Aim: Nutrition awareness require to identify food preferences and sensory factors; personal behavior such as perceptions, beliefs, attitudes, social habits; and ecological interactions. This is a cross-section study, it was conducted to investigate nutrition education, dietary habits, and lifestyle among nursing students, in addition, elucidate the correlations between hemoglobin level on the side and dietary habits, anthropometric measurements, and medical history on another side.
Method: Sixty-one students aged 18-30 years old were selected randomly, during the period from June up to December 2019. A well-structured questionnaire and face-to-face interview for all participants were achieved. The anthropometric assessment and blood hemoglobin level tests were measured to support investigation and evaluate health status among participants. Pearson correlation applied to discover any relationship between variables.
Results: The results revealed that the majority of subjects were 73% fall into 18-20 ages, while 51% of participants were found to be suffering from malnutrition (underweight, overweight, and obese) according to anthropometric assessment. A significant correlation (P˂0.05) of hemoglobin level with another job and practice tea intake immediately after a meal has been detected. Whereas, there was no significant correlation (P>0.05) of hemoglobin level with body mass index, consumption of fast meals and practice coffee intake on daily base. The majority of students didn’t consume fish and seafood but have been consumed dairy products and legumes too much within the week.
Conclusion and Suggestions: It concluded that substantial poor nutrition education and lifestyle, worsen dietary habits and eating behavior was observed among nursing students. The nutritional intervention plans often include disseminate nutrition education, change lifestyle, improve dietary habits, and eating behavior should be appreciated.
Amaç: Beslenme bilinci, algı, inanç, tutum, sosyal alışkanlıklar gibi kişisel davranışlar ve ekolojik etkileşimleri belirlemeyi gerektirir. Bu bir kesitsel çalışma olup, hemşirelik öğrencilerinde beslenme eğitimi, beslenme alışkanlıkları ve yaşam tarzını araştırmak, ayrıca hemoglobin düzeyi ile beslenme alışkanlıkları, antropometrik ölçümler ve tıbbi öykü arasındaki ilişkileri aydınlatmak amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Çalışmada, 2019 yılı Haziran-Aralık ayları arasında yaşları 18-30 arasında olan 61 öğrenci rastgele seçilmiştir. Anket çalışması iyi yapılandırılmış olup, tüm katılımcılarla yüz yüze görüşme yapılmıştır. Araştırmayı desteklemek ve katılımcılar arasında sağlık durumunu değerlendirmek için antropometrik değerlendirme ve kan hemoglobin düzeyi testleri yapılmıştır. Değişkenler arasındaki ilişkiyi bulmak için Pearson korelasyonu kullanılmıştır.
Bulgular: Sonuçlar, antropometrik değerlendirmeye göre katılımcıların %73'ünün 18-20 yaş aralığında olduğunu, %51'inin yetersiz beslenmeden (zayıf, fazla kilolu ve obez) muzdarip olduğunu ortaya koymuştur. Hemoglobin düzeyi ile yemekten hemen sonra çay tüketimi arasında önemli bir korelasyon (P˂0.05) saptanmıştır. Ancak, hemoglobin düzeyi ile vücut kitle indeksi, hızlı yemek yeme ve günlük olarak kahve tüketimi arasında anlamlı bir korelasyon (P>0.05) bulunmamıştır. Öğrencilerin çoğunluğu balık ve deniz ürünleri tüketmezken, hafta içinde süt ürünleri ve bakliyatları çok fazla tüketmiştir.
Sonuç ve Öneriler: Hemşirelik öğrencileri arasında beslenme eğitiminin önemli ölçüde yetersiz olduğu, sağlıksız beslenme alışkanlıkları, sağlıksız yaşam tarzı ve yeme davranışlarının gözlendiği sonucuna varılmıştır. Beslenme müdahale planları genellikle beslenme eğitimini yaygınlaştırmayı, yaşam tarzını değiştirmeyi, beslenme alışkanlıklarını iyileştirmeyi ve yeme davranışı farkındalığını içermektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Original Research |
Authors | |
Publication Date | December 27, 2021 |
Submission Date | November 16, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 6 Issue: 3 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0).