Research Article
BibTex RIS Cite

Tarihi Yapıların Artırılmış Gerçeklik Teknolojisiyle Üç Boyutlu Olarak Görüntülenmesi: Altıntepe Tapınağı Örneği

Year 2024, Volume: 2 Issue: 1, 1 - 12, 30.06.2024
https://doi.org/10.63063/jsat.1381541

Abstract

Doğu Anadolu Bölgesinde önemli bir yere sahip Urartular, bölge geçmişi için oldukça önemlidir Urartuların hakimiyetinin ulaştığı alanlardan olan Erzincan/ Altıntepe Tapınağı nadide bir Urartu eserdir. Yapıya istenilen an ve mekânda ulaşılmaması durumu, söz konusu çalışmayı gerekli kılmıştır. Dolayısıyla bu sayede arzu edilen her an ve durumda yapıya ulaşmak hedeflenmiştir. Geliştirilmiş bu özellik ile Eskiçağ dersleri yalnızca projeksiyondan yansıtılan temel görüntülerden ibaret kalmayacak, derste teknolojik gelişmelerden de faydalanılacaktır.
Teknolojik gelişmelerin, ihtiyaç duyulan alanlara uyarlanabilir olması önemli bir husustur. Artırılmış gerçeklik teknolojisi ile tarihsel yapıların üç boyutlu modellerinin dijital olarak görüntülenmesi kullanıcılara yenilik sunmaktadır. Özellikle mobil cihazların kolay ulaşılabilir olması, artırılmış gerçeklik uygulamaların gelişmesi ve kullanılmasını yaygınlaştırmıştır. Bu çalışmada Altıntepe Tapınağı üç boyutlu olarak modellenmiş ve artırılmış gerçeklik teknolojisi yöntemi kullanılarak bir uygulama geliştirilmiştir. Literatür çalışması sonucunda elde edilen verilere uygun olarak Altıntepe Tapınağı modellenerek, Unity oyun motoru ve Vuforia SDK platformu kullanılarak artırılmış gerçeklik uygulaması geliştirilmiştir.

References

  • Salvini, M. (1967). Nairi e Ur(u)atri: Contributa alla StoriadellaFormazionedelregnodi Urartu. Roma.
  • Salvini, M. (1995). GeschichteundKultur der Urartäer. Darmstadt.
  • Ceylan, A., & Günaşdı, Y. (2017). Erzurum ve çevresindeki Urartu yazıtlarının tarihi açıdan değerlendirilmesi. Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi, 4(13), 313-350.
  • Tarhan, M. T. (1982). Urartu Devletinin «Kuruluş» Evresi ve Kurucu Krallardan «Lutipri = Lapturi» Hakkında Yeni Görüşler (1 levha ile birlikte) . Anadolu Araştırmaları, 0 (8) , 69-114.Ünsal, Eski Anadolu’da Teokratik Devlet Düzeni, Berikan Yayınevi, Ankara 2013, s.183.
  • Sevin, N. A. (2011). “Urartu Takı Sanatı” Arkeoatlas, Tarihöncesinden Demir Çağı’na Anadolu Arkeoloji Atlası.
  • Günaşdı, Y.(2013). Karasu (Yukarı) Havzasındaki Tarihi ve Arkeolojik Veriler, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Dotora Tezi), Erzurum.
  • Çilingiroğlu, A., “Urartu Dini”, Arkeo Atlas (Anadolu’nun Arkeolojik Atlası: Özel Koleksiyon), İstanbul 2011, .474- 475.
  • Payne, M.R. 2006, Urartu Çivi Yazılı Belgeler Kataloğu, İstanbul.
  • Benedict, W. C. 1961, “TheUrartian–AssyrianInscription of Kelishin” Journal of theAmericanOrientalSociety, Vol.81, No.4. (Sep.-Dec. 1961) 359-385.
  • Özgüç, T., “Altıntepe Kazıları”, Belleten XXV, Ankara, 1961, 253-269.
  • Çiner, R., “Altıntepe (Urartu) İskeletlerine Ait Kalıntıların Tetkiki”, Belleten XXIX (114), Ankara, 1965, 225-245.
  • Karaosmanoğlu, M., Korucu, H., & Yılmaz, M. A. (2014). Altıntepe Urartu Kalesi Kazı ve Onarım Çalışmaları 2003-2013. Anadolu’nun Zirvesinde Türk Arkeolojisinin, 40, 77-96.
  • Ceylan, A. (2005). The Erzincan, Erzurum and Kars region in theiron age. AnatolianIronAges V, 21-29.
  • Ceylan, A. (2008). Doğu Anadolu araştırmaları: Erzurum, Erzincan, Kars, Iğdır (1998-2008). (No Title).
  • Kozbe, G.-A.Ceylan vd. (2008). Türkiye Arkeolojik Yerleşmeleri - 6a-b Demir Çağları. İstanbul.
  • Nunn, A., “Wandmalerei in Urartu”, (Ed. S. Kroll-C. Gruber- U. Hellwag-M. Roaf& P. Zimansky), Bia¬inili-Urartu, TheProceedings of theSymposiumheld in Munich 12-14 October 2007, 2012, 321-337).
  • Karaosmanoğlu, M., “Yeni Bulgular Işığında Altıntepe Urartu Tapınağı” XV. Türk Tarih Kongresi, 1, Ankara, 2010, 209-220.
  • Özgüç, T., Altıntepe-Mimarlık Anıtları ve Duvar Resimleri, Türk Tarih Kurumu Basımevi, Ankara, 1966.
  • Tarhan, T. – Sevin, V. 1975, “Urartu Tapınak Kapıları ile Anıtsal Kaya Nişleri Arasındaki Bağıntı” Belleten Cilt. XXXIX, Sayı: 155, Sayfa 389-400, Ankara.
  • Çilingiroğlu, A. 1997, Urartu Krallığı: Tarihi ve Sanatı, İzmir.
  • Belli, O. 1998, Anzaf Kaleleri ve Urartu Tanrıları, İstanbul.
  • Karaosmanoğlu, M., Korucu, H., & Yılmaz, M. A. (2014). Altıntepe Urartu Kalesi Kazı ve Onarım Çalışmaları 2003-2013. Anadolu’nun Zirvesinde Türk Arkeolojisinin, 40, 77-96.
  • Demirer, V., ve Erbaş, Ç. (2015). Investigation Of Mobile Augmented Reality Applications And Evaluation Of Educational Perspective. Mersin University Journal of the Faculty of Education, 11(3), 802-813.
  • Walsh, A. (2011). Blurring The Boundaries Between Our Physical And Electronic Libraries: Location‐Aware Technologies, QR Codes And RFID Tags. The Electronic Library, 29(4), 429-437.
  • Altınpulluk, H., ve Kesim, M. (2015). Geçmişten Günümüze Artırılmış Gerçeklik Uygulamalarında Gerçekleşen Paradigma Değişimleri. Akademik Bilişim Kongresi, 4(6), 546-551.
  • Eroğlu, B. (2018). Ortaokul Öğrencilerine Astronomi Kavramlarının Artırılmış Gerçeklik Uygulamaları ile Öğretiminin Değerlendirilmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Azuma, R. T. (1997). A Survey Of Augmented Reality. Presence: teleoperators & virtual environments, 6(4), 355-385.
  • Çankaya, B. (2019). The Effect Of The Augmented Reality Applications On The Success, Attitude And Motivation Of Secondary Education Students (Master’s thesis). Gazi University, Ankara.
  • Cheng, K. H.,&Tsai, C. C. (2013). Affordances of augmentedreality in sciencelearning: Suggestionsforfutureresearch. Journal of scienceeducationandtechnology, 22, 449-462.
  • Gelmez, G. (2021). Artırılmış Gerçeklik ile Montaj Kiti Bilgilendirme Kılavuzu Üzerine Bir Uygulama (Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Balak, M. V. (2020). Teknik Resim Derslerinde Kullanılmak Üzere Etkileşimli 3 Boyutlu Ders İçeriklerinin Geliştirilmesi ve Öğrenme Üzerindeki Etkilerinin Araştırılması. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 357-378.
  • Çobanoğlu, Ö. (2021). Artırılmış Gerçeklik ile Üç Boyutlu Hareketli Sanal Afişlerin Oluşturulması ve Sergilenmesi.
  • Morales, S. A. H., Andrade-Arenas, L., Delgado, A., and Huamanı, E. L. (2022). Augmented Reality: Prototype For The Teaching-Learning Process İn Peru. International Journal of Advanced Computer Science and Applications, 13(1), 806-815.
  • Güler, O. (2021). El Hareketlerinin Derin Öğrenme Tabanlı Tanınması ve Artırılmış Gerçeklik Uygulaması Geliştirme (Doktora Tezi), Düzce Üniversitesi, Düzce.
  • Chiang, F. K., Shang, X., ve Qiao, L. (2022). Augmented Reality In Vocational Training: A Systematic Review Of Research And Applications. Computers in Human Behavior, 129, 107125.
  • Balak, M. V. (2020). Teknik Resim Derslerinde Kullanılmak Üzere Etkileşimli 3 Boyutlu Ders İçeriklerinin Geliştirilmesi ve Öğrenme Üzerindeki Etkilerinin Araştırılması. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 357-378.
  • Lai, J. W., ve Cheong, K. H. (2022). Adoption Of Virtual And Augmented Reality For Mathematics Education: A Scoping Review. IEEE Access, 10, 13693-13703.
  • Chiew, J. H., ve Sung, A. N. (2022). Augmented Reality Application For Laptop Assembly With Assembly Complexity Study. The International Journal of Advanced Manufacturing Technology, 120(1-2), 1149-1167.
  • Polyzou, S., Botsoglou, K., Zygouris, N. C., ve Stamoulis, G. (2023). Interactive Books For Preschool Children: From Traditional İnteractive Paper Books To Augmented Reality Books: Listening To Children’s Voices Through Mosaic Approach. Education 3-13, 51(6), 881-892.

Three-Dimensional Visualization of Historical Buildings with Augmented Reality Technology: The Example of Altıntepe Temple

Year 2024, Volume: 2 Issue: 1, 1 - 12, 30.06.2024
https://doi.org/10.63063/jsat.1381541

Abstract

The Urartians, who have an important place in the Eastern Anatolia Region, are very important for the history of the region. Erzincan / Altintepe Temple, one of the areas where the Urartian dominance reached, is a rare Urartian artifact. The fact that the structure cannot be accessed at any time and place has made this study necessary. Therefore, in this way, it is aimed to reach the structure at any desired moment and situation. With this improved feature, the Ancient History lessons will not only consist of basic images projected from the projector, but technological developments will also be utilized in the course.
It is important that technological developments can be adapted to the areas where they are needed. Digital visualization of three-dimensional models of historical buildings with augmented reality technology offers innovation to users. Especially the easy accessibility of mobile devices has popularized the development and use of augmented reality applications. In this study, Altıntepe Temple was modeled in three dimensions and an application was developed using augmented reality technology. In accordance with the data obtained as a result of the literature study, Altıntepe Temple was modeled and an augmented reality application was developed using Unity game engine and Vuforia SDK platform.

References

  • Salvini, M. (1967). Nairi e Ur(u)atri: Contributa alla StoriadellaFormazionedelregnodi Urartu. Roma.
  • Salvini, M. (1995). GeschichteundKultur der Urartäer. Darmstadt.
  • Ceylan, A., & Günaşdı, Y. (2017). Erzurum ve çevresindeki Urartu yazıtlarının tarihi açıdan değerlendirilmesi. Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi, 4(13), 313-350.
  • Tarhan, M. T. (1982). Urartu Devletinin «Kuruluş» Evresi ve Kurucu Krallardan «Lutipri = Lapturi» Hakkında Yeni Görüşler (1 levha ile birlikte) . Anadolu Araştırmaları, 0 (8) , 69-114.Ünsal, Eski Anadolu’da Teokratik Devlet Düzeni, Berikan Yayınevi, Ankara 2013, s.183.
  • Sevin, N. A. (2011). “Urartu Takı Sanatı” Arkeoatlas, Tarihöncesinden Demir Çağı’na Anadolu Arkeoloji Atlası.
  • Günaşdı, Y.(2013). Karasu (Yukarı) Havzasındaki Tarihi ve Arkeolojik Veriler, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Dotora Tezi), Erzurum.
  • Çilingiroğlu, A., “Urartu Dini”, Arkeo Atlas (Anadolu’nun Arkeolojik Atlası: Özel Koleksiyon), İstanbul 2011, .474- 475.
  • Payne, M.R. 2006, Urartu Çivi Yazılı Belgeler Kataloğu, İstanbul.
  • Benedict, W. C. 1961, “TheUrartian–AssyrianInscription of Kelishin” Journal of theAmericanOrientalSociety, Vol.81, No.4. (Sep.-Dec. 1961) 359-385.
  • Özgüç, T., “Altıntepe Kazıları”, Belleten XXV, Ankara, 1961, 253-269.
  • Çiner, R., “Altıntepe (Urartu) İskeletlerine Ait Kalıntıların Tetkiki”, Belleten XXIX (114), Ankara, 1965, 225-245.
  • Karaosmanoğlu, M., Korucu, H., & Yılmaz, M. A. (2014). Altıntepe Urartu Kalesi Kazı ve Onarım Çalışmaları 2003-2013. Anadolu’nun Zirvesinde Türk Arkeolojisinin, 40, 77-96.
  • Ceylan, A. (2005). The Erzincan, Erzurum and Kars region in theiron age. AnatolianIronAges V, 21-29.
  • Ceylan, A. (2008). Doğu Anadolu araştırmaları: Erzurum, Erzincan, Kars, Iğdır (1998-2008). (No Title).
  • Kozbe, G.-A.Ceylan vd. (2008). Türkiye Arkeolojik Yerleşmeleri - 6a-b Demir Çağları. İstanbul.
  • Nunn, A., “Wandmalerei in Urartu”, (Ed. S. Kroll-C. Gruber- U. Hellwag-M. Roaf& P. Zimansky), Bia¬inili-Urartu, TheProceedings of theSymposiumheld in Munich 12-14 October 2007, 2012, 321-337).
  • Karaosmanoğlu, M., “Yeni Bulgular Işığında Altıntepe Urartu Tapınağı” XV. Türk Tarih Kongresi, 1, Ankara, 2010, 209-220.
  • Özgüç, T., Altıntepe-Mimarlık Anıtları ve Duvar Resimleri, Türk Tarih Kurumu Basımevi, Ankara, 1966.
  • Tarhan, T. – Sevin, V. 1975, “Urartu Tapınak Kapıları ile Anıtsal Kaya Nişleri Arasındaki Bağıntı” Belleten Cilt. XXXIX, Sayı: 155, Sayfa 389-400, Ankara.
  • Çilingiroğlu, A. 1997, Urartu Krallığı: Tarihi ve Sanatı, İzmir.
  • Belli, O. 1998, Anzaf Kaleleri ve Urartu Tanrıları, İstanbul.
  • Karaosmanoğlu, M., Korucu, H., & Yılmaz, M. A. (2014). Altıntepe Urartu Kalesi Kazı ve Onarım Çalışmaları 2003-2013. Anadolu’nun Zirvesinde Türk Arkeolojisinin, 40, 77-96.
  • Demirer, V., ve Erbaş, Ç. (2015). Investigation Of Mobile Augmented Reality Applications And Evaluation Of Educational Perspective. Mersin University Journal of the Faculty of Education, 11(3), 802-813.
  • Walsh, A. (2011). Blurring The Boundaries Between Our Physical And Electronic Libraries: Location‐Aware Technologies, QR Codes And RFID Tags. The Electronic Library, 29(4), 429-437.
  • Altınpulluk, H., ve Kesim, M. (2015). Geçmişten Günümüze Artırılmış Gerçeklik Uygulamalarında Gerçekleşen Paradigma Değişimleri. Akademik Bilişim Kongresi, 4(6), 546-551.
  • Eroğlu, B. (2018). Ortaokul Öğrencilerine Astronomi Kavramlarının Artırılmış Gerçeklik Uygulamaları ile Öğretiminin Değerlendirilmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Azuma, R. T. (1997). A Survey Of Augmented Reality. Presence: teleoperators & virtual environments, 6(4), 355-385.
  • Çankaya, B. (2019). The Effect Of The Augmented Reality Applications On The Success, Attitude And Motivation Of Secondary Education Students (Master’s thesis). Gazi University, Ankara.
  • Cheng, K. H.,&Tsai, C. C. (2013). Affordances of augmentedreality in sciencelearning: Suggestionsforfutureresearch. Journal of scienceeducationandtechnology, 22, 449-462.
  • Gelmez, G. (2021). Artırılmış Gerçeklik ile Montaj Kiti Bilgilendirme Kılavuzu Üzerine Bir Uygulama (Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Balak, M. V. (2020). Teknik Resim Derslerinde Kullanılmak Üzere Etkileşimli 3 Boyutlu Ders İçeriklerinin Geliştirilmesi ve Öğrenme Üzerindeki Etkilerinin Araştırılması. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 357-378.
  • Çobanoğlu, Ö. (2021). Artırılmış Gerçeklik ile Üç Boyutlu Hareketli Sanal Afişlerin Oluşturulması ve Sergilenmesi.
  • Morales, S. A. H., Andrade-Arenas, L., Delgado, A., and Huamanı, E. L. (2022). Augmented Reality: Prototype For The Teaching-Learning Process İn Peru. International Journal of Advanced Computer Science and Applications, 13(1), 806-815.
  • Güler, O. (2021). El Hareketlerinin Derin Öğrenme Tabanlı Tanınması ve Artırılmış Gerçeklik Uygulaması Geliştirme (Doktora Tezi), Düzce Üniversitesi, Düzce.
  • Chiang, F. K., Shang, X., ve Qiao, L. (2022). Augmented Reality In Vocational Training: A Systematic Review Of Research And Applications. Computers in Human Behavior, 129, 107125.
  • Balak, M. V. (2020). Teknik Resim Derslerinde Kullanılmak Üzere Etkileşimli 3 Boyutlu Ders İçeriklerinin Geliştirilmesi ve Öğrenme Üzerindeki Etkilerinin Araştırılması. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 357-378.
  • Lai, J. W., ve Cheong, K. H. (2022). Adoption Of Virtual And Augmented Reality For Mathematics Education: A Scoping Review. IEEE Access, 10, 13693-13703.
  • Chiew, J. H., ve Sung, A. N. (2022). Augmented Reality Application For Laptop Assembly With Assembly Complexity Study. The International Journal of Advanced Manufacturing Technology, 120(1-2), 1149-1167.
  • Polyzou, S., Botsoglou, K., Zygouris, N. C., ve Stamoulis, G. (2023). Interactive Books For Preschool Children: From Traditional İnteractive Paper Books To Augmented Reality Books: Listening To Children’s Voices Through Mosaic Approach. Education 3-13, 51(6), 881-892.
There are 39 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Artificial Intelligence (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Nimet Sönmez Okulmuş 0000-0001-9882-5809

Erdinç Okulmuş 0000-0003-4631-9650

Publication Date June 30, 2024
Submission Date October 26, 2023
Acceptance Date January 28, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 2 Issue: 1

Cite

IEEE N. Sönmez Okulmuş and E. Okulmuş, “Tarihi Yapıların Artırılmış Gerçeklik Teknolojisiyle Üç Boyutlu Olarak Görüntülenmesi: Altıntepe Tapınağı Örneği”, JSAT, vol. 2, no. 1, pp. 1–12, 2024, doi: 10.63063/jsat.1381541.

https://jsat.ardahan.edu.tr