Research Article
BibTex RIS Cite

Osmanlı İstanbul’unda Ev İçi Dekorasyonda Alafrangalaşma ve Mekânın Yeniden Üretimi (1860-1914)

Year 2024, Issue: 13, 74 - 109, 30.06.2024
https://doi.org/10.48131/jscs.1429217

Abstract

Modern zamanların sanayileşen Avrupa’sı, pek çok bölge gibi Osmanlı Devleti’ni de 18. yüzyıldan itibaren tedricen hızlanacak, kimi zaman da kesintilere uğrayacak şekilde hem politik hem de sosyo-ekonomik açıdan etkilemiştir. Dönemin yaygın ifade biçimi olan “alafrangalaşma” kavramıyla karşılık bulan Avrupa merkezli çok yönlü değişim süreci, ev kavramının kendisini, evin mimarî yapısını, konut içi alanın tasarımını ve içerisinde kullanılan eşyayı da etkilemiştir. Bu çalışmada, ev içi mekânın ve dekorasyonun Avrupa merkezli dönüşümünde hem mağazaların hem de dönemin entelektüellerinin ve okur-yazar kitlesinin rolü, 1860-1914 yılları arasındaki İstanbul merkezli süreli yayınlarda yayımlanan çeşitli reklam/ilanlar, karikatürler, dönemin entelektüellerinin ve okur-yazar kitlesinin yazılarındaki eğilim ve yaklaşımların seyri üzerinden ele alınmıştır. Örnekleme dâhil edilen metinlerde yer alan veriler, Henri Lefebvre’in mekânların üretim şeklini dikkate alan teorisi, Gaston Bachelard’ın mekânın ontolojik yönünü vurguladığı çalışması ve Mircea Eliade’nin merkez simgeciliği kavramlarından yararlanılarak değerlendirilmiş ve metinlerdeki yaklaşım ve trendler söylem analizi ile ortaya konmuştur. Döneme ait tartışmaların ve ihtilâfların gösterge alanı olarak mekânın üretimi ve değişimi çözümlenmeye çalışılmıştır. Kaynak gruplarında yer alan ifadeler ve görseller, söylem çözümlemesi yoluyla incelenmiştir. Bu bağlamda basında ve edebi eserlerde insanın mekân algısına yönelik temel güdülerine hitap edildiği, ev ve içerisinde kullanılan eşya fikrinin önemli ölçüde değişime uğradığı, evin anlamının sadece barınak olma ve temel ihtiyaçları karşılama sınırlarının çok daha ötesine taşındığı ve daha geniş bir değerler alanına evrildiği ileri sürülmektedir.

Project Number

122K416- Tübitak 1001

References

  • Ahmet Mithat Efendi. (2001). Avrupa Âdâb-ı Muâşereti Yahut Alafranga, haz. İsmail Doğan-Ali Gurbetoğlu, Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Aile (1880) Evin Tertip ve Tanzimi, S.3, s.36-38.
  • Aile (1880), Ev İdaresi, S.1, s.7-9.
  • Aile (1880), Evin Tertip ve Tanzimi, S.2, s.21-23.
  • Arpacı, M. (2016). “Foucault, Biyopolitika ve Biyotarih: Tarihsel Çalışma Alanları Alarak Tıp, Beden ve Nüfus”. ViraVerita E-Dergi, 3, s.80-97.
  • Arslan, F. (2018). “Tüketimin Kışkırtıcı Dili/Osmanlı-Tanzimat Basınında Reklam-Roman İzdüşümleri”, Türk Basın Tarihi Uluslararası Sempozyumu, I, Ankara: Atatürk Araştırma Merkezi, s.503-531.
  • Assman, J. (1997). Kültürel Bellek- Eski Yüksek Kültürlerde Yazı, Hatırlama ve Politik Kimlik. (Çev. Ayşe Tekin). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Ayine (1875), S.2, s. 1-2.
  • Ayine (1875), S.3, s. 3-4.
  • Bachelard, G. (2017). Mekânın Poetikası, (Çev. Alp Tümertekin). İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Bağçe (1882), Mesudiyet, S.38, s.1-2.
  • Baudrillard, J. (2013). Tüketim Toplumu, (Çev. Hazal Deliçaylı-Ferda Keskin). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bertram, C. (2012). Türk Evini Hayal Etmek. (Çev. Mehmet Ratip). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Bozkurt, F. (2011). Tereke Defterleri ve Osmanlı Maddi Kültüründe Değişim, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Tarih Ana Bilim Dalı, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Sakarya.
  • Çakar, E. (2019). Politics of Space in The English Fin de Siecle Poetry, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İzmir.
  • Çakır, H. (1996). Osmanlı Dönemi İlk Türkçe Gazetelerde Reklam: 1828-1864, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, İstanbul.
  • Demir, F. (2015). İbret Gazetesi Işığında İstanbul’da Sosyal ve Gündelik Hayat, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Demir, M. (2017). “Tanzimat’tan Cumhuriyet’in İlk Yıllarına Türkiye’de Ev Kadınlarının Eğitimi: İdare-i Beytiye”, Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları E-Dergisi, 4/1, s.108-120.
  • Demirarslan, D. (2009). “Batılılaşma Sürecinde Türk Barınma Kültüründeki Değişim ve Konuttaki Yansımaları”, 7. Uluslararası Türk Kültürü Kongresi Türk Ve Dünya Kültüründe İstanbul, Ankara: Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Atatürk Kültür Merkezi.
  • Derrida, J. (2017). Gramatoloji, (Çev. İsmet Birkan). İstanbul: BilgeSu.
  • Eliade, M. (2016). Okültizm, Büyücülük ve Kültürel Modalar, (Çev. Cem Soydemir). İstanbul: Doğu Batı Yayınları.
  • Eliade, M. (2017). İmgeler ve Simgeler, (Çev. Mehmet Ali Kılıçbay). İstanbul: Doğu Batı Yayınları.
  • Elias, N. (2021). Uygarlık Süreci, C. 2., (Çev. Erol Özbek), İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Esenbel, S. (2000). “Türk ve Japon Modernleşmesi: ‘Uygarlık Süreci’ Kavramı Açısından Bir Mukayese”, Toplum Ve Bilim, 84, s.18-36.
  • Frierson, E.B. (2020). “Ucuz ve Bol: Geç Osmanlı Döneminde Tüketici Kültürünün Oluşumu”, Tüketim Araştırmaları ve Osmanlı İmparatorluğu Tarihi 1550-1922, Donald Quataert (Ed.), (Çev. Tanju Günseren,) İstanbul: Alfa.
  • Hayal (1875), Yine Babalarımızdan Gördüğümüz, S. 144, s. 1.
  • HMG (1895), İdare-i Beytiyye Hakkında Bir İki Söz, S.9, s.1-2.
  • HMG (1895), Sade Bir Tuvalet Odası, S.10, s.18.
  • HMG (1895), Tesirat-ı Hariciye: Hava ve Ziya, S.18, s.1.
  • HMG (1896), Dikiş Makinesi Mükâfatımız, S.59, s.4.
  • HMG (1897), Hane İçinde Tezyinat, S.130, s.1-2.
  • HMG (1902), Dikiş Makinelerine Edilecek Dikkat, S.371, s.3.
  • HMG (1903), Karyola ve Beşik, S.397, s.1-2.
  • HMG (1903), Yemek Odası, S.3, s.66-67.
  • HMG (1904), Ev Kadını, S.22, s.340-343.
  • HMG (1904), Havayı Tahliye Suretiyle Ortalık Süpürmek, S.45, s.1049.
  • HMG (1904), M… Hanımın Hanesi ve Kendisi, S.43, s.1001-1003.
  • HMG (1904), Umur-ı Beytiyyeden, S.38, s.604.
  • HMG (1904), Umur-ı Beytiyyeden: Matbah, S.37, s.580-583.
  • HMG (1904), Umur-ı Beytiyyeden, S.35, s.555-556.
  • HMG (1905), Ev İşleri: Odaları Nasıl Süslemeli?, S.530, s.2-3.
  • HMG (1905), Tertib-i Eşya-yı Beytiyye, S.500, s.2.
  • HMG(1907), Mühim İlan: Evlenenler İçin Gayet Ehemmiyetli Bir Mesele, S.17, s.3.
  • İbret (1871), Medeniyet, S.22, s.2-3.
  • Kadınlar Dünyası (1913), Cihaz Sebeb-i İntihar Oluyor, S.73, s.3.
  • Kadınlar Dünyası (1913), Cihaz, S.63, s.1-2.
  • Kadınlar Dünyası (1913), Yine Cihaz, S.65, s.2.
  • Kadınlar Dünyası (1914), S.129, s.2.
  • Kalem (1908), S.13, s.2.
  • Kalem (1909), S.58, s.1.
  • Kalem (1910), S.104, s.10-11.
  • Kolay, A. (vd.) (2012), İlan-I Ticaret, İstanbul: İstanbul Ticaret Odası.
  • Koloğlu, O. (1999). Reklamcılığımızın İlk Yüzyılı 1840-1940, İstanbul: Reklamcılar Derneği.
  • Konyalı, B.Ş. (2022), Edebi Mekânın Poetikası, İstanbul: Ketebe,
  • Kütükoğlu, Mübahat S. (2013). Balta Limanı’na Giden Yol Osmanlı-İngiliz İktisâdî Münâsebetleri (1580-1850), Ankara: TTK.
  • Lefebvre, H. (2020). Mekânın Üretimi, (Çev. Işık Ergüden), İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Nevsal-i Milli, (1911). İstanbul: Arstun Aşarduryan ve Mahdumları Matbaası.
  • Pamuk, Ş. (2020). Osmanlı Ekonomisinde Bağımlılık ve Büyüme (1820-1913), İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları
  • Ricoeur, P. (2019). Yorum Teorisi Söylem ve Artı Anlam, (Çev. G.Y.Demir), İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
  • Sabah (1876), Şundan Bundan, S.205, s.3-4.
  • Servet-i Fünûn (1900), S.460, s.144.
  • Servet-i Fünûn (1906), Musahabe: Her Şeyde Moda Ticarette Kâr, S.770, s.234.
  • Servet-i Fünûn (1908), S. 830, s. 379-382.
  • Servet-i Fünûn (1907), Evlerimizin İçi, S.867, s.130-131.
  • Şehbal (1913), Aile Sofrasını Mevsim Çiçekleriyle Tezyin, S.71, s.460.
  • Şehbal (1913), Maison Baker, S.74, 28 Nisan 1913.
  • Tercüman-ı Hakikat (1899), Jorj Beyker [George Baker], S.6631, 8 Ekim 1899: s.4.
  • Tercüman-ı Hakikat (1901), Tasarruf ve Nev-icad İdareli Çamaşır Kazganı”, S.7269-2069, s.4.
  • Urry, J. (2018). Mekânları Tüketmek. (Çev. Rahmi G. Öğdül), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Varlı, A.-Özbay, R.D. (2011). “İstanbul’da Perakende Ticareti: Tüketim Mal Ve Hizmetleri Piyasası (1840-1909)”, Uluslararası 9. Bilgi, Ekonomi ve Yönetim Kongresi Bildirileri, Saraybosna, s.2411-2426.
  • Woolf, V. (2017). Kendine Ait Bir Oda, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Yaşar, Fatma T. (2012). “Geç Dönem Osmanlı Âdâb-I Muâşeret Kitaplarında Hane Tanzimi Ve Salon Âdâbı”, Turkish Studies, Volume 7/4, s.2919-2938.
  • Yaşar, Fatma T. (2013). “Geç Dönem Âdâb-ı Muâşeret Kitaplarında Sofra Âdâbı”, Akademik Araştırmalar Dergisi, 58, s.157-176.
  • Yaşar, Fatma T. (2019). “Geç Dönem Osmanlı Kız Mekteplerinde Fennî Ev İdaresi Eğitimi: Müfredat ve Ders Kitapları”, Türkiyat Mecmuası, 29/2, s.591-620.
Year 2024, Issue: 13, 74 - 109, 30.06.2024
https://doi.org/10.48131/jscs.1429217

Abstract

Project Number

122K416- Tübitak 1001

References

  • Ahmet Mithat Efendi. (2001). Avrupa Âdâb-ı Muâşereti Yahut Alafranga, haz. İsmail Doğan-Ali Gurbetoğlu, Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Aile (1880) Evin Tertip ve Tanzimi, S.3, s.36-38.
  • Aile (1880), Ev İdaresi, S.1, s.7-9.
  • Aile (1880), Evin Tertip ve Tanzimi, S.2, s.21-23.
  • Arpacı, M. (2016). “Foucault, Biyopolitika ve Biyotarih: Tarihsel Çalışma Alanları Alarak Tıp, Beden ve Nüfus”. ViraVerita E-Dergi, 3, s.80-97.
  • Arslan, F. (2018). “Tüketimin Kışkırtıcı Dili/Osmanlı-Tanzimat Basınında Reklam-Roman İzdüşümleri”, Türk Basın Tarihi Uluslararası Sempozyumu, I, Ankara: Atatürk Araştırma Merkezi, s.503-531.
  • Assman, J. (1997). Kültürel Bellek- Eski Yüksek Kültürlerde Yazı, Hatırlama ve Politik Kimlik. (Çev. Ayşe Tekin). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Ayine (1875), S.2, s. 1-2.
  • Ayine (1875), S.3, s. 3-4.
  • Bachelard, G. (2017). Mekânın Poetikası, (Çev. Alp Tümertekin). İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Bağçe (1882), Mesudiyet, S.38, s.1-2.
  • Baudrillard, J. (2013). Tüketim Toplumu, (Çev. Hazal Deliçaylı-Ferda Keskin). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bertram, C. (2012). Türk Evini Hayal Etmek. (Çev. Mehmet Ratip). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Bozkurt, F. (2011). Tereke Defterleri ve Osmanlı Maddi Kültüründe Değişim, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Tarih Ana Bilim Dalı, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Sakarya.
  • Çakar, E. (2019). Politics of Space in The English Fin de Siecle Poetry, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İzmir.
  • Çakır, H. (1996). Osmanlı Dönemi İlk Türkçe Gazetelerde Reklam: 1828-1864, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, İstanbul.
  • Demir, F. (2015). İbret Gazetesi Işığında İstanbul’da Sosyal ve Gündelik Hayat, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Demir, M. (2017). “Tanzimat’tan Cumhuriyet’in İlk Yıllarına Türkiye’de Ev Kadınlarının Eğitimi: İdare-i Beytiye”, Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları E-Dergisi, 4/1, s.108-120.
  • Demirarslan, D. (2009). “Batılılaşma Sürecinde Türk Barınma Kültüründeki Değişim ve Konuttaki Yansımaları”, 7. Uluslararası Türk Kültürü Kongresi Türk Ve Dünya Kültüründe İstanbul, Ankara: Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Atatürk Kültür Merkezi.
  • Derrida, J. (2017). Gramatoloji, (Çev. İsmet Birkan). İstanbul: BilgeSu.
  • Eliade, M. (2016). Okültizm, Büyücülük ve Kültürel Modalar, (Çev. Cem Soydemir). İstanbul: Doğu Batı Yayınları.
  • Eliade, M. (2017). İmgeler ve Simgeler, (Çev. Mehmet Ali Kılıçbay). İstanbul: Doğu Batı Yayınları.
  • Elias, N. (2021). Uygarlık Süreci, C. 2., (Çev. Erol Özbek), İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Esenbel, S. (2000). “Türk ve Japon Modernleşmesi: ‘Uygarlık Süreci’ Kavramı Açısından Bir Mukayese”, Toplum Ve Bilim, 84, s.18-36.
  • Frierson, E.B. (2020). “Ucuz ve Bol: Geç Osmanlı Döneminde Tüketici Kültürünün Oluşumu”, Tüketim Araştırmaları ve Osmanlı İmparatorluğu Tarihi 1550-1922, Donald Quataert (Ed.), (Çev. Tanju Günseren,) İstanbul: Alfa.
  • Hayal (1875), Yine Babalarımızdan Gördüğümüz, S. 144, s. 1.
  • HMG (1895), İdare-i Beytiyye Hakkında Bir İki Söz, S.9, s.1-2.
  • HMG (1895), Sade Bir Tuvalet Odası, S.10, s.18.
  • HMG (1895), Tesirat-ı Hariciye: Hava ve Ziya, S.18, s.1.
  • HMG (1896), Dikiş Makinesi Mükâfatımız, S.59, s.4.
  • HMG (1897), Hane İçinde Tezyinat, S.130, s.1-2.
  • HMG (1902), Dikiş Makinelerine Edilecek Dikkat, S.371, s.3.
  • HMG (1903), Karyola ve Beşik, S.397, s.1-2.
  • HMG (1903), Yemek Odası, S.3, s.66-67.
  • HMG (1904), Ev Kadını, S.22, s.340-343.
  • HMG (1904), Havayı Tahliye Suretiyle Ortalık Süpürmek, S.45, s.1049.
  • HMG (1904), M… Hanımın Hanesi ve Kendisi, S.43, s.1001-1003.
  • HMG (1904), Umur-ı Beytiyyeden, S.38, s.604.
  • HMG (1904), Umur-ı Beytiyyeden: Matbah, S.37, s.580-583.
  • HMG (1904), Umur-ı Beytiyyeden, S.35, s.555-556.
  • HMG (1905), Ev İşleri: Odaları Nasıl Süslemeli?, S.530, s.2-3.
  • HMG (1905), Tertib-i Eşya-yı Beytiyye, S.500, s.2.
  • HMG(1907), Mühim İlan: Evlenenler İçin Gayet Ehemmiyetli Bir Mesele, S.17, s.3.
  • İbret (1871), Medeniyet, S.22, s.2-3.
  • Kadınlar Dünyası (1913), Cihaz Sebeb-i İntihar Oluyor, S.73, s.3.
  • Kadınlar Dünyası (1913), Cihaz, S.63, s.1-2.
  • Kadınlar Dünyası (1913), Yine Cihaz, S.65, s.2.
  • Kadınlar Dünyası (1914), S.129, s.2.
  • Kalem (1908), S.13, s.2.
  • Kalem (1909), S.58, s.1.
  • Kalem (1910), S.104, s.10-11.
  • Kolay, A. (vd.) (2012), İlan-I Ticaret, İstanbul: İstanbul Ticaret Odası.
  • Koloğlu, O. (1999). Reklamcılığımızın İlk Yüzyılı 1840-1940, İstanbul: Reklamcılar Derneği.
  • Konyalı, B.Ş. (2022), Edebi Mekânın Poetikası, İstanbul: Ketebe,
  • Kütükoğlu, Mübahat S. (2013). Balta Limanı’na Giden Yol Osmanlı-İngiliz İktisâdî Münâsebetleri (1580-1850), Ankara: TTK.
  • Lefebvre, H. (2020). Mekânın Üretimi, (Çev. Işık Ergüden), İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Nevsal-i Milli, (1911). İstanbul: Arstun Aşarduryan ve Mahdumları Matbaası.
  • Pamuk, Ş. (2020). Osmanlı Ekonomisinde Bağımlılık ve Büyüme (1820-1913), İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları
  • Ricoeur, P. (2019). Yorum Teorisi Söylem ve Artı Anlam, (Çev. G.Y.Demir), İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
  • Sabah (1876), Şundan Bundan, S.205, s.3-4.
  • Servet-i Fünûn (1900), S.460, s.144.
  • Servet-i Fünûn (1906), Musahabe: Her Şeyde Moda Ticarette Kâr, S.770, s.234.
  • Servet-i Fünûn (1908), S. 830, s. 379-382.
  • Servet-i Fünûn (1907), Evlerimizin İçi, S.867, s.130-131.
  • Şehbal (1913), Aile Sofrasını Mevsim Çiçekleriyle Tezyin, S.71, s.460.
  • Şehbal (1913), Maison Baker, S.74, 28 Nisan 1913.
  • Tercüman-ı Hakikat (1899), Jorj Beyker [George Baker], S.6631, 8 Ekim 1899: s.4.
  • Tercüman-ı Hakikat (1901), Tasarruf ve Nev-icad İdareli Çamaşır Kazganı”, S.7269-2069, s.4.
  • Urry, J. (2018). Mekânları Tüketmek. (Çev. Rahmi G. Öğdül), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Varlı, A.-Özbay, R.D. (2011). “İstanbul’da Perakende Ticareti: Tüketim Mal Ve Hizmetleri Piyasası (1840-1909)”, Uluslararası 9. Bilgi, Ekonomi ve Yönetim Kongresi Bildirileri, Saraybosna, s.2411-2426.
  • Woolf, V. (2017). Kendine Ait Bir Oda, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Yaşar, Fatma T. (2012). “Geç Dönem Osmanlı Âdâb-I Muâşeret Kitaplarında Hane Tanzimi Ve Salon Âdâbı”, Turkish Studies, Volume 7/4, s.2919-2938.
  • Yaşar, Fatma T. (2013). “Geç Dönem Âdâb-ı Muâşeret Kitaplarında Sofra Âdâbı”, Akademik Araştırmalar Dergisi, 58, s.157-176.
  • Yaşar, Fatma T. (2019). “Geç Dönem Osmanlı Kız Mekteplerinde Fennî Ev İdaresi Eğitimi: Müfredat ve Ders Kitapları”, Türkiyat Mecmuası, 29/2, s.591-620.
There are 74 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects World Languages, Literature and Culture (Other), Sociology (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

İhsan Erdinçli 0000-0002-4762-6129

Burhan Can 0000-0001-6293-3592

Project Number 122K416- Tübitak 1001
Publication Date June 30, 2024
Submission Date January 31, 2024
Acceptance Date March 29, 2024
Published in Issue Year 2024 Issue: 13

Cite

APA Erdinçli, İ., & Can, B. (2024). Osmanlı İstanbul’unda Ev İçi Dekorasyonda Alafrangalaşma ve Mekânın Yeniden Üretimi (1860-1914). Toplum Ve Kültür Araştırmaları Dergisi(13), 74-109. https://doi.org/10.48131/jscs.1429217

“Journal of Social and Cultural Studies” (J-SCS) is published in Turkish and English. “Journal of Social and Cultural Studies” (J-SCS) is published only in electronic form through its website and adopts open access policy. The journal is published twice a year, in June and December. No fees are charged for publications, no fees are paid to the editors, the editorial board and the referees and their owners. It is accepted that the authors who submit articles to the contact address for publication in the journal should read and acknowledge this copyright statement.

“Journal of Social and Cultural Studies” is open to the work of all researchers who have the title “PhD” or “PhD student”. It is not obligatory that the second, third and fourth authors of the article have the title “PhD” or “PhD student”. An article should has been written by max. four authors. The articles prepared in accordance with the writing rules are presented to the referee for review after they have passed the editorial review. The reviewer may ask for a correction to the article, directly refuse or accept it. For the articles declined as a result of the reviewer evaluation, a second reviewer may be requested by the author, If the editors’ board finds that the request is appropriate, the article will be sent to a second reviewer.

The articles previously published in another publication or in the evaluation stage by another publication are not accepted into “Journal of Social and Cultural Studies” publication process. All the ethical and legal responsibilities related to the published articles belong to the authors.