Research Article
BibTex RIS Cite

Sağlık Bilimleri Fakültesinde Öğrenim Gören Öğrencilerin Uzaktan Eğitim Süreçlerinin Değerlendirilmesi

Year 2022, Volume: 7 Issue: 2, 567 - 586, 29.08.2022
https://doi.org/10.47115/jshs.1118502

Abstract

Amaç: Bu araştırma, Türkiye’nin Orta Karadeniz Bölgesi’nde bulunan bir üniversitenin Sağlık Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin uzaktan eğitim süreci ile ilgili görüşlerinin betimlenmesi amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı tipte olan bu araştırma, bir üniversitenin Sağlık Bilimleri Fakültesi öğrencileri ile 15 Ocak- 15 Şubat 2021 tarihleri arasında yapılmıştır. Çalışma örneklemini 868 lisans öğrencisi oluşturmuştur. Veriler literatür doğrultusunda araştırmacılar tarafından hazırlanan, öğrencilerin sosyodemografik özellikleri ve uzaktan eğitim süreçlerinin değerlendirmesini içeren anket formu kullanılarak, çevrimiçi ortamda toplanmıştır. Elde edilen veriler SPSS 20 paket programı kullanılarak değerlendirilmiştir.
Bulgular: Öğrencilerin yaş ortalaması 20.6±2.32, bölümlere göre çalışmaya katılım oranı; Ebelik %20.4, Beslenme ve Diyetetik %18.9, Hemşirelik %17.2, Sağlık Yönetimi %14.2, Sosyal Hizmet %12.7, Dil ve Konuşma Terapisi %9.0, Ortez ve Protez %5.0, Odyoloji %2.8’dir.Öğrencilerin 57.9’unun uzaktan eğitime cep telefonu ile bağlandığı, %66.4’ünün günde en fazla ders katılımı için zaman ayırdığı, %77.2’sinin uzaktan eğitim sürecine yönelik sorun yaşadığı, %54.4’ünün uzaktan eğitimde yapılan sınavlarda sorun yaşamadığı saptanmıştır. Öğrencilerin %49.9’unun uzaktan eğitim sürecine kısa sürede uyum, %72.8’inin ise derslerine
düzenli katılım sağladığı görülmüştür. Öğrencilerin %67.7’si uzaktan eğitimin örgün eğitim kadar etkili olmadığını, %59.7’si bireysel çalışmaya yönlendirerek takım çalışmasını azalttığını düşünmektedir. Öğrencilerin %53’ü uzaktan eğitimin örgün eğitime alternatif bir çözüm olabileceğini, %20.3’ü uzaktan eğitim sürecinde laboratuvar ve klinik uygulamaların yapılamamasının beceri gelişimini olumsuz etkilediğini ve bu konuda mesleki kaygı duyduklarını ifade etmişlerdir. Öğrencilerin uzaktan eğitimde yaşanan sorunları %59’u teknik alt yapı, %23’ü fırsat eşitsizliği olarak belirtmişlerdir.
Sonuç ve Öneriler: Uzaktan eğitimin örgün eğitim kadar yeterli ve etkili bir öğrenme modeli olmadığı ancak günümüzde eğitimin vazgeçilmezi haline geldiği ve örgün eğitime alternatif bir çözüm olabileceği düşünülmektedir.

References

  • Aktaş, Ö., Büyüktaş, B., Gülle, M., Yıldız, M. (2020). Covıd-19 Virüsünden Kaynaklanan İzolasyon Günlerinde Spor Bilimleri Öğrencilerinin Uzaktan Eğitime Karşı Tutumları, Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1(1).
  • Al-Arimi, AM.K. (2014). Distance Learning, Procedia – Social and Behavioral Sciences, 152, 82-88.
  • Atik, İ. (2007). Alternatif Eğitim Biçimi Olarak Uzaktan Eğitim ve Ekonomik Etkinliği, e-Journalof New World Sciences Academy Social Sciences, 3(1), 80-89.
  • Balıkçıoğlu, N., Öz, D.Ç., &Işin, N.N. (2019). Üniversite Öğrencilerinin Uzaktan Eğitim Derslerindeki Memnuniyet Araştirmasi: Aşık Veysel Meslek Yüksekokulu Örneği, Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 20(1), 462-473.
  • Barış M.F.(2015). Üniversite Öğrencilerinin Uzaktan Öğretime Yönelik Tutumlarının İncelenmesi,Namık Kemal Üniversitesi Örneği Sakarya University Journal of Education, 5(2), 36-46.
  • Bilgiç, H.G., Doğan, D., & Seferoğlu, S. S. (2011). Current situation of online learning in Turkish higher education institutions: needs, problems, and possible solutions, Journal of Higher Education, 1(2), 80-87.
  • Bilgiç, H.G.& Tüzün, H. (2015). Yükseköğretim Kurumları WEB Tabanlı Uzaktan Eğitim Programlarında Yaşanan Sorunlar, Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 1(3), 26-50.
  • Bluejames, W. & Gurdner, D. L. (1995), Learning Styles: Implications for Distance Learning, S.B. MERRİAM içinde, New Directions for Adult Ans Contiuning Education, (s. 19-31), Florida: Joucy-BnuPublishers.
  • Bothwell, E. & McKie, A. (2020). Universities ‘may have to close’ to prevent spread of coronavirus. Times higher education.com: https://www.timeshighereducation.com/news/ universities-may-have-close-to preventspread-coronavirus.
  • Buluk, B, & Eşi̇tti̇, B (2020). “Koronavirüs (Covid-19) Sürecinde Uzaktan Eğitimin Turizm Lisans Öğrencileri Tarafından Değerlendirilmesi”. Journal of Awareness 5(3):285-98. doi: 10.26809/joa.5.021.
  • Caltech (2021). http://www.registrar.caltech.edu/documents/2020-21.pdf Erişim Tarihi: 14.03.2021.
  • Chakraborty, P., Mittal, P., Gupta, M. S., Yadav, S., & Arora, A. (2021). Opinion of students on online education during the COVID‐19 pandemic. Human Behavior and Emerging Technologies, 3(3), 357-365.doi: https://doi. org/10.1002/hbe2.240.
  • Çelen, F., Çelik, A., & Seferoğlu, S.S. (2011). Yükseköğretimde çevrimiçi öğrenme: Sistemde yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri. Journal of European Education, 1(1), 25-34.
  • Çığlık, H. & Bayrak, M. (2015). Uzaktan öğrenme ve yapısalcı yaklaşım, IJODE, 1(1): 87-102.
  • Dost, S., Hossain, A., Shehab, M., Abdelwahed, A., & Al-Nusair, L. (2020). Perceptions of medical students towards online teaching during the COVID-19 pandemic: a national cross-sectional survey of 2721 UK medical students. BMJ open, 10(11), e042378.doi: 10.1136/bmjopen-2020-042378.
  • Durak, G. (2017). Uzaktan Eğitimde Destek Hizmetlerine Genel Bakış: Sorunlar ve Eğilimler. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 2017, 3(4), 160-173.
  • El Turk, S., & Cherney, I. (2016). Perceived online education barriers of administrators and faculty at a U.S. university in Lebanon. Creighton Journal of Inter disciplinary Leadership, 2(1), 5 – 31.
  • Erfidan, A. (2019). Derslerin Uzaktan Eğitim Yoluyla Verilmesiyle İlgili Öğretim Elemanı ve Öğrenci Görüşleri: Balıkesir Üniversitesi Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Floyd, D.L. & Casey-Powell, D. (2004). New roles for student support services in distance learning. New Directions for Community Colleges, 128, 55-64.
  • Genç M. F., & Gümrükçüoğlu, S. (2020). Koronavirüs (Covıd-19) Sürecinde İlâhiyat Fakültesi Öğrencilerinin Uzaktan Eğitime Bakışları, Turkish Studies, 15(4); 430-422.
  • Gıllett-Swan, J. (2017). The challenges of online learning: Supporting and engaging the isolated learner. Journal of Learning Design, 10(1), 20-30.).
  • Hall,O. (2006). Enhancing Management Education Using Hybrid Learning Nets: A Perspective From Working Adults. Journal of Business and Management - Vol. 12, (1).
  • Harvard,(2021).https://registrar.fas.harvard.edu/harvard-college-academic-calendar.Erişim Tarihi: 14.03.2021.
  • Horton, W. (2006). E-learning by design. San Francisco, CA: John Wiley and Sons, Inc. Ilgaz, H. (2014). Uzaktan eğitim öğrencilerinin eşzamanlı öğrenme uygulamalarında karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 13(26), 187-201.
  • Iyer, P.,Aziz, K. & Ojcius, D. M. (2020), Impact of COVID-19 on dental education in the United States, Journal of Dental Education, 84(6), 718-722.
  • İnan, F., Yukselturk, E., Kurucay, M., & Flores, R. (2017). The impact of self-regulation strategies on student success and satisfaction in an online course. International Journal on E-Learning, 16(1), 23-32.
  • İşman, A. (2011), Uzaktan Eğitim. Ankara : Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara
  • Kawano, S. & Kakehashi, M. (2015), Substantial Impact of School Closure on the Transmission Substantial Impact of School Closure on the Transmission, PlosOne, 10(12), 1-15.
  • Kaya, Z. (2019), Türkiye'de Uzaktan Eğitim İhtiyacı, 5th International Congress on Education, Distance Education and Educational Technology- ICDET (s. 9-23), Antalya: Çözüm Eğitim Yayıncılık.
  • Kırali F.N. & ,Alcı, B.(2016).İstanbul Aydın Üniversite Öğrencilerinin Uzaktan Eğitim Algısına İlişkin Görüşleri. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi 30;55-83.
  • Kırmacı, Ö. & Acar, S. (2018). Kampüs öğrencilerinin eşzamanlı uzaktan eğitimde karşılaştıkları sorunlar [The problems of campus students in simultane ousonline distance education]. Journal of Theory and Practice in Education, 14(3), 276-291.
  • Kürtüncü, M. & Kurt, A. (2020), Covid-19 Pandemisi Döneminde Hemşirelik Öğrencilerinin Uzaktan Eğitim Konusunda Yaşadıkları Sorunlar, Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 66-77.
  • Lau, J.,Yang, B. & Dasgupta, R. (2020). Will the corona virus make online education go viral? Times higher education. com: https://www.timeshighereducation.com/features/ will-coronavirus-make-online-education-go-viral. Erişim Tarihi: 14.03.2021
  • Lee, Y., Choı, J. (2011). A review of online course dropout research: Implications for practice and future research. Educational Technology Research and Development, 59(5), 593-618.)
  • Lehman, R. M., & Conceıção, S. C. (2010). Creating a sense of presence in online teaching: How to “be there” for distance learners ( Vol. 18). San Francisco, CA: John Wiley and Sons, Inc.
  • Muilenburg, Y. L., & Berge, Z. (2005). Student barriersto online learning: a factor analytic study. Distance Education, 26(1), 29–48.
  • Özkul, A.E. & Aydın, C. H. (2012), Öğrenci Adaylarının Açık ve Uzaktan Öğrenmeye Yönelik Görüşleri. Akademik Bilişim Konferansı, 1-3.
  • Ramos-Morcillo,A.J.,Leal-Costa,C.,Moral-García,J.E. & Ruzafa-Martínez,M. (2020).Experiences of Nursing Students during the Abrupt Change from Face-to-Face to e-Learning Education during the First Month of Confinement Due to COVID-19 in Spain. Int. J. Environ. Res. Public Health, 17, 5519; doi:10.3390/ijerph17155519
  • Sahu, P. (2020). Closure of universities due to coronavirus disease 2019 (COVID-19): Impact on education and mental health of students and academic staff. Cureus, 12(4), 2–9. http://doi.org/10.7759/cureus.7541
  • Serçemeli, M. & Kurnaz E. (2020).Covıd-19 Pandemi Döneminde Öğrencilerin Uzaktan Eğitim ve Uzaktan Muhasebe Eğitimine Yönelik Bakış Açıları Üzerine Bir Araştırma. Journal of International Social Sciences Academic Researches Dergisi,4(1),40-53.
  • Stanford (2021).https://registrar.stanford.edu/academic-calendar.Erişim Tarihi: 14.03.2021
  • Sımonson, M.,Smaldıno, S., Albrıght, M. & Zvacek, S. (2014). Teaching and learning at a distance (6th ed.). Charlotte, NC: Information Age Pub.
  • Sun, L., Tang, Y., & Zuo, W. (2020). Coronavirus pushes education online. Nature Materials, 19(6), 687-687.doi: 10.1038/s41563-020-0678-8.
  • Sümer, M. (2016). Sanal derslere ilişkin öğrenci görüşlerinin incelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(3), 181-200.).
  • Volery, T. & Lord, D. (2000), Critical Success Factors in Online Education, The International Journal of Educational Managemen, 5(1), 216 – 223
  • Wang, Cixiao, A’na Xie, Weimin Wang, & Hongbin Wu. 2020. “Association between Medical Students’ Prior Experiences and Perceptions of Formal Online Education Developed in Responseto COVID-19: A CrossSectional Study in China”. BMJ Open 10(10):e041886. doi: 10.1136/bmjopen-2020-041886.
  • Watkins, R. & Kaufman, R. (2003). Strategic planning in distance education. In M. G. Mooreve W. Anderson (Eds.), Handbook of Distance Education (pp. 507-792). New Jersey: Lawrence Erlbaum.
  • WHO. (2021), WHO Timeline-Covid-19, 03 Mart 2021 tarihinde World Health Organization:https://www.who.int/ news/item/27-04-2020-who-timeline---covid-19
  • Yamamoto G.T. & Altun D.(2020).Coronavirüs ve Çevrimiçi (Online) Eğitimin Önlenemeyen Yükselişi, Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3(1): 25-34.
  • YÖK. (2020), 13 Mart 2020 tarihli Basın Açıklaması, 03 Mart 2021 tarihinde Yüksek ÖğretimKurulu:https://www. yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/coronavirus_bilgilendirme_1.aspx
  • YÖK. (2020), 18 Mart 2020 tarihli Basın Açıklaması, 03 Mart 2021 tarihinde Yüksek Öğretim Kurulu:https://www. yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/universitelerde-uygulanacak-uzaktan-egitime-iliskin-aciklama.aspx
  • YÖK.(2020). Basın Açıklaması - 26.03.2020. yok.gov.tr:https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/.aspx (Erişim Tarihi: 14.03.2021).
  • YÖK.(2020). https://www.yok.gov.tr/.t.y. 2020. Pandemi Sürecinde Online Eğitimin Verimliliğine İlişkin Öğrenci Anket Raporu.

Evaluation of the Distance Education Process of the Students Studying at the Faculty of Health Sciences

Year 2022, Volume: 7 Issue: 2, 567 - 586, 29.08.2022
https://doi.org/10.47115/jshs.1118502

Abstract

Aim: This research was carried out to describe the views of the students studying at the Faculty of Health Sciences at a university university located in the Central Black Sea Region of Turkey regarding the distance education process.
Method: This descriptive study was conducted at the Faculty of Health Sciences of a university between January 15- February 15, 2021. The study sample consisted of 868 undergraduate students. The data were collected online using a questionnaire prepared by the researchers in line with the literature, which includes evaluating students' sociodemographic characteristics and distance education processes. The data obtained were evaluated by the SPSS 20 package program.
Results: The average age of the students was 20.6 ±2.32, participation rate according to the departments: Midwifery 20.4%, Nutrition and Dietetics 18.9%, Nursing 17.2%, Health Management 14.2%, Social Work 12.7%, Speech and Language Therapy 9.0%, Orthotics and Prosthesis 5.0%, Audiology is 2.8%. It was concluded that 57.9% of the students were connected to distance education by mobile phone, 77.2% of them had problems with the distance education process, and 54.4% of them had no issues in the exams held in distance education. It has been observed that 49.9% of the students adapt to the distance education process quickly, and 72.8% of them regularly attend their classes. 67.7% of the students believe distance education is not so effective as effective as formal education, and 59.7% think it reduces teamwork by directing it to individual work. 53% of the students stated that distance education could be an alternative solution to formal education, 20.3% said that the inability to make laboratory and clinical applications in the distance education process negatively affects their skill development. They have professional anxiety in this regard. Students declared the problems experienced in of distance education 59% as technical infrastructure and 23% as inequality of opportunity.
Conclusion and Suggestions: It is thought that distance education is not so adequate and effective learning model as formal education, but nowadays it has become indispensability of education and and can be an alternative solution to formal education.

References

  • Aktaş, Ö., Büyüktaş, B., Gülle, M., Yıldız, M. (2020). Covıd-19 Virüsünden Kaynaklanan İzolasyon Günlerinde Spor Bilimleri Öğrencilerinin Uzaktan Eğitime Karşı Tutumları, Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1(1).
  • Al-Arimi, AM.K. (2014). Distance Learning, Procedia – Social and Behavioral Sciences, 152, 82-88.
  • Atik, İ. (2007). Alternatif Eğitim Biçimi Olarak Uzaktan Eğitim ve Ekonomik Etkinliği, e-Journalof New World Sciences Academy Social Sciences, 3(1), 80-89.
  • Balıkçıoğlu, N., Öz, D.Ç., &Işin, N.N. (2019). Üniversite Öğrencilerinin Uzaktan Eğitim Derslerindeki Memnuniyet Araştirmasi: Aşık Veysel Meslek Yüksekokulu Örneği, Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 20(1), 462-473.
  • Barış M.F.(2015). Üniversite Öğrencilerinin Uzaktan Öğretime Yönelik Tutumlarının İncelenmesi,Namık Kemal Üniversitesi Örneği Sakarya University Journal of Education, 5(2), 36-46.
  • Bilgiç, H.G., Doğan, D., & Seferoğlu, S. S. (2011). Current situation of online learning in Turkish higher education institutions: needs, problems, and possible solutions, Journal of Higher Education, 1(2), 80-87.
  • Bilgiç, H.G.& Tüzün, H. (2015). Yükseköğretim Kurumları WEB Tabanlı Uzaktan Eğitim Programlarında Yaşanan Sorunlar, Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 1(3), 26-50.
  • Bluejames, W. & Gurdner, D. L. (1995), Learning Styles: Implications for Distance Learning, S.B. MERRİAM içinde, New Directions for Adult Ans Contiuning Education, (s. 19-31), Florida: Joucy-BnuPublishers.
  • Bothwell, E. & McKie, A. (2020). Universities ‘may have to close’ to prevent spread of coronavirus. Times higher education.com: https://www.timeshighereducation.com/news/ universities-may-have-close-to preventspread-coronavirus.
  • Buluk, B, & Eşi̇tti̇, B (2020). “Koronavirüs (Covid-19) Sürecinde Uzaktan Eğitimin Turizm Lisans Öğrencileri Tarafından Değerlendirilmesi”. Journal of Awareness 5(3):285-98. doi: 10.26809/joa.5.021.
  • Caltech (2021). http://www.registrar.caltech.edu/documents/2020-21.pdf Erişim Tarihi: 14.03.2021.
  • Chakraborty, P., Mittal, P., Gupta, M. S., Yadav, S., & Arora, A. (2021). Opinion of students on online education during the COVID‐19 pandemic. Human Behavior and Emerging Technologies, 3(3), 357-365.doi: https://doi. org/10.1002/hbe2.240.
  • Çelen, F., Çelik, A., & Seferoğlu, S.S. (2011). Yükseköğretimde çevrimiçi öğrenme: Sistemde yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri. Journal of European Education, 1(1), 25-34.
  • Çığlık, H. & Bayrak, M. (2015). Uzaktan öğrenme ve yapısalcı yaklaşım, IJODE, 1(1): 87-102.
  • Dost, S., Hossain, A., Shehab, M., Abdelwahed, A., & Al-Nusair, L. (2020). Perceptions of medical students towards online teaching during the COVID-19 pandemic: a national cross-sectional survey of 2721 UK medical students. BMJ open, 10(11), e042378.doi: 10.1136/bmjopen-2020-042378.
  • Durak, G. (2017). Uzaktan Eğitimde Destek Hizmetlerine Genel Bakış: Sorunlar ve Eğilimler. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 2017, 3(4), 160-173.
  • El Turk, S., & Cherney, I. (2016). Perceived online education barriers of administrators and faculty at a U.S. university in Lebanon. Creighton Journal of Inter disciplinary Leadership, 2(1), 5 – 31.
  • Erfidan, A. (2019). Derslerin Uzaktan Eğitim Yoluyla Verilmesiyle İlgili Öğretim Elemanı ve Öğrenci Görüşleri: Balıkesir Üniversitesi Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Floyd, D.L. & Casey-Powell, D. (2004). New roles for student support services in distance learning. New Directions for Community Colleges, 128, 55-64.
  • Genç M. F., & Gümrükçüoğlu, S. (2020). Koronavirüs (Covıd-19) Sürecinde İlâhiyat Fakültesi Öğrencilerinin Uzaktan Eğitime Bakışları, Turkish Studies, 15(4); 430-422.
  • Gıllett-Swan, J. (2017). The challenges of online learning: Supporting and engaging the isolated learner. Journal of Learning Design, 10(1), 20-30.).
  • Hall,O. (2006). Enhancing Management Education Using Hybrid Learning Nets: A Perspective From Working Adults. Journal of Business and Management - Vol. 12, (1).
  • Harvard,(2021).https://registrar.fas.harvard.edu/harvard-college-academic-calendar.Erişim Tarihi: 14.03.2021.
  • Horton, W. (2006). E-learning by design. San Francisco, CA: John Wiley and Sons, Inc. Ilgaz, H. (2014). Uzaktan eğitim öğrencilerinin eşzamanlı öğrenme uygulamalarında karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 13(26), 187-201.
  • Iyer, P.,Aziz, K. & Ojcius, D. M. (2020), Impact of COVID-19 on dental education in the United States, Journal of Dental Education, 84(6), 718-722.
  • İnan, F., Yukselturk, E., Kurucay, M., & Flores, R. (2017). The impact of self-regulation strategies on student success and satisfaction in an online course. International Journal on E-Learning, 16(1), 23-32.
  • İşman, A. (2011), Uzaktan Eğitim. Ankara : Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara
  • Kawano, S. & Kakehashi, M. (2015), Substantial Impact of School Closure on the Transmission Substantial Impact of School Closure on the Transmission, PlosOne, 10(12), 1-15.
  • Kaya, Z. (2019), Türkiye'de Uzaktan Eğitim İhtiyacı, 5th International Congress on Education, Distance Education and Educational Technology- ICDET (s. 9-23), Antalya: Çözüm Eğitim Yayıncılık.
  • Kırali F.N. & ,Alcı, B.(2016).İstanbul Aydın Üniversite Öğrencilerinin Uzaktan Eğitim Algısına İlişkin Görüşleri. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi 30;55-83.
  • Kırmacı, Ö. & Acar, S. (2018). Kampüs öğrencilerinin eşzamanlı uzaktan eğitimde karşılaştıkları sorunlar [The problems of campus students in simultane ousonline distance education]. Journal of Theory and Practice in Education, 14(3), 276-291.
  • Kürtüncü, M. & Kurt, A. (2020), Covid-19 Pandemisi Döneminde Hemşirelik Öğrencilerinin Uzaktan Eğitim Konusunda Yaşadıkları Sorunlar, Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 66-77.
  • Lau, J.,Yang, B. & Dasgupta, R. (2020). Will the corona virus make online education go viral? Times higher education. com: https://www.timeshighereducation.com/features/ will-coronavirus-make-online-education-go-viral. Erişim Tarihi: 14.03.2021
  • Lee, Y., Choı, J. (2011). A review of online course dropout research: Implications for practice and future research. Educational Technology Research and Development, 59(5), 593-618.)
  • Lehman, R. M., & Conceıção, S. C. (2010). Creating a sense of presence in online teaching: How to “be there” for distance learners ( Vol. 18). San Francisco, CA: John Wiley and Sons, Inc.
  • Muilenburg, Y. L., & Berge, Z. (2005). Student barriersto online learning: a factor analytic study. Distance Education, 26(1), 29–48.
  • Özkul, A.E. & Aydın, C. H. (2012), Öğrenci Adaylarının Açık ve Uzaktan Öğrenmeye Yönelik Görüşleri. Akademik Bilişim Konferansı, 1-3.
  • Ramos-Morcillo,A.J.,Leal-Costa,C.,Moral-García,J.E. & Ruzafa-Martínez,M. (2020).Experiences of Nursing Students during the Abrupt Change from Face-to-Face to e-Learning Education during the First Month of Confinement Due to COVID-19 in Spain. Int. J. Environ. Res. Public Health, 17, 5519; doi:10.3390/ijerph17155519
  • Sahu, P. (2020). Closure of universities due to coronavirus disease 2019 (COVID-19): Impact on education and mental health of students and academic staff. Cureus, 12(4), 2–9. http://doi.org/10.7759/cureus.7541
  • Serçemeli, M. & Kurnaz E. (2020).Covıd-19 Pandemi Döneminde Öğrencilerin Uzaktan Eğitim ve Uzaktan Muhasebe Eğitimine Yönelik Bakış Açıları Üzerine Bir Araştırma. Journal of International Social Sciences Academic Researches Dergisi,4(1),40-53.
  • Stanford (2021).https://registrar.stanford.edu/academic-calendar.Erişim Tarihi: 14.03.2021
  • Sımonson, M.,Smaldıno, S., Albrıght, M. & Zvacek, S. (2014). Teaching and learning at a distance (6th ed.). Charlotte, NC: Information Age Pub.
  • Sun, L., Tang, Y., & Zuo, W. (2020). Coronavirus pushes education online. Nature Materials, 19(6), 687-687.doi: 10.1038/s41563-020-0678-8.
  • Sümer, M. (2016). Sanal derslere ilişkin öğrenci görüşlerinin incelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(3), 181-200.).
  • Volery, T. & Lord, D. (2000), Critical Success Factors in Online Education, The International Journal of Educational Managemen, 5(1), 216 – 223
  • Wang, Cixiao, A’na Xie, Weimin Wang, & Hongbin Wu. 2020. “Association between Medical Students’ Prior Experiences and Perceptions of Formal Online Education Developed in Responseto COVID-19: A CrossSectional Study in China”. BMJ Open 10(10):e041886. doi: 10.1136/bmjopen-2020-041886.
  • Watkins, R. & Kaufman, R. (2003). Strategic planning in distance education. In M. G. Mooreve W. Anderson (Eds.), Handbook of Distance Education (pp. 507-792). New Jersey: Lawrence Erlbaum.
  • WHO. (2021), WHO Timeline-Covid-19, 03 Mart 2021 tarihinde World Health Organization:https://www.who.int/ news/item/27-04-2020-who-timeline---covid-19
  • Yamamoto G.T. & Altun D.(2020).Coronavirüs ve Çevrimiçi (Online) Eğitimin Önlenemeyen Yükselişi, Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3(1): 25-34.
  • YÖK. (2020), 13 Mart 2020 tarihli Basın Açıklaması, 03 Mart 2021 tarihinde Yüksek ÖğretimKurulu:https://www. yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/coronavirus_bilgilendirme_1.aspx
  • YÖK. (2020), 18 Mart 2020 tarihli Basın Açıklaması, 03 Mart 2021 tarihinde Yüksek Öğretim Kurulu:https://www. yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/universitelerde-uygulanacak-uzaktan-egitime-iliskin-aciklama.aspx
  • YÖK.(2020). Basın Açıklaması - 26.03.2020. yok.gov.tr:https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/.aspx (Erişim Tarihi: 14.03.2021).
  • YÖK.(2020). https://www.yok.gov.tr/.t.y. 2020. Pandemi Sürecinde Online Eğitimin Verimliliğine İlişkin Öğrenci Anket Raporu.
There are 53 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Health Care Administration
Journal Section Original Research
Authors

Nuran Mumcu 0000-0002-9803-7172

Nurcan Coşkun Us 0000-0001-9010-0192

Nilay Çömük Balcı 0000-0002-3617-6345

Deniz Kazanoğlu 0000-0003-2351-4162

Mine Pekesen Kurtça 0000-0003-2740-725X

Ali Erman Kent 0000-0001-7711-3300

Canan Asal Ulus 0000-0003-0170-976X

Sevil Masat Harbali 0000-0002-5880-1981

Fatma Canım 0000-0002-8158-8090

Zeynep Barol 0000-0002-8944-5860

Publication Date August 29, 2022
Submission Date June 22, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 7 Issue: 2

Cite

APA Mumcu, N., Coşkun Us, N., Çömük Balcı, N., Kazanoğlu, D., et al. (2022). Evaluation of the Distance Education Process of the Students Studying at the Faculty of Health Sciences. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(2), 567-586. https://doi.org/10.47115/jshs.1118502
AMA Mumcu N, Coşkun Us N, Çömük Balcı N, Kazanoğlu D, Pekesen Kurtça M, Kent AE, Asal Ulus C, Masat Harbali S, Canım F, Barol Z. Evaluation of the Distance Education Process of the Students Studying at the Faculty of Health Sciences. JSHS. August 2022;7(2):567-586. doi:10.47115/jshs.1118502
Chicago Mumcu, Nuran, Nurcan Coşkun Us, Nilay Çömük Balcı, Deniz Kazanoğlu, Mine Pekesen Kurtça, Ali Erman Kent, Canan Asal Ulus, Sevil Masat Harbali, Fatma Canım, and Zeynep Barol. “Evaluation of the Distance Education Process of the Students Studying at the Faculty of Health Sciences”. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi 7, no. 2 (August 2022): 567-86. https://doi.org/10.47115/jshs.1118502.
EndNote Mumcu N, Coşkun Us N, Çömük Balcı N, Kazanoğlu D, Pekesen Kurtça M, Kent AE, Asal Ulus C, Masat Harbali S, Canım F, Barol Z (August 1, 2022) Evaluation of the Distance Education Process of the Students Studying at the Faculty of Health Sciences. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi 7 2 567–586.
IEEE N. Mumcu, “Evaluation of the Distance Education Process of the Students Studying at the Faculty of Health Sciences”, JSHS, vol. 7, no. 2, pp. 567–586, 2022, doi: 10.47115/jshs.1118502.
ISNAD Mumcu, Nuran et al. “Evaluation of the Distance Education Process of the Students Studying at the Faculty of Health Sciences”. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi 7/2 (August 2022), 567-586. https://doi.org/10.47115/jshs.1118502.
JAMA Mumcu N, Coşkun Us N, Çömük Balcı N, Kazanoğlu D, Pekesen Kurtça M, Kent AE, Asal Ulus C, Masat Harbali S, Canım F, Barol Z. Evaluation of the Distance Education Process of the Students Studying at the Faculty of Health Sciences. JSHS. 2022;7:567–586.
MLA Mumcu, Nuran et al. “Evaluation of the Distance Education Process of the Students Studying at the Faculty of Health Sciences”. Samsun Sağlık Bilimleri Dergisi, vol. 7, no. 2, 2022, pp. 567-86, doi:10.47115/jshs.1118502.
Vancouver Mumcu N, Coşkun Us N, Çömük Balcı N, Kazanoğlu D, Pekesen Kurtça M, Kent AE, Asal Ulus C, Masat Harbali S, Canım F, Barol Z. Evaluation of the Distance Education Process of the Students Studying at the Faculty of Health Sciences. JSHS. 2022;7(2):567-86.

22657

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0).