In the study, it was aimed to determine the level of motivation to participate in physical education class and the barriers to participation in physical education class. The study, in which a mixed model was used, included 275 individuals between the ages of 13 and 19 who had at least one reason that prevented them from participating in physical education classes. In the study, the Motivation to Participate in Physical Education Scale and a semi-structured interview form with open-ended questions were used. T-test was used to analyze quantitative data and content analysis was used to analyze qualitative data. It was determined that the mean scores of intrinsic, extrinsic motivation and amotivation sub-dimensions were at a moderate level. In the study, it was determined that the mean scores of boys' intrinsic, extrinsic motivation and amotivation were significantly higher than those of girls. In addition, the reasons stated by the participants as barriers to participation in physical education classes were categorized under three themes. These are barriers caused by the physical education teacher, barriers caused by the individual himself/herself and barriers caused by the environment. The most striking results of the study are that the motivation of girls to participate in physical education class is lower than that of boys, the physical education teacher does not teach the lesson, students are afraid of the teacher, being overweight or underweight is seen as an obstacle to participation in physical education class, and peer bullying is seen as an obstacle to participation in the lesson.
Araştırmada, beden eğitimi dersine katılım motivasyonu düzeyi ile beden eğitimi dersine katılımdaki engellerin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Karma modelin kullanıldığı araştırmaya, beden eğitimi dersine katılımına engel teşkil eden en az bir gerekçesi olan, 13 ile 19 yaş grubundaki 275 birey katılmıştır. Araştırmada Beden Eğitimi Dersine Katılım Motivasyonu Ölçeği ile açık uçlu soruların yer aldığı yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Nicel verilerin analizinde t-testi, nitel verilerin analizinde ise içerik analizinden yararlanılmıştır. İçsel, dışsal motivasyon ve motivasyonsuzluk alt boyutlarının puan ortalamasının orta düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Araştırmada erkeklerin içsel, dışsal motivasyon ve motivasyonsuzluk puan ortalamalarının kızlarınkinden anlamlı düzeyde yüksek olduğu saptanmıştır. Ayrıca katılımcıların beden eğitimi dersine katılımda engel olarak belirttiği nedenler üç tema altında toplanmıştır. Bunlar, beden eğitimi öğretmeninden kaynaklı engeller, bireyin kendinden kaynaklı engeller ve çevreden kaynaklı engellerdir. Araştırmada en dikkat çeken sonuçlar, kızların beden eğitimi dersine katılım motivasyonlarının erkeklere kıyasla daha düşük olması, beden eğitimi öğretmeninin dersi işlememesi, öğrencilerin öğretmenden korkması, beden eğitimi dersine katılıma kilolu veya zayıf olma durumunun engel olarak görülmesi ve akran zorbalığının derse katılımda engelleyici unsur olarak görülmesidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Physical Training and Sports Pedagogy |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2024 |
Submission Date | November 8, 2024 |
Acceptance Date | December 23, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 6 Issue: 4 |
Articles published by Journal for All Sports and Recreation is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) License.