Bu çalışmada, iletişim bozuklukları bağlamında erken okuryazarlık becerilerinin incelenmesine yönelik güncel bilgilerin sentezlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada geleneksel derleme yöntemi kullanılmıştır. İnceleme kapsamında dil, konuşma ve işitme alanlarında sorun yaşayan çocukların erken okuryazarlık becerilerinin değerlendirilmesine ilişkin alan yazın taraması gerçekleştirilmiştir. Yapılan incelemeler sonucunda, farklı dil ve konuşma bozukluklarına sahip çocukların erken okuryazarlık becerilerinin farklı bileşenleri için risk altında oldukları görülmüş hem dil hem de konuşma becerilerinde sorun yaşayan çocukların yalnızca konuşma bozukluğu yaşayan veya tipik dil-konuşma gelişimi gösteren akranlarına kıyasla erken okuryazarlık becerileri açısında daha çok risk altında olduklarına ilişkin bulgulara ulaşılmıştır. Ayrıca işitme kayıplı çocukların, normal işiten akranlarına kıyasla daha fazla dil bilgisel hata ve daha farklı bir biçimbirim edinme sırası gösterdiklerine dair bulgulara rastlanmıştır. Bunlarla birlikte, işitme kayıplı çocukların işitsel sinyallere eksik veya bozulmuş erişime sahip olmaları neticesinde fonolojik farkındalık becerilerinde güçlükler yaşadıkları görülmüştür. Sonuç olarak, erken okuryazarlık becerilerinin ileri dönemdeki okuma performansı üzerindeki öngörücü rolü göz önüne alınınca bu konudaki eksikliklerin erken dönemde belirlenmesinin, iletişim bozukluğu yaşayan çocukların olası akademik güçlüklerini en aza indirebilmek açısından oldukça önemli olduğu söylenebilir. İletişim bozukluğu olan çocukların erken okuryazarlık becerileri açısından erken dönemden itibaren değerlendirilmeleri ve desteklenmeleri önerilmektedir.
In this study, it is aimed to synthesize the current information on the examination of early literacy skills in the context of communication disorders. Thus, attention will be drawn to early literacy skills in the context of communication disorders in both research and practice areas. The traditional compilation method was used in this study. Within the scope of the review, a literature review was conducted on the assessment of early literacy skills of children who have problems in speech, language and hearing areas. As a result of the examinations, it was seen that children with various speech and language disorders such as developmental language disorder, speech sound disorder, stuttering and apraxia of speech are at risk in different components of early literacy skills. It has been found that children who have problems in both speech and language skills are more at risk in terms of early literacy skills compared to their peers who only have speech disorders or who have typical speech-language development. Also, findings have been found that children with hearing loss can exhibit higher grammatical errors and a different morpheme acquisition order compared to their normally hearing peers. In addition to these, it has been seen that children with hearing loss experience phonological awareness difficulties as a result of having deficient or impaired access to auditory signals. In conclusion, considering the predictive role of early literacy skills on reading performance in the future, it can be said that detecting deficiencies in this subject in the early period is very important in terms of minimizing the possible academic difficulties of children with communication disorders. It is recommended that children with communication disorders be assessed and supported from an early age in terms of early literacy skills.
Communication Disorders Early Literacy Hearing Loss Reading Writing Readiness Speech And Language Disorders
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Review |
Authors | |
Publication Date | August 29, 2022 |
Submission Date | February 16, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |
Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi CC BY-NC 4.0 lisansına sahiptir.