Amaç: Bu araştırma, Türkiye’nin Orta Karadeniz Bölgesi’nde bulunan bir üniversitenin Sağlık Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin uzaktan eğitim süreci ile ilgili görüşlerinin betimlenmesi amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı tipte olan bu araştırma, bir üniversitenin Sağlık Bilimleri Fakültesi öğrencileri ile 15 Ocak- 15 Şubat 2021 tarihleri arasında yapılmıştır. Çalışma örneklemini 868 lisans öğrencisi oluşturmuştur. Veriler literatür doğrultusunda araştırmacılar tarafından hazırlanan, öğrencilerin sosyodemografik özellikleri ve uzaktan eğitim süreçlerinin değerlendirmesini içeren anket formu kullanılarak, çevrimiçi ortamda toplanmıştır. Elde edilen veriler SPSS 20 paket programı kullanılarak değerlendirilmiştir.
Bulgular: Öğrencilerin yaş ortalaması 20.6±2.32, bölümlere göre çalışmaya katılım oranı; Ebelik %20.4, Beslenme ve Diyetetik %18.9, Hemşirelik %17.2, Sağlık Yönetimi %14.2, Sosyal Hizmet %12.7, Dil ve Konuşma Terapisi %9.0, Ortez ve Protez %5.0, Odyoloji %2.8’dir.Öğrencilerin 57.9’unun uzaktan eğitime cep telefonu ile bağlandığı, %66.4’ünün günde en fazla ders katılımı için zaman ayırdığı, %77.2’sinin uzaktan eğitim sürecine yönelik sorun yaşadığı, %54.4’ünün uzaktan eğitimde yapılan sınavlarda sorun yaşamadığı saptanmıştır. Öğrencilerin %49.9’unun uzaktan eğitim sürecine kısa sürede uyum, %72.8’inin ise derslerine
düzenli katılım sağladığı görülmüştür. Öğrencilerin %67.7’si uzaktan eğitimin örgün eğitim kadar etkili olmadığını, %59.7’si bireysel çalışmaya yönlendirerek takım çalışmasını azalttığını düşünmektedir. Öğrencilerin %53’ü uzaktan eğitimin örgün eğitime alternatif bir çözüm olabileceğini, %20.3’ü uzaktan eğitim sürecinde laboratuvar ve klinik uygulamaların yapılamamasının beceri gelişimini olumsuz etkilediğini ve bu konuda mesleki kaygı duyduklarını ifade etmişlerdir. Öğrencilerin uzaktan eğitimde yaşanan sorunları %59’u teknik alt yapı, %23’ü fırsat eşitsizliği olarak belirtmişlerdir.
Sonuç ve Öneriler: Uzaktan eğitimin örgün eğitim kadar yeterli ve etkili bir öğrenme modeli olmadığı ancak günümüzde eğitimin vazgeçilmezi haline geldiği ve örgün eğitime alternatif bir çözüm olabileceği düşünülmektedir.
Aim: This research was carried out to describe the views of the students studying at the Faculty of Health Sciences at a university university located in the Central Black Sea Region of Turkey regarding the distance education process.
Method: This descriptive study was conducted at the Faculty of Health Sciences of a university between January 15- February 15, 2021. The study sample consisted of 868 undergraduate students. The data were collected online using a questionnaire prepared by the researchers in line with the literature, which includes evaluating students' sociodemographic characteristics and distance education processes. The data obtained were evaluated by the SPSS 20 package program.
Results: The average age of the students was 20.6 ±2.32, participation rate according to the departments: Midwifery 20.4%, Nutrition and Dietetics 18.9%, Nursing 17.2%, Health Management 14.2%, Social Work 12.7%, Speech and Language Therapy 9.0%, Orthotics and Prosthesis 5.0%, Audiology is 2.8%. It was concluded that 57.9% of the students were connected to distance education by mobile phone, 77.2% of them had problems with the distance education process, and 54.4% of them had no issues in the exams held in distance education. It has been observed that 49.9% of the students adapt to the distance education process quickly, and 72.8% of them regularly attend their classes. 67.7% of the students believe distance education is not so effective as effective as formal education, and 59.7% think it reduces teamwork by directing it to individual work. 53% of the students stated that distance education could be an alternative solution to formal education, 20.3% said that the inability to make laboratory and clinical applications in the distance education process negatively affects their skill development. They have professional anxiety in this regard. Students declared the problems experienced in of distance education 59% as technical infrastructure and 23% as inequality of opportunity.
Conclusion and Suggestions: It is thought that distance education is not so adequate and effective learning model as formal education, but nowadays it has become indispensability of education and and can be an alternative solution to formal education.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Original Research |
Authors | |
Publication Date | August 29, 2022 |
Submission Date | June 22, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 7 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0).