Amaç:
Bu araştırmanın temel amacı zihinsel engelli çocuklara sahip anne babaların
gereksinimlerinin incelenmesidir.
Yöntem: Araştırma için Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler
Etik Kurulu’ndan izin alınmıştır (Karar No: 2016-178). Bu araştırmada betimsel
araştırma yöntemlerinden kesitsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın
çalışma grubu; Samsun ili Canik İlçesi’nde hafif düzeyde zihinsel engeli olan,
özel eğitime ihtiyacı olan ve halen çeşitli devlet okullarında kaynaştırma
öğrencisi olarak eğitimlerine devam eden 199 öğrencinin anne babalarından
oluşmaktadır. Çalışmanın verileri, Cavkaytar ve diğerleri (2014)
tarafından Türkçeye uyarlanan “Aile Gereksinimlerini Belirleme Aracı” (AGBA)
ile toplanmıştır. Ölçme araçları 01 Ekim 2016-30 Aralık
2016 tarihleri arasında anne babalar okulların rehberlik servislerine davet
edilerek ve araştırmacılar tarafından uygulanmıştır.
Bulgular:
Araştırmaya katılan aileler gelir düzeylerini %52,3 düşük, %47,2 orta, % ,5
yüksek olarak algıladıklarını; ailelerin %30,7’si zihinsel engelli çocuklarının
bakımında destek aldıklarını, %69,3’ü ise destek almadıklarını ifade ettikleri
belirlenmiştir.
Anne
babaların bilgi gereksinimine ihtiyaç duydukları %74,4 ile “çocuğuma bazı
becerileri nasıl öğreteceğim konusunda daha fazla bilgiye gereksinim duyuyorum”
maddesinin en fazla gereksinim duyulan madde olduğu, bunu ikinci sırada %71,4
ile “çocuğumun durumu hakkında daha fazla bilgiye gereksinim duyuyorum”
maddesinin izlediği belirlenmiştir.
Sonuç: Çalışmanın sonuçlarında, bilgi gereksinimi alt boyutunun puanları yüksek
bulunmuştur. Zihinsel engelli çocuğa sahip anne-babaların öğrenim düzeyleri ile
aile gereksinimleri arasında anlamlı farklılığın olmadığı tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Review |
Authors | |
Publication Date | April 17, 2018 |
Submission Date | April 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 3 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0).