Amaç: Bu araştırma sağlık eğitimi alan ve almayan bireylerin, genetiği değiştirilmiş gıdalar hakkında bilgi ve tutumlarının ortaya konulması amaçlanmıştır.
Metod: Samsun Ondokuz Mayıs Üniversitesinde eğitim alan 199 sağlık eğitimi almayan kişi ( Mühendislik, Eğitim Fakültesi, Fen Edebiyat Bölüm) ile 211 sağlık eğitimi alan kişi (Tıp Fakültesi, Beslenme ve Diyetetik, Diş Hekimliği, Veterinerlik Fakültesi) olmak üzere toplam 400 kişi ile yapılmıştır. Tüm veriler bilgisayar ortamında SPSS 13 paket programına kaydedilerek değerlendirilmiştir. Tüm testlerde p<0.05 anlamlı kabul edilmiştir.
Bulgular: Sağlık eğitimi alan ve almayan kişiler arasında GDO (genetiği değiştirilmiş Organizma) için zararlı besin, hormonlu besin olarak tanımlama açısından istatistiksel olarak anlamlı bir fark görülmemiştir (p=0.273). Ancak SE alan kişilerin %91’i almayan kişilerin %96’sı GDO yu ilaç katkılı besin olarak tanımlamışlardır (p=0.035). GDO lu besinlerin yararlı etkileri için sağlık eğitimi alan ve almayanlar sırasıyla %82.6’u %67.3’i verimin arttığını (p=0.001); % 37.8’si %21.6 si dayanıklılığı artırdığını (p=0.000); %20.4’i, %11.6’sı kaliteyi artırdığını (p=0.011); %10.9’u %7.0’ı besin içeriğini artırdığını (p=0.117); %4.5’i %5.o’i bazı hastalıkların önlenmesi ve tedavisinde faydalı olduğuna inanıyor (p=0.491). GDO lu besinlerin zararlı etkileri için sağlık eğitimi alan ve almayanlar sırasıyla %100.0’ü %98.0’i insan sağlığına zarar verdiğini (p=0.060); %52.7’i %33.7’si zararlı sonuçlarının kısa sürede görülemeyeceğine (p=0.000); %39.8’i %26.1’i yeni hastalıklara neden olabileceğini (p=0.002); %29.9’i %18.1’i genetik değişiklikler olabileceğine (p=0.004); %16.4, %9.5’i çevre kirliliğine ve doğal dengenin bozulacağına inanıyor (p=0.029).Sonuçlar: Sağlık eğitimi alsın almasın tüm bireylerin GDO fayda ya da zararları konusunda bilgilerinin, yeterli olmadığı ve bu konuda bilgilendirilmeye ihtiyaçlarının olduğu sonucuna varılmıştır.
Journal Section | Review |
---|---|
Authors | |
Publication Date | August 9, 2016 |
Submission Date | July 26, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 1 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0).