Yaşlılara yönelik negatif tutumlar sağlık hizmetinin kalitesinde azalmaya neden olabilir. Bu çalışmada sağlıkla ilgili bölümlerde okuyan öğrencilerin yaşlılara yönelik tutumlarının ve bu tutumların çeşitli değişkenlerle ilişkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Tanımlayıcı tipteki bu çalışmada, örneklem hemşirelik, fizyoterapi ve yaşlı bakım bölümü öğrencilerinden oluşmaktadır. Öğrencilerin yaşlılara yönelik tutumlarını ölçmek için Kogan’nın Yaşlılara Yönelik Tutum Ölçeği (KAOP) kullanılırken, öğrencilerin benlik saygıları Coopersmith Benlik Saygısı Ölçeği (SEI) ile değerlendirildi. Çalışmada, öğrencilerin KOAP toplam puan ortalaması 125.6 ± 14.38’dir ve yaşlılara yönelik zayıf bir pozitif tutuma sahip oldukları bulundu. 20 yaş ve üzeri olan ve şehirde yaşayan öğrenciler daha pozitif bir tutum gösterdi. Yaşlı bakım bölümünde okuyan öğrenciler en düşük puan ortalamasına sahipti ve hemşirelik öğrencileri ile aralarında anlamlı bir fark vardı. Aynı zamanda, KOAP ve SEI puan ortalamaları arasında zayıf pozitif bir ilişki bulundu. Elde edilen sonuçlar yaşlılara yönelik öğrencilerin pozitif tutumlarının artırılması gerektiğini göstermektedir. Bu amaçla öğrencilere tutumları geliştiren eğitim programları sağlanması gerekmektedir
Negative attitudes towards the elderly may cause decreases in quality health service provided to the elderly. In the study, the aim was to determine attitudes of students studying in health related departments towards the elderly and relationships between the attitudes and various variables were analyzed. In a descriptive study, the sample included nursing, physiotherapy, and elderly care students. Kogan’s attitude towards old people scale (KAOP) was used to measure attitudes towards the elderly and Stanley Coopersmith Self Esteem Inventory (SEI) was used to assess the level of students’ self-esteem. The KOAP mean attitude score of the students was 125.6 ± 14.38 and the students had slightly positive attitudes towards the elderly. Students who were at the age of 20 or over and who were living in the city showed more positive attitudes. The students of the Elderly Care Department had the lowest mean score and there was a significant difference between mean KAOP scores of students at Nursing and Elderly Care Department. Also, weak positive correlation was found between the KAOP and SEI mean scores of students. The results implies that the students are required to enhance their positive attitudes towards the elderly. Therefore, students should be provided a training program that improves the positive attitudes
Other ID | JA33BY49TM |
---|---|
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2016 |
Submission Date | December 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 15 Issue: 2 |