Bu araştırmanın amacı, eğitim fakültesi 3 ve 4.sınıfta eğitim gören fen bilgisi öğretmen adaylarının Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) ölçeğinde yer alan alt boyutlarından teknolojik bilgi (TB), pedagojik bilgi (PB), alan bilgisi (AB), teknolojik pedagojik bilgi (TPB), pedagojik alan bilgisi (PAB) ve teknolojik alan bilgisinin (TAB) bu alt boyutların kesişimi olan TPAB ile ilişkisinin olup olmadığı belirlemektir. Bu amaca uygun olarak 157 öğretmen adayından veriler toplanmıştır. Araştırma Erciyes Üniversitesi Fen Bilgisi Öğretmenliği Anabilim Dalı’nda yapılmıştır. Araştırma sonucuna göre teknolojik pedagojik bilgi, teknolojik alan bilgisi, alan bilgisi ve pedagojik alan bilgisinin öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik ve alan bilgileri ile ilişkisinin anlamlı olduğu; teknolojik bilgi ve pedagojik bilgisinin öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik ve alan bilgileri ile ilişkisinin anlamlı olmadığı tespit edilmiştir
The purpose of this study is to investigate Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) of 3rd and 4th year prospective science teachers, enrollment at the faculty of education, with respect to the technological knowledge (TK), pedagogical knowledge (PK), content knowledge (CK), technological pedagogical knowledge (TPC), pedagogical content knowledge (PCK), and information in the technological content (TPC). These knowledge types are intersection of the sub-dimensions to determine whether the relationship between TPACK items exist. For this purpose, data were collected from 157 teacher candidates. Erciyes University, Department of Science Education was selected for the study. The results of the study revealed that there exists a relationship among technological pedagogical knowledge, technological content knowledge, pedagogical content knowledge and pedagogical content knowledge. In addition, there is no correlation between teacher candidates’ technological knowledge and pedagogical knowledge and also between technological pedagogical and content knowledge
Other ID | JA33CK58MU |
---|---|
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2014 |
Submission Date | December 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 13 Issue: 2 |