Research Article
BibTex RIS Cite

Gender Role Attitudes Among Male Workers in a University

Year 2021, Volume: 6 Issue: 2, 271 - 283, 31.08.2021
https://doi.org/10.47115/jshs.929889

Abstract

Aim: Egalitarian changes of men’s in gender roles is important to increase the status of women in society. This study aimed to determine gender role attitudes among male workers in a university.
Methods: This descriptive and correlation research was completed with the participation of 301 male workers in a university between September 1- December 31, 2017. A questionnaire form including Gender Role Attitude Scale was used. In statistical analysis, independent samples t-test, One-Way Anova (Post hoc-Tukey) and Pearson Correlation analysis were used with the p<0.05 significant value.
Results: In the study group, the mean score of the Gender Role Attitude Scale was 131.72±21.80 (min-max:74.0-186.0). Low education level, being married, arranged marriage, early marriage and non-employed wife were resulted with low level of egalitarian attitude (p<0.05).
Conclusion and Suggestions: In our study, male gender role attitudes were found to be moderate. To increase egalitarian role attitude among males, it can be suggested to increase the education level of in the society and to give particular importance to women's employment.

References

  • Aydın, M., Bekar, E. Ö., Gören, Ş. Y., Sungur, M. A. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(1), 223-242.
  • Aylaz, R., Güneş, G., Uzun, Ö., & Ünal, S. (2014). Üniversite Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rolüne Yönelik Görüşleri. Sted, 23(5), 183-189.
  • Boehnke, M. (2011). Gender role attitudes around the globe: Egalitarian vs. traditional views. Asian J. Soc. Sci. 39, 57–74 Can, İ., Büyükbayraktar, Ç. G. (2018). Erkeklerin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi (SEFAD)/Selçuk University Journal of Faculty of Letters, (39), 355-372.
  • Cotter, D., Hermsen, J. M., Vanneman, R. (2011). The end of the gender revolution? Gender role attitudes from 1977 to 2008. American Journal of Sociology, 117(1), 259-289.
  • Çiçek, B., & Çopur, Z. (2018). Bireylerin Kadınların Çalışmasına Ve Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumları. International Journal of Eurasian Education and Culture, 3(4), 1-21.
  • Dinç, A., Çalışkan, C. (2016). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin bakış açıları. Journal of Human Sciences, 13(3), 3671-3683.
  • Dünya Sağlık Örgütü. (2020). Gender: definitions. Nisan 15, 2020 tarihinde Dünya Sağlık Örgütü: http://www.euro.who.int/en/health-topics/health-determinants/gender/gender-definitions adresinden alındı
  • Ekşi, H., Güneş, F., & Yaman, N. (2018). Öğretmenlerin Evlilik Uyumlarının Psikolojik İyi Oluşları ve Toplumsal Cinsiyet Rolleri Açısından İncelenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 8(50), 203-233.
  • Ellemers, N. (2018). Gender Stereotypes. Annual Review of Psychology, (69), 275-98.
  • Esen, E., Siyez, D. M., Soylu, Y., & Demirgüz, G. (2017). Üniversite Öğrencilerinde Toplumsal Cinsiyet Algısının Toplumsal Cinsiyet Rolü ve Cinsiyet Değişkenlerine Göre İncelenmesi. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(1), 46-63.
  • Fazeli E, Golmakani N, Taghipour A, Shakeri MT. (2015). The relationship between demographic factors and gender role attitudes in women referring to mashhad health care centers in 2014. Journal of Midwifery and Reproductive Health, 3(1), 276-284.
  • García-Cueto, E., Rodríguez-Díaz, F. J., Bringas-Molleda, C., López-Cepero, J., Paíno-Quesada, S., & Rodríguez-Franco, L. (2015). Development of the Gender Role Attitudes Scale (GRAS) amongst young Spanish people. International Journal of Clinical and Health Psychology(15), 61-68.
  • García-Vega, E., Rico, R., & Fernández, P. (2017). Sex, gender roles and sexual attitudes in university students. Psicothema, 29(2), 178-183.
  • International Social Survey Program (ISSP). (2013). International Social Survey Program: Family and Changing Gender Roles III, 2002. Ann Arbor, MI: Zentralarchiv fur Empirische Sozialforschung [distributor], Inter-university Consortium for Political and Social Research [distributor], Updated: 2013-09-18. https://doi.org/10.3886/ICPSR04106.v1
  • İçli, G. (2018). Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Politikaları ve Küreselleşme. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(30), 133-143.
  • Kågesten, A., Gibbs, S., RobertWmBlum, Moreau, C., Chandra-Mouli, V., Herbert, A., Amin, A. (2016). Understanding factors that shape gender attitudes in early adolescence globally: a mixed-methods systematic review. Plus One Journal, 11(6), 1-36.
  • Kömürcü, N., Yıldız, H., Toker, E., Karaman, Ö. E., Koyucu, R. G., Durmaz, A., Aydın, N. (2016). Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rolleri ve kadına ilişkin namus anlayışları ile ilgili tutumları. Uluslararası Hakemli Kadın Hastalıkları ve Anne Çocuk Sağlığı Dergisi, 5(3), 1-22.
  • Kurşun, E. (2016). Samsun Halk Sağlığı Müdürlüğü’nde çalışan personelin toplumsal cinsiyet rol tutumlarının belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Kadın ve Aile Araştırmaları ABD. Samsun.
  • Ogletree, S. M. (2014). Gender role attitudes and expectations for marriage. Journal of Research on Women and Gender, 5, 71-82.
  • Önder, Ö. R., Yalçın, A. S., Göktaş, B. (2013). Sağlık kurumları yöneticiliği bölümü öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(1), 55-78.
  • Özmete, E., & Yanardağ, M. Z. (2016). Erkeklerin bakış açısıyla toplumsal cinsiyet rolleri: kadın ve erkek olmanın değeri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 20(1), 91-107.
  • Rhoads, R. A., & Gu, D. Y. (2012). A gendered point of view on the challenges of women academics in The People’s Republic of China. High Educ, 63, 733-750.
  • Sweeting, H., Bhaskar, A., Benzeval, M., Popham, F., & Hunt, K. (2014). Changing gender roles and attitudes and their implications for well-being around the new millennium. Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol (49), 791-809.
  • Uçar, T., Derya, Y. A., Karaaslan, T., & Tunç, Ö. A. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumları ve Şiddet Davranışları. Sted, 26(3), 96-103.
  • United Nations Development Programme. (2020). Nisan 15, 2020 tarihinde Hedef 5: Toplumsal Cinsiyet Eşitliği: http://www.tr.undp.org/content/turkey/tr/home/sustainable-development-goals/goal-5-gender-equality.html adresinden alındı
  • Uzun, Z., Erdem, S., Güç, K., Şafak-Uzun, A. M., Erdem, E. (2017). Toplumsal cinsiyet algısı ve toplumsal cinsiyet rollerine eğitimin etkisi: Deneysel bir çalışma. Journal of Human Sciences, 14(1), 678-693.
  • Yüksel, Ö., & Dağ, İ. (2015). Kadınlarda Evlilik Uyumu ve Psikolojik Belirtiler Arasındaki İlişki: Stresle Baş Etme Biçimleri ve Toplumsal Cinsiyet Rolü Tutumlarının Aracı Rolleri. Türk Psikiyatri Dergisi, 26(3), 181-188. Zeyneloğlu, S., Terzioğlu, F. (2011). Development and psychometric properties gender roles attitude scale. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(40), 409-420.

BİR ÜNİVERSİTENİN ERKEK ÇALIŞANLARINDA TOPLUMSAL CİNSİYET ROL TUTUMLARI

Year 2021, Volume: 6 Issue: 2, 271 - 283, 31.08.2021
https://doi.org/10.47115/jshs.929889

Abstract

Amaç: Erkeklerin, toplumsal cinsiyet rollerindeki eşitlikçi değişim, kadının toplumdaki statüsünün yükseltilmesi açısından önemlidir. Bu çalışmanın amacı bir üniversitenin erkek çalışanlarında toplumsal cinsiyet rol tutumlarının belirlenmesidir.
Yöntem: İlişki arayıcı tanımlayıcı türdeki bu araştırma 01 Eylül- 31 Aralık 2017 tarihleri arasında bir üniversitede görev yapan 301 akademik ve idari erkek çalışanın katılımıyla tamamlandı. Katılımcıların toplumsal cinsiyet rol tutumlarının belirlenmesinde Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutum Ölçeği (TCRTÖ) kullanıldı. İstatistiksel değerlendirmelerde bağımsız gruplarda t testi, One-Way Anova (Post hoc-Tukey) testi ve Pearson Korelasyon analizi kullanıldı. Anlamlılık düzeyi p<0.05 olarak kabul edildi.
Bulgular: Araştırma grubunun Toplumsal Cinsiyet Rol Tutum Ölçeğinden aldığı puanların ortalaması 131.72±21.80 olarak bulundu (min-max:74.0-186.0). Düşük eğitim düzeyi, evli olma, görücü usulü evlilik, erken yaşta evlilik ve kadının çalışmama durumu erkeklerin düşük düzeyde eşitlikçi tutuma sahip olmaları ile sonuçlanmıştır (p<0.05).
Sonuçlar ve Öneriler: Erkeklerin toplumsal cinsiyet rol tutumları orta düzeyde bulunmuştur. Erkeklerin eşitlikçi rol tutumuna sahip olmaları için toplumun eğitim düzeyinin yükseltilmesi ve özellikle kadın istihdamına önem verilmesi önerilebilir.

References

  • Aydın, M., Bekar, E. Ö., Gören, Ş. Y., Sungur, M. A. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(1), 223-242.
  • Aylaz, R., Güneş, G., Uzun, Ö., & Ünal, S. (2014). Üniversite Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rolüne Yönelik Görüşleri. Sted, 23(5), 183-189.
  • Boehnke, M. (2011). Gender role attitudes around the globe: Egalitarian vs. traditional views. Asian J. Soc. Sci. 39, 57–74 Can, İ., Büyükbayraktar, Ç. G. (2018). Erkeklerin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi (SEFAD)/Selçuk University Journal of Faculty of Letters, (39), 355-372.
  • Cotter, D., Hermsen, J. M., Vanneman, R. (2011). The end of the gender revolution? Gender role attitudes from 1977 to 2008. American Journal of Sociology, 117(1), 259-289.
  • Çiçek, B., & Çopur, Z. (2018). Bireylerin Kadınların Çalışmasına Ve Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumları. International Journal of Eurasian Education and Culture, 3(4), 1-21.
  • Dinç, A., Çalışkan, C. (2016). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin bakış açıları. Journal of Human Sciences, 13(3), 3671-3683.
  • Dünya Sağlık Örgütü. (2020). Gender: definitions. Nisan 15, 2020 tarihinde Dünya Sağlık Örgütü: http://www.euro.who.int/en/health-topics/health-determinants/gender/gender-definitions adresinden alındı
  • Ekşi, H., Güneş, F., & Yaman, N. (2018). Öğretmenlerin Evlilik Uyumlarının Psikolojik İyi Oluşları ve Toplumsal Cinsiyet Rolleri Açısından İncelenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 8(50), 203-233.
  • Ellemers, N. (2018). Gender Stereotypes. Annual Review of Psychology, (69), 275-98.
  • Esen, E., Siyez, D. M., Soylu, Y., & Demirgüz, G. (2017). Üniversite Öğrencilerinde Toplumsal Cinsiyet Algısının Toplumsal Cinsiyet Rolü ve Cinsiyet Değişkenlerine Göre İncelenmesi. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(1), 46-63.
  • Fazeli E, Golmakani N, Taghipour A, Shakeri MT. (2015). The relationship between demographic factors and gender role attitudes in women referring to mashhad health care centers in 2014. Journal of Midwifery and Reproductive Health, 3(1), 276-284.
  • García-Cueto, E., Rodríguez-Díaz, F. J., Bringas-Molleda, C., López-Cepero, J., Paíno-Quesada, S., & Rodríguez-Franco, L. (2015). Development of the Gender Role Attitudes Scale (GRAS) amongst young Spanish people. International Journal of Clinical and Health Psychology(15), 61-68.
  • García-Vega, E., Rico, R., & Fernández, P. (2017). Sex, gender roles and sexual attitudes in university students. Psicothema, 29(2), 178-183.
  • International Social Survey Program (ISSP). (2013). International Social Survey Program: Family and Changing Gender Roles III, 2002. Ann Arbor, MI: Zentralarchiv fur Empirische Sozialforschung [distributor], Inter-university Consortium for Political and Social Research [distributor], Updated: 2013-09-18. https://doi.org/10.3886/ICPSR04106.v1
  • İçli, G. (2018). Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Politikaları ve Küreselleşme. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(30), 133-143.
  • Kågesten, A., Gibbs, S., RobertWmBlum, Moreau, C., Chandra-Mouli, V., Herbert, A., Amin, A. (2016). Understanding factors that shape gender attitudes in early adolescence globally: a mixed-methods systematic review. Plus One Journal, 11(6), 1-36.
  • Kömürcü, N., Yıldız, H., Toker, E., Karaman, Ö. E., Koyucu, R. G., Durmaz, A., Aydın, N. (2016). Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rolleri ve kadına ilişkin namus anlayışları ile ilgili tutumları. Uluslararası Hakemli Kadın Hastalıkları ve Anne Çocuk Sağlığı Dergisi, 5(3), 1-22.
  • Kurşun, E. (2016). Samsun Halk Sağlığı Müdürlüğü’nde çalışan personelin toplumsal cinsiyet rol tutumlarının belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Kadın ve Aile Araştırmaları ABD. Samsun.
  • Ogletree, S. M. (2014). Gender role attitudes and expectations for marriage. Journal of Research on Women and Gender, 5, 71-82.
  • Önder, Ö. R., Yalçın, A. S., Göktaş, B. (2013). Sağlık kurumları yöneticiliği bölümü öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(1), 55-78.
  • Özmete, E., & Yanardağ, M. Z. (2016). Erkeklerin bakış açısıyla toplumsal cinsiyet rolleri: kadın ve erkek olmanın değeri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 20(1), 91-107.
  • Rhoads, R. A., & Gu, D. Y. (2012). A gendered point of view on the challenges of women academics in The People’s Republic of China. High Educ, 63, 733-750.
  • Sweeting, H., Bhaskar, A., Benzeval, M., Popham, F., & Hunt, K. (2014). Changing gender roles and attitudes and their implications for well-being around the new millennium. Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol (49), 791-809.
  • Uçar, T., Derya, Y. A., Karaaslan, T., & Tunç, Ö. A. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumları ve Şiddet Davranışları. Sted, 26(3), 96-103.
  • United Nations Development Programme. (2020). Nisan 15, 2020 tarihinde Hedef 5: Toplumsal Cinsiyet Eşitliği: http://www.tr.undp.org/content/turkey/tr/home/sustainable-development-goals/goal-5-gender-equality.html adresinden alındı
  • Uzun, Z., Erdem, S., Güç, K., Şafak-Uzun, A. M., Erdem, E. (2017). Toplumsal cinsiyet algısı ve toplumsal cinsiyet rollerine eğitimin etkisi: Deneysel bir çalışma. Journal of Human Sciences, 14(1), 678-693.
  • Yüksel, Ö., & Dağ, İ. (2015). Kadınlarda Evlilik Uyumu ve Psikolojik Belirtiler Arasındaki İlişki: Stresle Baş Etme Biçimleri ve Toplumsal Cinsiyet Rolü Tutumlarının Aracı Rolleri. Türk Psikiyatri Dergisi, 26(3), 181-188. Zeyneloğlu, S., Terzioğlu, F. (2011). Development and psychometric properties gender roles attitude scale. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(40), 409-420.
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Original Research
Authors

Emre Keleş 0000-0003-4511-1508

Gülay Yılmazel 0000-0002-2487-5464

İlknur Aydın Avcı 0000-0002-5379-3038

Publication Date August 31, 2021
Submission Date April 29, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Keleş, E., Yılmazel, G., & Aydın Avcı, İ. (2021). BİR ÜNİVERSİTENİN ERKEK ÇALIŞANLARINDA TOPLUMSAL CİNSİYET ROL TUTUMLARI. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(2), 271-283. https://doi.org/10.47115/jshs.929889
AMA Keleş E, Yılmazel G, Aydın Avcı İ. BİR ÜNİVERSİTENİN ERKEK ÇALIŞANLARINDA TOPLUMSAL CİNSİYET ROL TUTUMLARI. JSHS. August 2021;6(2):271-283. doi:10.47115/jshs.929889
Chicago Keleş, Emre, Gülay Yılmazel, and İlknur Aydın Avcı. “BİR ÜNİVERSİTENİN ERKEK ÇALIŞANLARINDA TOPLUMSAL CİNSİYET ROL TUTUMLARI”. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi 6, no. 2 (August 2021): 271-83. https://doi.org/10.47115/jshs.929889.
EndNote Keleş E, Yılmazel G, Aydın Avcı İ (August 1, 2021) BİR ÜNİVERSİTENİN ERKEK ÇALIŞANLARINDA TOPLUMSAL CİNSİYET ROL TUTUMLARI. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi 6 2 271–283.
IEEE E. Keleş, G. Yılmazel, and İ. Aydın Avcı, “BİR ÜNİVERSİTENİN ERKEK ÇALIŞANLARINDA TOPLUMSAL CİNSİYET ROL TUTUMLARI”, JSHS, vol. 6, no. 2, pp. 271–283, 2021, doi: 10.47115/jshs.929889.
ISNAD Keleş, Emre et al. “BİR ÜNİVERSİTENİN ERKEK ÇALIŞANLARINDA TOPLUMSAL CİNSİYET ROL TUTUMLARI”. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi 6/2 (August 2021), 271-283. https://doi.org/10.47115/jshs.929889.
JAMA Keleş E, Yılmazel G, Aydın Avcı İ. BİR ÜNİVERSİTENİN ERKEK ÇALIŞANLARINDA TOPLUMSAL CİNSİYET ROL TUTUMLARI. JSHS. 2021;6:271–283.
MLA Keleş, Emre et al. “BİR ÜNİVERSİTENİN ERKEK ÇALIŞANLARINDA TOPLUMSAL CİNSİYET ROL TUTUMLARI”. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi, vol. 6, no. 2, 2021, pp. 271-83, doi:10.47115/jshs.929889.
Vancouver Keleş E, Yılmazel G, Aydın Avcı İ. BİR ÜNİVERSİTENİN ERKEK ÇALIŞANLARINDA TOPLUMSAL CİNSİYET ROL TUTUMLARI. JSHS. 2021;6(2):271-83.

22657

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0).