Objective: The aim of this study is to examine the communication skills of nursing students and their attitudes towards teamwork.
Method: The research was conducted in a descriptive manner in December 2018 with students studying at the Nursing Department of the Faculty of Health Sciences. It was aimed to include the entire universe (550) in the scope of the research and the study was completed with 331 students. Data were collected through the descriptive information form, the Teamwork Attitude Scale and the Communication Skills Evaluation Scale. Data were evaluated using descriptive statistics, Mann-Whitney U test, Kruscal Wallis H test and correlation analysis in SPSS 20.0 program.
Results: The average age of the students was found to be 20.08 ± 1.56, 83.7% of them were women. Of the students, 81.3% received training on teamwork, 53.8% answered their involvement in teamwork as "partially", 44.1% rated themselves as "good" in teamwork, and 44.4% of them were "good" in terms of communication skills. “It was found to be evaluated as. It was observed that the teamwork attitude scale mean score of the students was 114.25 ± 16.66, and the communication skills assessment scale total score mean was 97.07 ± 13.84. A statistically significant difference was found between the mean scores of the communication skills scale and the teamwork attitude scale and gender. It was observed that there is a moderately significant positive correlation between students' communication skills and teamwork attitudes. (r: 0.61; p <0.01).
Conclusion: It is observed that almost half of the students evaluate themselves as good in terms of both teamwork and communication skills, the mean scores of the attitude scale towards teamwork are above the middle level, and the mean score of the communication skills scale is high. Awareness should be increased and communication skills should be supported by increasing more teamwork activities.
Amaç: Bu çalışmanın amacı hemşirelik öğrencilerinin iletişim becerileri ve ekip çalışmasına yönelik tutumlarının incelenmesidir.
Yöntem: Araştırma tanımlayıcı türde, Sağlık Bilimleri Fakültesi hemşirelik bölümünde okuyan öğrencilerle 2018 Aralık ayında yapılmıştır. Evrenin tamamının (550) araştırma kapsamına alınması hedeflenmiş ve 331 öğrenci ile çalışma tamamlanmıştır. Veriler tanımlayıcı bilgi formu, Ekip Çalışması Tutum Ölçeği ve İletişim Becerileri Değerlendirme Ölçeği aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesi SPSS 20.0 programında, tanımlayıcı istatistikler, Mann-Whitney U testi, Kruskal Wallis H testi ve Pearson korelasyon analizi kullanılarak yapılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin yaş ortalaması 20.08±1.56, %83.7’si kadın olarak bulunmuştur. Öğrencilerin, %81.3’ünün ekip çalışması hakkında eğitim aldığı, %53.8’inin ekip çalışmasına dahil olma durumunu “kısmen” şeklinde cevaplandırdığı, %44.1’i kendilerini ekip çalışmalarında “iyi” olarak değerlendirirken, iletişim becerileri açısından ise %44.4’ünün “iyi”şeklinde değerlendirdiği bulunmuştur. Öğrencilerin ekip çalışması tutum ölçeği puan ortalaması 114.25±16.66, iletişim becerileri değerlendirme ölçeği toplam puan ortalamalarının 97.07±13.84 olduğu görülmüştür. İletişim becerileri ölçeği ve ekip çalışması tutum ölçeği puan ortalamaları ile cinsiyet arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık olduğu saptanmıştır. Öğrencilerin iletişim becerileri ile ekip çalışması tutumları arasında pozitif yönde orta düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür (r: 0.61; p<0.01)
Sonuç: Öğrencilerin neredeyse yarısının hem ekip çalışması yapma durumlarına hem de iletişim becerilerine yönelik kendilerini iyi olarak değerlendirdiği, ekip çalışmasına yönelik tutum ölçeği puan ortalamalarının orta düzeyin üstünde, iletişim becerileri ölçeği puan ortalamasının ise yüksek düzeyde olduğu görülmektedir. Daha fazla sayıda ekip çalışması faaliyetleri arttırılarak farkındalıkları arttırılmalı ve iletişim becerileri desteklenmelidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Original Research |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2020 |
Submission Date | November 24, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 |
Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi CC BY-NC 4.0 lisansına sahiptir.