The aim of the study is to examine the communication skills and empathy levels of teacher candidates in terms of sports and different variables. The study was designed in the relational screening model and the research group consists of 393 teacher candidates studying at Erzurum Atatürk University Kazım Karabekir Faculty of Education in the 2023-2024 academic year. "Personal Information Form", "Communication Skills" and "Toronto Empathy" scales were used as data collection tools in the study. Since the research data showed normal distribution, t-test, ANOVA and Pearson correlation analyses were used from parametric tests. The results were evaluated according to the p<,050 significance level. As a result of the analyzes; While the communication skills of the participants did not differ according to gender and type of sports activity, they showed a significant difference according to doing sports activities and age. While the empathy levels of the participants showed a significant difference according to gender and age, they did not show a significant difference according to doing sports activities and type of sports activity. Finally, a positive significant relationship was determined between the communication skills of the teacher candidates and their empathy levels.
Araştırmanın amacı öğretmen adaylarının iletişim becerileri ve empati düzeylerinin spor ve farklı değişkenler açısından incelenmesidir. Araştırma ilişkisel tarama modelinde tasarlanmış ve Erzurum Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesinde 2023-2024 öğretim yılında öğrenim gören 393 öğretmen adayı araştırma grubunu oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Kişisel Bilgi Formu”, “İletişim becerileri” ve “Toronto empati” ölçekleri kullanılmıştır. Araştırma verileri normal dağılım gösterdiği için parametrik testlerden t- testi, ANOVA ve pearson korelasyon analizleri kullanılmıştır. Sonuçlar p<,050 anlamlılık düzeyine göre değerlendirilmiştir. Analizler sonucunda; katılımcılın iletişim becerileri cinsiyet ve sportif aktivite türüne göre farklılık göstermezken, sportif aktivite yapma ve yaşa göre anlamlı farklılık göstermektedir. Katılımcıların empati düzeyleri cinsiyet ve yaşa göre anlamlı farklılık gösterirken, sportif aktivite yapma ve sportif aktivite türüne göre anlamlı farklılık göstermemektedir. Son olarak, öğretmen adaylarının iletişim becerileri ile empati düzeyleri arasında pozitif yönlü anlamlı ilişki tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Science and Exercise (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | August 13, 2024 |
Publication Date | September 30, 2024 |
Submission Date | August 2, 2024 |
Acceptance Date | August 11, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |
Herkes için Spor ve Rekreasyon dergisi tarafından yayınlanan eserler Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) ile lisanslanmaktadır.