Seçmenlerin, bir hedefe ulaşmak amacıyla en çok tercih ettikleri
partiden başka bir partiye oy vermeleri “stratejik” oy verme davranışı olarak
tanımlanır. Stratejik oy verme, yaklaşım olarak seçmenlerin her durumda en çok
tercih ettikleri partiye oy verdiğini varsayan temel kuramlar ayrışır. Bu
çalışma, stratejik oy verme davranışına literatürdeki farklı yaklaşımları
açıklamayı ve bu davranışın ortaya çıkmasında etkili olan bireysel ve yapısal
unsurları sistematik bir şekilde ele almayı amaçlamaktadır. Bu davranışın
ortaya çıkmasında analitik düşünme gücü gibi bireysel unsurlar etkili
olabildiği gibi, ülkenin demokrasi geçmişi, seçilen temsilci sayısı, seçim
barajı ve seçim sisteminin türü gibi yapısal unsurlar da etkili olabilmektedir.
It is defined as “strategic” voting behavior in which voters cast their
votes for a party other than the most preferred with a goal to achieve. Strategic
voting, as an approach, breaks down the basic theories assuming that people
vote for the most preferred party in any case. This study aims to explain the
different approaches in the literature to strategic voting behavior and to
systematically review the individual and structural factors that are affecting
this type of behavior. Individual elements such as analytical thinking power
and structural factors such as country’s democratic past, number of elected
representatives, election threshold and type of electoral system are factors
affecting strategic voting behavior.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Political Science |
Journal Section | Political Science and International Relations |
Authors | |
Publication Date | September 27, 2018 |
Submission Date | July 1, 2018 |
Acceptance Date | September 20, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |