Bu araştırma ile matematik kaygısının matematik başarısını yordama gücünün cinsiyet ve sınıf değişkenleri açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2011-2012 Öğretim Yılı Güz Dönemi’nde Diyarbakır ili merkeze bağlı 4 ilköğretim okulunda öğrenim gören 173’ü kız ve 175’i erkek olmak üzere toplam 348 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada öğrencilerin matematik kaygılarının belirlenmesinde “İlköğretim Öğrencileri için Matematik Kaygısı Ölçeği” kullanılmıştır. Öğrencilerin 2011-2012 Eğitim-Öğretim Yılı Güz Dönemi’ne ait karne notları matematik başarı puanı olarak alınmıştır. Araştırmanın verileri SPSS 17.0 paket programından yararlanılarak analiz edilmiştir. Verilerin analizinde Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon katsayısı ve regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, matematik başarısına ilişkin toplam varyansın %17’si matematik kaygısı ile açıklanabilmektedir. Araştırmada kız öğrencilerde matematik kaygısının matematik başarısını yordama gücünün erkek öğrencilere göre daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Araştırmada ayrıca, öğrencilerin sınıfları ilerledikçe matematik kaygısının matematik başarısını yordama gücünün arttığı tespit edilmiştir
This research aims to explore predictive power of mathematics anxiety in terms of
gender and class variables. For this purpose relational model was used in the study.
Working group of the research consists of 348 secondary school second stage students,
175 of whom are girls and 175 are boys, having education in four elementary schools in
central district of Diyarbakır province, during 2011-2012 Academic Year, first Semester. “Math Anxiety Scale for Primary School Students” to determine students’ mathematics
anxiety was used. Averages of students’ mathematics notes in the first term of 2011-
2012 academic year are taken as the achievement scores of mathematics. The collected
data has been analyzed by SPSS 17.0. The relationship between mathematics
achievement and math anxiety was analyzed with pearson correlation. The predictor
power of math anxiety for mathematics achievement was determined by the regression
analysis. According the research findings %17 of the total variance of mathematics
achievement can be explained by math anxiety. It has been determined that predictive
power of mathematics anxiety on mathematics success is higher in girls than boys.
Furthermore, it has been determined in the research that predictive power of
mathematics anxiety on mathematics success increases, as students proceed towards
the next grade.
Other ID | JA33YC63ET |
---|---|
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2013 |
Submission Date | December 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 12 Issue: 3 |