Aim: This study was conducted to determine the opinions of nursing students regarding their education and professional competences during the coronavirus pandemic.
Method: The study was cross-sectional and descriptive. Third and fourth grades (N=282) who continue their education in the Faculty of Nursing of a university in Northern Cyprus and who are engaged in clinical practice constituted the population of the study, and 260 nursing students who agreed to participate in this study constituted the sample. Data were collected through an introductory information form, data collection form on nursing education during the coronavirus pandemic process, and the nursing students' professional competence scale.
Results: In the study, it was determined that the average age of nursing students was 22.67±2.17 year and more than half (57.7%) were women. The total score average of the students from the professional competence scale is at a good level with 242.10±46.17. It was determined that the students participating in the research received the lowest score (21.15±5.12) from the critical thinking and reasoning sub-dimension of the proficiency scale. While there was a significant difference between the students' grade levels and the proficiency scale total score averages (X2=9.80, p=0.02), no significant difference was found according to age, high school, type of education, work experience and branch variables (p>0.05).
Conclusions and Recommendations: Nursing students perceived the level of professional competence as good and expressed mostly negative opinions about the education they received.
It is recommended that all students who continue their education and training during the pandemic develop their critical thinking and reasoning skills before graduation, and that their competency levels are evaluated and their educational deficiencies are eliminated after graduation, in cooperation with the school and hospital.
Amaç: Bu çalışma, Kovid-19 pandemisi döneminde hemşirelik öğrencilerinin eğitimlerine ilişkin görüşleri ve mesleki yetkinliklerini belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Araştırma, kesitsel ve tanımlayıcı tiptedir. Kuzey Kıbrıs’ta yer alan bir Üniversitenin Hemşirelik Fakültesinde eğitimini sürdüren ve klinik uygulama yapan üçüncü ve dördüncü sınıflar (N=282) araştırmanın evrenini, bu çalışmaya katılmayı kabul eden 260 hemşirelik öğrencisi ise örneklemini oluşturmuştur. Veriler, tanıtıcı bilgi formu, koranavirüs pandemisi sürecinde hemşirelik eğitimlerine ilişkin veri toplama formu ve hemşirelik öğrencilerinin mesleki yetkinlik ölçeği aracılığıyla toplanmıştır.
Bulgular: Araştırmada hemşirelik öğrencilerinin yaş ortalamasının 22.67±2.17 yıl ve yarıdan fazlasının (%57.7) kadın olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin mesleki yetkinlik ölçeğinden aldıkları toplam puan ortalaması 242.10±4.17 ile iyi düzeydedir. Araştırmaya katılan öğrencilerin en düşük puanı (21.15±5.12) yeterlilik ölçeğinin eleştirel düşünme ve akıl yürütme alt boyutundan aldıkları belirlenmiştir. Öğrencilerin sınıf düzeyleri ile yeterlilik ölçeği toplam puan ortalamaları arasında anlamlı farklılık bulunurken (X2=9.80, p=0.02), yaş, lise, öğrenim türü, iş deneyimi ve alan değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık bulunmamıştır (p>0.05).
Sonuçlar ve Öneriler: Hemşirelik öğrencileri mesleki yetkinlik düzeyini iyi olarak algılamış ve aldıkları eğitime ilişkin çoğunlukla olumsuz görüş bildirmiştir. Pandemi süresince eğitim ve öğrenimi sürdüren tüm öğrencilerin mezun olmadan önce eleştirel düşünme ve akıl yürütme becerilerinin geliştirilmesi ve mezuniyet sonrası okul hastane işbirliği ile yetkinlik seviyelerinin değerlendirilip, eğitim eksikliklerinin giderilmesi önerilir.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Nurse Education |
| Journal Section | Original Research |
| Authors | |
| Early Pub Date | August 20, 2025 |
| Publication Date | August 31, 2025 |
| Submission Date | March 22, 2024 |
| Acceptance Date | May 22, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: 2 |
Samsun Health Sciences Journal is licensed under a CC BY-NC 4.0 license.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0).