Objective: The objective of this study is to assess the conflict management strategies of nursing students.
Method: The study was conducted between February and March 2018, as a descriptive research. The universe of the study consists of students studying in the department of nursing at a university in the Black Sea Region (N=540). The sample was 337 students who volunteered to participate in the study were reached. In the study, the data were collected by a questionnaire form and “Scale of Conflict Management Strategies”. The data were assessed with SPSS 25 program, statistical analyses were conducted with descriptive analysis and ANOVA, t test, Mann Whitney U test.
Results: 58.5% of the students stated that they experienced conflict during clinical practices, while the group they experienced the most conflict with was other nurses with a rate of 27.3% and 40.4% stated that their clinical performance decreased after experiencing conflict. Average conflict management strategies sub-dimension scores of the students were found as 34.95±5.13 for integrating, as 28.29±3.97 for compromising, as 39.71±6.85 for avoiding, as 17.42±2.70 for obliging and as 18.87±3.36 for dominating. Statistically significant difference was found between gender and sub-dimensions of integrating and dominating. A negative association was found between age and sub-dimensions of integrating, compromising, avoiding and total score.
Conclusion:Female students were found to have significantly higher levels of integrating behaviours.
Amaç: Bu araştırmada hemşirelik öğrencilerinin çatışma yönetimi stratejilerinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Araştırma tanımlayıcı araştırma ilkelerine uygun olarak Şubat-Mart 2018 tarihleri arasında yürütülmüştür. Araştırmanın evrenini Karadeniz Bölgesinde yer alan bir üniversitenin hemşirelik bölümü öğrencileri (N=540) oluşturmaktadır. Örneklem seçimine gidilmemiş olup, araştırmaya katılmaya gönüllü 337 öğrenciye ulaşılmıştır. Araştırmanın verileri tanıtıcı bilgi formu ve Çatışma Yönetimi Stratejileri Ölçeği ile toplanmıştır. Veriler SPSS 25 programı ile değerlendirilmiş, istatistiksel analizi tanımlayıcı istatistikler ve ANOVA, t testi, Mann Whitney U testi kullanılarak yapılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin %58.5’inin klinik uygulama süresince çatışma yaşadığı, en çok çatışma yaşadıkları grubun %27.3 ile hemşireler olduğu, %40.4’ünün çatışma sonrası klinik performanslarının düştüğü belirlenmiştir. Öğrencilerin çatışma yönetim stratejileri puan ortalamaları; bütünleştirme 34.95±5.13, uzlaşma 28.29±3.97, kaçınma 39.71±6.85, uyma 17.42±2.70, hükmetme 18.87±3.36 olarak bulunmuştur. Cinsiyet ile bütünleştirme ve hükmetme stratejileri arasındaki ilişki istatistiksel olarak anlamlıdır. Yaş ile bütünleştirme, uzlaşma, kaçınma stratejilerini kullanma durumları arasında negatif yönlü ilişki bulunmuştur. Sonuç: Kadınların erkek öğrencilere kıyasla bütünleştirme stratejisini anlamlı düzeyde yüksek kullandığı saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Original Research |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2020 |
Submission Date | July 19, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 5 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0).