This study was conducted with the aim of examining the effects of the characteristics of faculty members, the physical conditions of usage areas, and the teaching methods used in courses on the career planning of students studying at the Faculty of Sport Sciences at Bingöl University. A total of 443 students, including 153 women and 290 men, participated in this research. To investigate the impact of education quality on career planning, a personal information questionnaire consisting of 9 questions (such as gender, class, department, etc.) was used, along with the "Career Planning Scale for Students Studying in Sport Sciences (CPS)" developed by Yavuz Eroğlu and Eroğlu (2020), which consists of 23 questions across 5 sub-dimensions. Additionally, the sections on physical conditions (6 questions), faculty characteristics (11 questions), and teaching methods (7 questions) from the "Education Quality Scale for Universities Providing Physical Education and Sports" developed by Paktaş (2015) in his doctoral dissertation were utilized. The data were analyzed using SPSS Statistics 22 software package. Descriptive statistics, including arithmetic mean, standard deviation, frequency, and percentage distributions, were presented to provide insights into demographic information and other group-related questions. A correlation test was applied to determine the relationship between the dimensions of education quality and career planning. In order to identify the relationship between perceptions of education quality and career planning sub-dimensions with some demographic variables, skewness and kurtosis tests were first examined. Based on the results, Independent Sample T-Test and One-Way Analysis of Variance (ANOVA) tests were applied. In cases where differences between variables were found, the Post-Hoc test was used to determine which group or groups caused the differences. Furthermore, regression analysis was employed to comprehensively examine the relationships between variables. As a result of the research, a positive and significant relationship was found between the participants' perceived education quality and the dimensions of career planning. It was determined that the perceived education quality had a positive impact on students' career planning.
Bu çalışma, Bingöl Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesinde öğrenim gören öğrencilerin öğretim elemanlarının özellikleri, kullanım alanlarının fiziksel koşuları ve derslerde kullanılan öğretim metotlarının öğrencilerin kariyer planlamasına etkisinin incelenmesi amacı ile yapılmıştır. Bu araştırmaya 153 kadın 290 erkek olmak üzere toplam 443 öğrenci katılmıştır. Araştırılacak olan, eğitim kalitesinin kariyer planlaması üzerine etkisi için 9 (cinsiyet, sınıf, bölüm vb.) kişisel bilgi sorusu ile Yavuz Eroğlu ve Eroğlu (2020) tarafından geliştirilmiş olan 5 alt boyuttan oluşan 23 soruluk ‘‘Spor Bilimlerinde Öğrenim Gören Öğrencilerin Kariyer Planlama Ölçeği (KPÖ)’’ ile Paktaş (2015) tarafından doktora tezinde geliştirilmiş olan 64 soruluk 8 alt boyutlu ‘‘Beden Eğitimi Ve Spor Öğretimi Veren Üniversitelerde Eğitim Kalitesi Ölçek’’ formu alt boyutlarından 6 soruluk fiziksel koşullar, 11 soruluk öğretim elemanları özellikleri ile 7 soruluk öğretim metotları boyutu soruları kullanılmıştır. Veriler SPSS Statistics 22 paket programda değerlendirilmiştir. Demografik bilgiler ve diğer grup sorulara ait fikir edinilmesini sağlamak amacıyla aritmetik ortalama, standart sapma, frekans ve yüzde dağılımları içeren tanımlayıcı istatistikler sunulmuştur. Öğrencilerin eğitim kalitesi ve kariyer planlaması boyutları arasındaki ilişkiyi tespit etmek amacıyla korelasyon testi uygulanmıştır. Eğitim kalitesi algıları ve kariyer planlaması alt boyutlarının bazı demografik değişkenlerle ilişkisini tespit etmek amacıyla ilk etapta çarpıklık ve basıklık testlerine bakılmış olup test sonucuna göre Bağımsız Örneklem T ve Tek Yönlü Varyans Analizi testleri uygulanmıştır. Değişkenler arasında farklılık bulunması durumunda ise bu farklılığın hangi grup veya gruplardan kaynaklandığını belirleyebilmek üzere ise Post-Hoc testi kullanılmıştır. Ayrıca değişkenler arasındaki ilişkileri bütüncül biçimde sınamak için regresyon analizinden faydalanılmıştır. Araştırma sonucunda, katılımcıların eğitim kalitesi ve kariyer planlaması alt boyutları arasında pozitif yönlü anlamlı ilişki bulunmuştur. Öğrencilerin algıladıkları eğitim kalitesinin kariyer planlamasına olumlu etkide bulunduğu tespit edilmiştir.
* Bu araştırmanın yapılabilmesi için Bingöl Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Etik kurulunun 18.10.2022 tarihli 22/18 toplantı sayılı etik kurul kararı alınmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Physical Training and Sports Pedagogy |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2024 |
Submission Date | September 30, 2024 |
Acceptance Date | December 8, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |
Herkes için Spor ve Rekreasyon dergisi tarafından yayınlanan eserler Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) ile lisanslanmaktadır.