Aim: The study was conducted to examine the personal hygiene practices and genital hygiene behaviors of female students staying in a boarding house.
Method: This descriptive study was conducted with 96 female students who stayed in a high school boarding house in a district center between October 1 and October 30, 2019 and accepted the study. Data were collected by Introductory Features, Personal Hygiene Practices Information Form and Genital Hygiene Behavior Scale, in which demographic characteristics and personal hygiene practices were questioned.
Results: The averageage of the students participating in the study is 15.70 ± 1.20 years. It was found that 35.4% of the participants were first grade high school and 72.9% of them had the primary school education level of their mothers. 44.8% of the students wash their hands 7-9 times a day, 44.8% wash their hands for 2-3 minutes, 85.4% wash their hands after toilet, 64.6% twice a week and it was found that 88.5% of them took a bath and brushed heir teeth daily. The female students' Genital Hygiene Behavior Scale mean score is 85.3±10.1; The score distribution varies between 63-108. When the subdimension scores of the scale were examined, the mean scores of General Hygiene Habits, Menstrual Hygiene Habits and Awareness of Abnormal Findings were respectively 43.7±5.9; 32.3±4.1; 9.4±3.2.
Conclusions and Suggestions: As a result; the personal hygiene practices and genital hygiene behaviors of female students were found to be insufficient. It has been determined that female students staying in the boarding house, where they live collectively, should be given training on personal hygiene and genital hygiene practices, genital infections and reproductive health.
Amaç:Bu çalışmaadölesan dönemde pansiyonda kalan kız öğrencilerin kişisel ve genital hijyen davranışlarını incelemek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı tipte olan bu çalışma 1 Ekim- 30 Ekim 2019 tarihleri arasında bir ilçe merkezinde lisede pansiyonda kalan ve araştırmayı kabul eden 96 kız öğrenci ile yapılmıştır. Veriler demografik özelliklerin ve kişisel hijyen uygulamalarının sorgulandığı Tanıtıcı Özellikleri, Kişisel Hijyen Uygulamaları Bilgi Formu ve Genital Hijyen Davranışları Ölçeği ile toplanmıştır.
Bulgular: Çalışmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 15.70±1.20 yıldır. Katılımcıların %35.4’ünün lise birinci sınıf olduğu ve %72.9’unun annesinin ilkokul eğitim düzeyine sahip olduğu bulundu. Öğrencilerin %44.8’inin ellerini günde 7-9 defa yıkadıkları, %44.8’inin el yıkama süresinin 2-3 dakika olduğu, %85.4’ünün tuvaletten sonra ellerini yıkadığı, %64.6’sının haftada iki kez banyo yaptığı ve %88.5’inin günlük diş fırçaladığı tespit edildi. Kız öğrencilerin Genital Hijyen Davranışları Ölçek puan ortalaması 85.3±10.1 olup; puan dağılımı 63-108 arasında değişmektedir. Ölçeğin alt boyut puanları incelendiğinde Genel Hijyen Alışkanlıkları, Adet Hijyeni Alışkanlıkları ve Anormal Bulgu Farkındalığı alt boyut puan ortalamaları sırasıyla 43.7±5.9; 32.3±4.1; 9.4±3.2’dir.
Sonuç ve Öneriler: Sonuç olarak; kız öğrencilerin kişisel hijyen uygulamaları ve genital hijyen davranışlarının yetersiz olduğu saptanmıştır. Toplu olarak yaşanılan pansiyonda kalan kız öğrencilere kişisel hijyen ve genital hijyen uygulamaları, bulaşıcı hastalıklar, genital enfeksiyonlar ve üreme sağlığı konusunda eğitim verilmesi gerektiği tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Original Research |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2021 |
Submission Date | March 24, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |
Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi CC BY-NC 4.0 lisansına sahiptir.