
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. California:Sage Publications. https://books.google.com.tr/books?id=U4lU_-wJ5QEC&pg=PA7&hl=tr&source=gbs_selected_pages&cad=2#v=onepage&q&f=false. [İngilizce Kitap ].
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2013).Zihin yetenekli bireylere eğitim stratejisi ve uygulama kılavuzu. https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2013_11/25034903_zelyeteneklibireylerineitimistratejiveuygulamaklavuzu.pdf
  • Moreno, L. (2014). The creation process of 2d Animated movies. https://www.studocu.com/ph/document/university-of-cebu/art-appreciation/the-creation-process-of-2d-animation-movies/103618983 adresinden erişim sağlanmıştır.
  • Özkan, D. (2009). Yönetici, öğretmen, veli ve öğrenci görüşlerine göre bilim ve sanat merkezlerinin örgütsel etkililiği. (Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara). http://yok.gov.tr adresinden edinilmiştir. [Türkçe Tez]
  • Sakman, S. (2020). Animasyon teknikleriyle çoklu ortam öğrenme materyallerinin zenginleştirilmesi. Fine Arts (NWSAFA), D0256, 15(2), 116-126. [İngilizce Makale]
  • Saraç, H. (2017). Türkiye’de okul dışı öğrenme ortamlarına ilişkin yapılan araştırmalar: İçerik analizi çalışması. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 3(2), 60-81. [Türkçe Makale].
  • Sarıoğlan, A. B. ve Küçüközer, H. (2017). Fen bilgisi öğretmen adaylarının okul dışı öğrenme ortamları ile ilgili görüşlerinin araştırılması. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 2(1), 1-15. [Türkçe Makale].
  • Şahin, E. ve Çelebi, Ö. (2021). Ören/kazı yerlerinde STEM eğitimi. M. Çevik, B. Bakioğlu (Ed.). Okul dışı öğrenme ortamlarında uygulamalı STEM eğitimi içinde (s. 425-443). Nobel Akademik Yayıncılık. [Türkçe Kitap].
  • Tannenbaum, Abraham J. (2000), A history of giftedness in school and society, Kurt A. Heler ve diğerleri (Ed.), International Handbook of Giftedness and Talent, 2. Baskı içinde (23-53). Oxford: Elsevier.
  • Tatar, N. ve Bağrıyanık, K. E. (2012). Fen ve teknoloji dersi öğretmenlerinin okul dışı eğitime yönelik görüşleri. İlköğretim Online, 11(4), 883-896. [Türkçe Makale].
  • Tunç, Ö. A. ve Karadağ, E. (2013). Postmodern oluşturmacılığa dijital öyküleme. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(4), 310-315. [Türkçe Makale].
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Kitapevi: Ankara. [Türkçe Kitap].

BİLSEM Öğrencı̇lerı̇nı̇n Okul Dışı Öğrenme Alanında Anı̇masyon Eğı̇tı̇mı̇ Sürecine Yönelı̇k Görüşlerı̇

Year 2025, Volume: 10 Issue: 1, 1 - 27, 30.06.2025

Abstract

Bu araştırmanın amacı özel yetenekli öğrencilerin okul dışı öğrenme alanında deneyimledikleri animasyon eğitimi sürecine dair duygu, düşünce ve anlamlandırmalarını ortaya çıkarmaktır. Araştırmada öğrencilerin okul dışı öğrenme süreci deneyimlerine ve yaşadıkları deneyimlerinden çıkarılan anlamların incelenmesine odaklanılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemleri kullanılmıştır. Bu kapsamda araştırma fenomolojik bir çalışmadır. Araştırma Ankara’da amaçlı örnekleme yoluyla belirlenen 7 kız 7 erkek özel yetenekli öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veriler yapılandırılmış görüşme formları ve öğrenci günlüklerinden elde edilmiştir. Veriler MAXQDA nitel veri analiz programında analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda özel yetenekli öğrencilerin yapılan gezi, eğitimin arkadaşlık ilişkilerine katkısı, eğitim ve eğitmen niteliği, geziyi düzenleyen öğretmenler, gezideki yemekler, yatakhane ve okul dışı ortamlarda eğitim sürecinin geneline dair olumlu görüşler bildirdikleri; yapılan eğitimden zevk aldıkları eğitimin okul binasının dışına taşınmasından memnuniyet duydukları sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Ağaya, A., Akçayır, İ., & Çitil, M. (2023). Özel yetenekli öğrencilerin BİLSEM’lerde sergiledikleri davranış problemleri ve yapılan rehberlik ve psikolojik danışma çalışmaları. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (56), 384-409.
  • Akören, A. N. (2018). Çizgi film ve animasyon eğitiminde son eğilimler. Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 1(2), 124-141. [Türkçe Makale].
  • Aktaş, E. (2023). Fotosentez konusunda animasyon geliştirilmesi ve animasyon kullanımının öğrenci başarısına etkisi. (Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara). http://tez.yok.gov.tr adresinden edinilmiştir. [Türkçe Tez]
  • Arıcı, N. ve Dalkılıç, E. (2006). Animasyonların bilgisayar destekli öğretime katkısı: bir uygulama örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(2). 421-430.
  • Bakioğlu, B. ve Karamustafaoğlu, O. (2020). Okul dışı öğrenme ortamlarının öğretim sürecinde kullanımına ilişkin öğrenci görüşleri. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 5(1), 80-94.
  • Bozdoğan, A. E., (2007). Role and importance of science and technology museum in education. (Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara). http://yok.gov.tr adresinden edinilmiştir. [Türkçe Tez]
  • Bozdoğan, A. E. (2012). Eğitim amaçlı gezilerin planlanmasına ilişkin fen bilgisi öğretmen adaylarının uygulamaları: Altı farklı alan gezisinin değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(2), 1049-1072. [Türkçe Makale].
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2021). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (30. Baskı). Pegem Akademi Yayınları: Ankara. [Türkçe Kitap]
  • Cohen, J., Manion, L. ve Morrison, K. (2011). Research methods in education. New York: Routledge. [İngilizce Kitap]
  • Çeken, B. ve Şen, E. (2023). Animasyonun eğitimde kullanımı ve değişen rolü. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum Dergisi, 12(35), 333-360.
  • Çoban, F. N., Gülşen, S. ve Bayhan, G. (2019). Bilim ve sanat merkezi öğretmenlerinin eğitimde dijital teknolojinin kullanımına yönelik farkındalıklarının incelenmesi. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi/JRES, 6(1), 78-94. [Türkçe Makale].
  • Erdoğan, B. ve Çaydere, O. (2024). Bilim ve sanat merkezleri görsel sanatlar dersi öğretim programının Avrupa Dijital Yeterliklerine göre incelenmesi. TEBD, 22(3), 2205-2225. https://doi.org/10.37217/tebd.1523174
  • Ertaş, H., Şen, A.İ.ve Parmasızoğlu, A. (2011). Okul dışı bilimsel etkinliklerin 9. sınıf öğrencilerinin enerji konusunu günlük hayatla ilişkilendirme düzeyine etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5(2), 178-198. [Türkçe Makale].
  • Eshach, H. (2007). Bridging in-school and out-of-school learning: formal, non-formal, and informal education. Journal of Science Education and Technology,16, 171-190. [İngilizce Makale]
  • Fraenkel, J.R., Wallen, N. E. ve Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education. NY: McGrawHill, 2012. https://l24.im/YgrKid1 adresinden erişim sağlanmıştır. [İngilizce Kitap]
  • Gerber, B.L. Marek, E.A., ve Cavallo, A.M.L. (2001). Development of an informal learning opportunities assay. International Journal of Science Education, 23(6), 569-583. [İngilizce Makale]
  • Gürsoy, G. (2018). Fen öğretiminde okul dışı öğrenme ortamları. Electronic Turkish Studies, 13(11). [Türkçe Makale]
  • Kalik, G. ve Kırındı, T. (2022). Fen bilimleri dersinde okul dışı stem etkinliklerinin üstün/özel yetenekli öğrencilerin stem’e karşı tutumlarına ve girişimcilik becerileri üzerine etkisi. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 10(1), 38-63. [Türkçe Makale]
  • Kaplan, A. (2010). Durum çalışması: Nitel araştırma yöntemi. Ankara: Anı Yayıncılık. [Türkçe Kitap]
  • Küçük, T. (2022). Ulusal/uluslararası yapılan çalışmalarda eğitimde animasyon kullanımının incelenmesi ve bir animasyon uygulaması örneği. (Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Aydın Üniversitesi Lisans Üstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul). http://yok.gov.tr adresinden edinilmiştir. [Türkçe Tez]
  • Kotluk, N. ve Kocakaya, S. (2015). 21. Yüzyıl becerilerinin gelişiminde dijital öykülemeler: Ortaöğretim öğrencilerinin görüşlerinin incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 354-363. ISSN: 2146-9199
  • MEB (2018). Fen bilimleri dergi öğretim programı. https://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201812312311937-FEN%20B%C4%B0L%C4%B0MLER%C4%B0%20%C3%96%C4%9ERET%C4%B0M%20PROGRAMI2018.pdf adresinden erişim sağlanmıştır.
  • MEB, Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü (2022). Bilim ve sanat merkezlerinedir?https://orgm.meb.gov.tr/www/bilim-ve-sanat-merkezleri-nedir/icerik/1955ürlüğü
  • MEB, Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü (2018). Özel eğitim hizmetleri yönetmeliği.https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_07/09101900_ozel_egitim_hizmetleri_yonetmeligi_07072018.pdf [Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmelik]
  • Melber, L.H. ve Abraham, L.M. (1999). Beyond the classroom: Linking with informal education. Science Activities, 36, 3-4. [İngilizce Makale]
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. California:Sage Publications. https://books.google.com.tr/books?id=U4lU_-wJ5QEC&pg=PA7&hl=tr&source=gbs_selected_pages&cad=2#v=onepage&q&f=false. [İngilizce Kitap ].
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2013).Zihin yetenekli bireylere eğitim stratejisi ve uygulama kılavuzu. https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2013_11/25034903_zelyeteneklibireylerineitimistratejiveuygulamaklavuzu.pdf
  • Moreno, L. (2014). The creation process of 2d Animated movies. https://www.studocu.com/ph/document/university-of-cebu/art-appreciation/the-creation-process-of-2d-animation-movies/103618983 adresinden erişim sağlanmıştır.
  • Özkan, D. (2009). Yönetici, öğretmen, veli ve öğrenci görüşlerine göre bilim ve sanat merkezlerinin örgütsel etkililiği. (Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara). http://yok.gov.tr adresinden edinilmiştir. [Türkçe Tez]
  • Sakman, S. (2020). Animasyon teknikleriyle çoklu ortam öğrenme materyallerinin zenginleştirilmesi. Fine Arts (NWSAFA), D0256, 15(2), 116-126. [İngilizce Makale]
  • Saraç, H. (2017). Türkiye’de okul dışı öğrenme ortamlarına ilişkin yapılan araştırmalar: İçerik analizi çalışması. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 3(2), 60-81. [Türkçe Makale].
  • Sarıoğlan, A. B. ve Küçüközer, H. (2017). Fen bilgisi öğretmen adaylarının okul dışı öğrenme ortamları ile ilgili görüşlerinin araştırılması. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 2(1), 1-15. [Türkçe Makale].
  • Şahin, E. ve Çelebi, Ö. (2021). Ören/kazı yerlerinde STEM eğitimi. M. Çevik, B. Bakioğlu (Ed.). Okul dışı öğrenme ortamlarında uygulamalı STEM eğitimi içinde (s. 425-443). Nobel Akademik Yayıncılık. [Türkçe Kitap].
  • Tannenbaum, Abraham J. (2000), A history of giftedness in school and society, Kurt A. Heler ve diğerleri (Ed.), International Handbook of Giftedness and Talent, 2. Baskı içinde (23-53). Oxford: Elsevier.
  • Tatar, N. ve Bağrıyanık, K. E. (2012). Fen ve teknoloji dersi öğretmenlerinin okul dışı eğitime yönelik görüşleri. İlköğretim Online, 11(4), 883-896. [Türkçe Makale].
  • Tunç, Ö. A. ve Karadağ, E. (2013). Postmodern oluşturmacılığa dijital öyküleme. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(4), 310-315. [Türkçe Makale].
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Kitapevi: Ankara. [Türkçe Kitap].
There are 37 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Out-of-School Learning
Journal Section Makaleler
Authors

Melike Çetinkaya

Ebru Çiğdem Akalın Kaya

Barış Erdoğan 0000-0003-4166-9969

Publication Date June 30, 2025
Submission Date April 29, 2024
Acceptance Date December 25, 2024
Published in Issue Year 2025 Volume: 10 Issue: 1

Cite

APA Çetinkaya, M., Akalın Kaya, E. Ç., & Erdoğan, B. (2025). BİLSEM Öğrencı̇lerı̇nı̇n Okul Dışı Öğrenme Alanında Anı̇masyon Eğı̇tı̇mı̇ Sürecine Yönelı̇k Görüşlerı̇. Journal of Research in Informal Environments, 10(1), 1-27.