BibTex RIS Cite

The Importance of Target Market Selection for More Profitable Olive Oil Exports by Turkey: A Case Study

Year 2015, Volume: 14 Issue: 2, 371 - 386, 01.12.2015
https://doi.org/10.21547/jss.256773

Abstract

In this study, the quotas and taxes implemented by EU to Turkey were examined and it was observed that these policies have negative effects on Turkey’s olive oil exports. Due to the restrictive policies and low profitability in the entry to the EU market, it was determined that Turkey should be directed to the markets that have higher profitability compared with the exports to EU countries. These detections were carried out in accordance with the information obtained from International Trade Center (ITC) and Market Access Database (MAD). As a result of the detections it has been found that exports to the EU countries are more profitable and the entry to the market is easier than to the US. As a result of the researches in ITC and MAD databases, actual companies in oil imports in the US market have been determined and it has shown by examining a bill of loading sample that the firms that make olive oils exports in Turkey easily enter new target markets if they know the usage of the databases

References

  • l Conference, Sustainable Development and Globalisation of

Türkiye’nin Daha Karlı Zeytinyağı İhracatı Yapabilmesi İçin Ticari İstihbarat ve Hedef Pazar Seçiminin Önemi Örnek Bir Uygulama

Year 2015, Volume: 14 Issue: 2, 371 - 386, 01.12.2015
https://doi.org/10.21547/jss.256773

Abstract

Bu çalışmada AB’nin Türkiye’ye uyguladığı kotalar ve vergiler incelenmiş olup uygulanan politikaların Türkiye zeytinyağı ihracatçılarını olumsuz etkilediği gözlenmiştir. AB pazarına girişte uygulanan kısıtlayıcı politikalar ve düşük karlılık nedeniyle, Türkiye zeytinyağı ihracatçılarının girişi kolay, karlılığı AB ülkelerine yapılan ihracata kıyasla daha yüksek olan pazarlara yönelmesi gerektiği tespit edilmiştir. Bu tespitler, Uluslararası Ticaret Merkezi (ITC) ve Pazara erişim veri tabanı (MAD) veri tabanlarından elde edilen bilgiler doğrultusunda yapılmıştır. Tespitler sonucunda ABD’ye yapılan ihracatın AB’ye yapılan ihracattan daha karlı ve pazara girişin daha kolay olduğu tespit edilmiştir. ITC ve MAD ticari istihbarat veri tabanlarında yapılan araştırmalar sonucunda, ABD pazarında fiili olarak zeytinyağı ithalatı yapan firmalar tespit edilmiş ve örnek bir konşimento incelenerek Türkiye’de zeytinyağı ihracatı yapan firmalara yeni bir hedef pazara girişte veri tabanlarının nasıl kullanılması gerektiği bilindiği takdirde, ulaşılması zor olan bilgilere nasıl kolaylıkla ulaşılabileceği gösterilmiştir

References

  • l Conference, Sustainable Development and Globalisation of
There are 1 citations in total.

Details

Other ID JA33BP93PF
Journal Section Article
Authors

Mustafa Mete This is me

Publication Date December 1, 2015
Submission Date December 1, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 14 Issue: 2

Cite

APA Mete, M. (2015). Türkiye’nin Daha Karlı Zeytinyağı İhracatı Yapabilmesi İçin Ticari İstihbarat ve Hedef Pazar Seçiminin Önemi Örnek Bir Uygulama. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(2), 371-386. https://doi.org/10.21547/jss.256773