Aim: The purpose of this qualitative study was to explore and document the factors that affect clinical nurses' valuing to student nurses.
Method: The phenomenological research design was used in the study. The study was carried out with ten clinical nurses selected by purposeful sampling. In-depth interviews were made with participants through a semi-structured questionnaire. Data were analyzed by descriptive analysis method.
Results: In line with the interviews with the nurses participating in the research, two main themes emerged as "nurses who have difficulties in valuing students" and "nurses who can easily value students". For both themes, four sub-theme were defined. For the theme “Nurses who have difficulty valuing the student", individual characteristics of nurses, opinions about the profession, opinions about the student and generational differences, and for the theme “nurses who can easily value the student" individual characteristics of nurses, views on the profession, views on the student and school hospital cooperation were found. In the category of nurses who have difficulties in valuing the student were found to be negative in terms of individual characteristics, to have problems with their families, and to be resistant to communication and development. In terms of occupational characteristics, they were found to be job-oriented but not interiorized the job. Also they were highly influenced by the professional presentation and personal traits of the students. It was identified that they consider the students as a kind of work-load. However, where the student were easily valued; the individual characteristics of the nurses are positive, smiling, empathic, helpful, adjuvant as well as tending to be open for occupational development and communication. They were found to be nursing-oriented satisfied with their job. It was identified that nurses valuing to students comes out of the students’ characteristics (principled, sociable, being able to communicate easily etc.) and of the students’ being interested in the patients and the occupation itself.
Conclusions and Suggestions: The study sheds light upon the valuing to nursing students by clinical nurses' was affected by the individual characteristics of nurses, their perspectives of the profession, and what they think about the student.
Amaç: Bu çalışma klinik hemşirelerin öğrenci hemşirelere değer vermesini etkileyen faktörleri açığa çıkarmak amacıyla yapılan niteliksel bir araştırmadır.
Yöntem: Araştırmada fenomenolojik araştırma tasarımı kullanılmıştır. Katılımcılar amaçlı örnekleme yöntemiyle seçilmiş 10 klinisyen hemşireden oluşmuştur. Katılımcılarla yarı yapılandırılmış soru formu aracılığıyla bireysel derinlemesine görüşmeler yapılmıştır. Betimsel analiz yöntemiyle veriler analiz edilmiştir.
Bulgular: Araştırmaya katılan hemşirelerle yapılan görüşmeler doğrultusunda “öğrenciye değer vermede güçlük yaşayan hemşireler” ve “öğrenciye kolaylıkla değer verebilen hemşireler” olmak üzere iki ana tema oluşmuştur. Her iki tema için; hemşirelerin bireysel özellikleri, mesleğe ilişkin görüşleri ve öğrenci ile ilgili görüşleri olmakla beraber, “öğrenciye değer vermede güçlük yaşayan hemşireler” teması altında kuşak farklılığı ve “öğrenciye kolaylıkla değer verebilen hemşireler” teması altında okul hastane işbirliği olmak üzere dört alt tema belirlenmiştir. Öğrenciye değer vermede güçlük yaşayan hemşirelerin bireysel özellikleri arasında negatif tutumlu olma, ailevi sorunlara sahip olma, iletişime ve gelişime kapalı olma; öğrenciye değer vermede güçlük yaşayan hemşirelerin mesleğe ilişkin görüşleri arasında iş odaklı olma, mesleği benimseme ve mesleki gelişim kaygısında olmama, öğrenciyle ilgili olarak ise öğrencinin mesleki prezantasyonundan ve kişilik özelliklerinden yüksek düzeyde etkilendikleri, öğrenciyi iş yükü olarak gördükleri aynı zamanda kuşak farklılıklarını vurguladıkları saptanmıştır. Öğrenciye kolaylıkla değer verebilen hemşirelerin bireysel özelliklerinin pozitif, güler yüzlü, empatik, yardımsever, kolaylaştırıcı olduğu, iletişime ve gelişime açık oldukları, mesleğe ilişkin odaklarının bakım olduğu, mesleği benimsedikleri, doyurucu, tatmin edici buldukları, öğrenciye değer vermelerinin yine öğrenci özelliklerinden (dürüst, ilkeli, girişken, güler yüzlü, duyarlı, etkili iletişim kurabilen) ve öğrencinin mesleğe ve hastaya yakın oluşundan etkilendiği ortaya çıkmıştır.
Sonuçlar ve Öneriler: Kavramlar arasında ilişki kurulduğunda hemşirelerin hemşirelik öğrencisine değer vermesini; hemşirelerin bireysel özellikleri, mesleğe bakışları ve öğrenci hakkındaki düşünceleri etkilemektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Original Research |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2021 |
Submission Date | June 10, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |
Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi CC BY-NC 4.0 lisansına sahiptir.