Research Article
BibTex RIS Cite

Mesleğin Başında Hemşirelik Öğrencilerinin Mesleki Algıları: Nitel Bir Çalışma

Year 2022, , 587 - 602, 29.08.2022
https://doi.org/10.47115/jshs.1149130

Abstract

Amaç: Bu çalışmanın amacı; hemşirelik bölümü birinci sınıf öğrencilerinin meslek algılarının değerlendirilmesidir.
Yöntem: Meslek algılarının belirlenmesinde nitel; fenomenolojik yöntem kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini dahil edilme kriterlerine uyan 15 hemşirelik öğrencisi oluşturmuştur. Veriler, Colaizzi'nin yedi aşamalı yöntemi doğrultusunda MAXQDA nitel veri analiz programında analiz edilmiştir. Araştırmada bir üniversitenin etik kurulundan yazılı izin, kurum izni ve araştırmaya katılan öğrencilerden aydınlatılmış onam alınmıştır.
Bulgular: Görüşmelerden elde edilen veriler doğrultusunda içsel ve dışsal faktörler olmak üzere iki tema, 10 kod ve 12 alt kod elde edilmiştir. Dışsal faktörler teması, pandemi süreci, toplumsal algı ve mesleğin geleceği kodlarından oluşmaktadır.
Sonuç: Çalışmanın sonucunda, genel olarak birinci sınıf hemşirelik öğrencilerinin mesleki algılarının olumlu yönde olduğu bulunmuştur. Ayrıca pandemi sürecinde hemşirelerin takdir görmesi, mesleğin öneminin artmasının hemşirelik öğrencilerinin meslek algısı olumlu yönde etkilediği görülmüştür. Bu doğrultuda, hemşirelik öğrencilerinin olumlu mesleki algılarının sürdürülmesi ve mesleki gelişimi için sistemsel düzenlemelerin yapılması önerilmektedir.

Supporting Institution

Bulunmamaktadır

References

  • Akay G, Kadiroglu T .(2021). Covid-19 Perception of Senior Nursing Students and their Behaviours Regarding Coping with Stress. Int Arch Nurs Health Care. 7:161. doi.org/10.23937/2469-5823/1510161.
  • Bahçecioğlu Turan, G., Özer, Z., & Çiftçi, B. (2021). Analysis of anxiety levels and attitudes of nursing students toward the nursing profession during the COVID-19 pandemic. Perspectives in psychiatric care, 57(4), 1913– 1921. https://doi.org/10.1111/ppc.12766.
  • Bakan, İ., & Kefe, İ. (2012). Kurumsal Açıdan Algı ve Algı Yönetimi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2, 9–34
  • Bilgehan, T., & İnkaya, B. (2021). Mezuniyete ramak kala hemşirelik öğrencilerinin mesleki algıları: Nitel bir çalışma. Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 8(2), 90-96.
  • Çınar Yücel, Ş., Güler, E., Eşer, İ., & Khorshid, L. (2011). İki farklı eğitim sistemi ile öğrenim gören hemşirelik son sınıf öğrencilerinin hemşirelik mesleğini algılama durumlarının karşılaştırılması. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 27(3), 1-8.
  • Deliktas, A., Korukcu, O., Aydin, R., & Kabukcuoglu, K. (2019). Nursing Students' Perceptions of Nursing Metaparadigms: A Phenomenological Study. The journal of nursing research : JNR, 27(5), e45. https://doi. org/10.1097/jnr.0000000000000311.
  • Denat, Y., Gürol Arslan, G., & Şahbaz, M. (2016). Change in students’ perception of profession during nursing education in Turkey: a longitudinal study Journal of Human Sciences, 13 (1), 900-908.
  • Derin, N., Şimşek Ilkım, N., & Yayan, H. (2017). Hemşirelerde mesleki bağlılığın mesleki prestijle açıklanması. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 4, 24–37.
  • Dimitriadou, M., Papastavrou, E., Efstathiou, G., & Theodorou, M. (2015). Baccalaureate nursing students’ perceptions of learning and supervision in the clinical environment. Nursing & health sciences, 17 (2), 236- 42. https://doi.org/10.1016/j.ijnss.2017.03.001
  • Emeghebo L. (2012). The image of nursing as perceived by nurses. Nurse education today, 32(6), e49–e53. https:// doi.org/10.1016/j.nedt.2011.10.015
  • Erdoğan, S., Nahcivan, N., Esin, N. (2015). Hemşirelikte Araştırma. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri.
  • Grinberg, K., & Sela, Y. (2022). Perception of the image of the nursing profession and its relationship with quality of care. BMC nursing, 21(1), 57. https://doi.org/10.1186/s12912-022-00830-4
  • Hicdurmaz, D., Uzar-Ozcetin, Y. (2020). Protection of COVID-19 Frontline Nurses’ Mental Health and Prevention of Psychological Trauma. Journal of Hacettepe University Faculty of Nursing, 1-7.
  • Jothishanugam A., Mohammed A., Hamıd H.I.A.A., Alı M.A.A. (2019). Perceptıon Of Nursıng Students About Nursıng Professıon. Innovare Journal of Health Scıences. 7(2); 1-4.
  • Kaynar Şimşek, A. & Ecevit Alpar, Ş. (2019). Toplumun Hemşirelik Mesleğine Yönelik İmaj Algısı: Sistematik Derleme. Sakarya Üniversitesi Holistik Sağlık Dergisi, 2 (1) , 32-46 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/sauhsd/ issue/ 45374/516746.
  • Lindberg, M., Carlsson, M., Engström, M., Kristofferzon, M.-L., & Skytt, B. (2020). Nursing student's expectations for their future profession and motivating factors - A longitudinal descriptive study from Sweden. Nurse Educ Today, 84, 1-6. doi:10.1016/j.nedt.2019.104218.
  • Montayre, J. (2018). Editorial. Nursing the future: Braving possibilities, challenges and dilemmas. Nursing Praxis in New Zealand, 34(1), 5-6.
  • Morse, J. M. (2015). Data were saturated. Qualitative Health Research 2015, 25(5) 587–588.
  • Onwuegbuzie, A. J., & Leech, N. L. (2007). A call for qualitative power analyses. Quality & Quantity, 41(1), 105-121
  • Palinkas LA, Horwitz SM, Green CA, Wisdom JP, Duan N, Hoagwood K. Purposeful sampling for qualitative data collection and analysis in mixed method implementation research. Administration and Policy in Mental Health and Mental Health Services Research. 2015;42(5):533-44.
  • Roshangar, F., Soheil, A., Moghbeli, G., Wiseman, T., Feizollahzadeh, H., & Gilani, N. (2021). Iranian nurses' perception of the public image of nursing and its association with their quality of working life. Nursing open, 8(6), 3441–3451. https://doi.org/10.1002/nop2.892.
  • Rubbi, I., Cremonini, V., Artioli, G., Lenzini, A., Talenti, I., Caponnetto, V., La Cerra, C., Petrucci, C., & Lancia, L. (2017). The public perception of nurses. An Italian cross-sectional study. Acta bio-medica : Atenei Parmensis, 88(5S), 31–38. https://doi.org/10. 23750/abm.v88i5-S.6884.
  • Sibandze, B. T, & Scafide, K.N. (2018). Among nurses, how does education level impact professional values? A systematic review. International nursing review, 65(1), 65-77
  • Şen, S., Özdilek, S., & Öz, E. N. (2021). Hemşirelik Öğrencilerinde Kariyer Geleceği ile Hemşirelik Mesleğine Yönelik İmaj Algısı Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. Sağlık ve Hemşirelik Yönetim Dergisi, 8(1), :21-30.
  • Ten Hoeve Y., Jansen G. & Roodbol P. (2014). The nursing profession: public image, self-concept and professional identity. A discussion paper. Journal of Advanced Nursing. 70(2), 295–309.doi: 10.1111/jan.12177.
  • Ünsal, A. & Güven, Ş. D. (2020). Hemşirelik Öğrencilerinin Hemşirelik Mesleği Algılarının İncelenmesi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, Milli Mücadele'nin 100. Yılı Özel Sayısı, 52-61. DOI: 10.21733/ibad.756180.
  • Yılmaz, F., Tiryaki Şen, H., & Demirkaya, F. (2014). Hemşire ve Ebelerin Mesleklerini Algılama Biçimleri ve Gelecekten Beklentileri. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 1(3), 130-139. https://doi.org/10.5222/SHYD.2014.130
  • Yılmaz, S., & Ordu, Y. (2022). The perceptions of nursing students regarding coronavirus and occupation according to gender: A qualitative study. Nursing forum, 10.1111/nuf.12693. Advance online publication. https://doi.org/10.1111/nuf.12693.
  • Yilmaz, A. A., Ilce, A., Can Cicek, S., Yuzden, G. E., & Yigit, U. (2016). The effect of a career activity on the students' perception of the nursing profession and their career plan: A single-group experimental study. Nurse education today, 39, 176–180. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2016.02.001

Perceptions of Nursing Students at the Beginning of the Profession: A Qualitative Study

Year 2022, , 587 - 602, 29.08.2022
https://doi.org/10.47115/jshs.1149130

Abstract

Aim: The aim of this study is to evaluate the profession perceptions of first-year nursing students in the Department of Nursing.
Method: Qualitative in determining occupational perceptions; The phenomenological method was used. The sample of the study consisted of 15 nursing students who met the inclusion criteria. The data were analyzed in the MAXQDA qualitative data analysis program in line with Colaizzi's seven-stage method. In the study, written permission from the ethics committee of a university, institutional permission and informed consent from the students participating in the research were obtained.
Results: In line with the data obtained from the interviews, two themes, 10 codes and 12 subcodes, as internal and external factors, were obtained. The theme of external factors consists of the codes of the pandemic process, social perception and the future of the profession.
Conclusion: As a result of the study, it was found that the professional perceptions of first-year nursing students in general were positive. In addition, it has been seen that the appreciation of nurses during the pandemic process and the increase in the importance of the profession have a positive effect on the perception of the profession of nursing students. Accordingly, it is recommended to maintain positive professional perceptions of nursing students and to make systemic arrangements for their professional development.

References

  • Akay G, Kadiroglu T .(2021). Covid-19 Perception of Senior Nursing Students and their Behaviours Regarding Coping with Stress. Int Arch Nurs Health Care. 7:161. doi.org/10.23937/2469-5823/1510161.
  • Bahçecioğlu Turan, G., Özer, Z., & Çiftçi, B. (2021). Analysis of anxiety levels and attitudes of nursing students toward the nursing profession during the COVID-19 pandemic. Perspectives in psychiatric care, 57(4), 1913– 1921. https://doi.org/10.1111/ppc.12766.
  • Bakan, İ., & Kefe, İ. (2012). Kurumsal Açıdan Algı ve Algı Yönetimi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2, 9–34
  • Bilgehan, T., & İnkaya, B. (2021). Mezuniyete ramak kala hemşirelik öğrencilerinin mesleki algıları: Nitel bir çalışma. Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 8(2), 90-96.
  • Çınar Yücel, Ş., Güler, E., Eşer, İ., & Khorshid, L. (2011). İki farklı eğitim sistemi ile öğrenim gören hemşirelik son sınıf öğrencilerinin hemşirelik mesleğini algılama durumlarının karşılaştırılması. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 27(3), 1-8.
  • Deliktas, A., Korukcu, O., Aydin, R., & Kabukcuoglu, K. (2019). Nursing Students' Perceptions of Nursing Metaparadigms: A Phenomenological Study. The journal of nursing research : JNR, 27(5), e45. https://doi. org/10.1097/jnr.0000000000000311.
  • Denat, Y., Gürol Arslan, G., & Şahbaz, M. (2016). Change in students’ perception of profession during nursing education in Turkey: a longitudinal study Journal of Human Sciences, 13 (1), 900-908.
  • Derin, N., Şimşek Ilkım, N., & Yayan, H. (2017). Hemşirelerde mesleki bağlılığın mesleki prestijle açıklanması. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 4, 24–37.
  • Dimitriadou, M., Papastavrou, E., Efstathiou, G., & Theodorou, M. (2015). Baccalaureate nursing students’ perceptions of learning and supervision in the clinical environment. Nursing & health sciences, 17 (2), 236- 42. https://doi.org/10.1016/j.ijnss.2017.03.001
  • Emeghebo L. (2012). The image of nursing as perceived by nurses. Nurse education today, 32(6), e49–e53. https:// doi.org/10.1016/j.nedt.2011.10.015
  • Erdoğan, S., Nahcivan, N., Esin, N. (2015). Hemşirelikte Araştırma. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri.
  • Grinberg, K., & Sela, Y. (2022). Perception of the image of the nursing profession and its relationship with quality of care. BMC nursing, 21(1), 57. https://doi.org/10.1186/s12912-022-00830-4
  • Hicdurmaz, D., Uzar-Ozcetin, Y. (2020). Protection of COVID-19 Frontline Nurses’ Mental Health and Prevention of Psychological Trauma. Journal of Hacettepe University Faculty of Nursing, 1-7.
  • Jothishanugam A., Mohammed A., Hamıd H.I.A.A., Alı M.A.A. (2019). Perceptıon Of Nursıng Students About Nursıng Professıon. Innovare Journal of Health Scıences. 7(2); 1-4.
  • Kaynar Şimşek, A. & Ecevit Alpar, Ş. (2019). Toplumun Hemşirelik Mesleğine Yönelik İmaj Algısı: Sistematik Derleme. Sakarya Üniversitesi Holistik Sağlık Dergisi, 2 (1) , 32-46 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/sauhsd/ issue/ 45374/516746.
  • Lindberg, M., Carlsson, M., Engström, M., Kristofferzon, M.-L., & Skytt, B. (2020). Nursing student's expectations for their future profession and motivating factors - A longitudinal descriptive study from Sweden. Nurse Educ Today, 84, 1-6. doi:10.1016/j.nedt.2019.104218.
  • Montayre, J. (2018). Editorial. Nursing the future: Braving possibilities, challenges and dilemmas. Nursing Praxis in New Zealand, 34(1), 5-6.
  • Morse, J. M. (2015). Data were saturated. Qualitative Health Research 2015, 25(5) 587–588.
  • Onwuegbuzie, A. J., & Leech, N. L. (2007). A call for qualitative power analyses. Quality & Quantity, 41(1), 105-121
  • Palinkas LA, Horwitz SM, Green CA, Wisdom JP, Duan N, Hoagwood K. Purposeful sampling for qualitative data collection and analysis in mixed method implementation research. Administration and Policy in Mental Health and Mental Health Services Research. 2015;42(5):533-44.
  • Roshangar, F., Soheil, A., Moghbeli, G., Wiseman, T., Feizollahzadeh, H., & Gilani, N. (2021). Iranian nurses' perception of the public image of nursing and its association with their quality of working life. Nursing open, 8(6), 3441–3451. https://doi.org/10.1002/nop2.892.
  • Rubbi, I., Cremonini, V., Artioli, G., Lenzini, A., Talenti, I., Caponnetto, V., La Cerra, C., Petrucci, C., & Lancia, L. (2017). The public perception of nurses. An Italian cross-sectional study. Acta bio-medica : Atenei Parmensis, 88(5S), 31–38. https://doi.org/10. 23750/abm.v88i5-S.6884.
  • Sibandze, B. T, & Scafide, K.N. (2018). Among nurses, how does education level impact professional values? A systematic review. International nursing review, 65(1), 65-77
  • Şen, S., Özdilek, S., & Öz, E. N. (2021). Hemşirelik Öğrencilerinde Kariyer Geleceği ile Hemşirelik Mesleğine Yönelik İmaj Algısı Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. Sağlık ve Hemşirelik Yönetim Dergisi, 8(1), :21-30.
  • Ten Hoeve Y., Jansen G. & Roodbol P. (2014). The nursing profession: public image, self-concept and professional identity. A discussion paper. Journal of Advanced Nursing. 70(2), 295–309.doi: 10.1111/jan.12177.
  • Ünsal, A. & Güven, Ş. D. (2020). Hemşirelik Öğrencilerinin Hemşirelik Mesleği Algılarının İncelenmesi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, Milli Mücadele'nin 100. Yılı Özel Sayısı, 52-61. DOI: 10.21733/ibad.756180.
  • Yılmaz, F., Tiryaki Şen, H., & Demirkaya, F. (2014). Hemşire ve Ebelerin Mesleklerini Algılama Biçimleri ve Gelecekten Beklentileri. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 1(3), 130-139. https://doi.org/10.5222/SHYD.2014.130
  • Yılmaz, S., & Ordu, Y. (2022). The perceptions of nursing students regarding coronavirus and occupation according to gender: A qualitative study. Nursing forum, 10.1111/nuf.12693. Advance online publication. https://doi.org/10.1111/nuf.12693.
  • Yilmaz, A. A., Ilce, A., Can Cicek, S., Yuzden, G. E., & Yigit, U. (2016). The effect of a career activity on the students' perception of the nursing profession and their career plan: A single-group experimental study. Nurse education today, 39, 176–180. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2016.02.001
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Original Research
Authors

Gamze Bozkul 0000-0002-7509-9741

Atiye Karakul 0000-0001-6580-9976

Senem Andı 0000-0002-0973-3679

Duygu Sönmez Düzkaya 0000-0002-1815-8821

Nadiye Barış Eren 0000-0002-1935-244X

Gülşah Çamcı 0000-0002-1463-0674

Publication Date August 29, 2022
Submission Date July 26, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Bozkul, G., Karakul, A., Andı, S., Sönmez Düzkaya, D., et al. (2022). Mesleğin Başında Hemşirelik Öğrencilerinin Mesleki Algıları: Nitel Bir Çalışma. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(2), 587-602. https://doi.org/10.47115/jshs.1149130
AMA Bozkul G, Karakul A, Andı S, Sönmez Düzkaya D, Barış Eren N, Çamcı G. Mesleğin Başında Hemşirelik Öğrencilerinin Mesleki Algıları: Nitel Bir Çalışma. JSHS. August 2022;7(2):587-602. doi:10.47115/jshs.1149130
Chicago Bozkul, Gamze, Atiye Karakul, Senem Andı, Duygu Sönmez Düzkaya, Nadiye Barış Eren, and Gülşah Çamcı. “Mesleğin Başında Hemşirelik Öğrencilerinin Mesleki Algıları: Nitel Bir Çalışma”. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi 7, no. 2 (August 2022): 587-602. https://doi.org/10.47115/jshs.1149130.
EndNote Bozkul G, Karakul A, Andı S, Sönmez Düzkaya D, Barış Eren N, Çamcı G (August 1, 2022) Mesleğin Başında Hemşirelik Öğrencilerinin Mesleki Algıları: Nitel Bir Çalışma. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi 7 2 587–602.
IEEE G. Bozkul, A. Karakul, S. Andı, D. Sönmez Düzkaya, N. Barış Eren, and G. Çamcı, “Mesleğin Başında Hemşirelik Öğrencilerinin Mesleki Algıları: Nitel Bir Çalışma”, JSHS, vol. 7, no. 2, pp. 587–602, 2022, doi: 10.47115/jshs.1149130.
ISNAD Bozkul, Gamze et al. “Mesleğin Başında Hemşirelik Öğrencilerinin Mesleki Algıları: Nitel Bir Çalışma”. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi 7/2 (August 2022), 587-602. https://doi.org/10.47115/jshs.1149130.
JAMA Bozkul G, Karakul A, Andı S, Sönmez Düzkaya D, Barış Eren N, Çamcı G. Mesleğin Başında Hemşirelik Öğrencilerinin Mesleki Algıları: Nitel Bir Çalışma. JSHS. 2022;7:587–602.
MLA Bozkul, Gamze et al. “Mesleğin Başında Hemşirelik Öğrencilerinin Mesleki Algıları: Nitel Bir Çalışma”. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi, vol. 7, no. 2, 2022, pp. 587-02, doi:10.47115/jshs.1149130.
Vancouver Bozkul G, Karakul A, Andı S, Sönmez Düzkaya D, Barış Eren N, Çamcı G. Mesleğin Başında Hemşirelik Öğrencilerinin Mesleki Algıları: Nitel Bir Çalışma. JSHS. 2022;7(2):587-602.

Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi CC BY-NC 4.0 lisansına sahiptir.