BibTex RIS Cite

Temel Bilgisayar Uygulamaları Dersinde Öğrenme İçerik Yönetim Sistemi Kullanımı

Year 2011, Volume: 10 Issue: 3, 1099 - 1113, 01.12.2011

Abstract

Araştırmada e-öğrenme türlerinden biri olan Öğrenme İçerik Yönetim Sistemlerinin Hava Astsubay Meslek Yüksek Okulunda, bilgisayar uygulamaları dersinde öğrencilerin başarısı üzerindeki etkileri incelenmiştir. Joomla İçerik Yönetim Sistemi ile çevrim dışı bir eğitim portalı geliştirilerek, içerisine eklenen öğrenme dönüştürülmüştür. Geliştirilen sisteme JTÖİYS adı verilerek bilgisayar laboratuarına kurulmuştur. JTÖİYS sisteminin amacı, öğrencilere ders çalışırken ek kaynak görevi üstlenme olarak belirlenmiştir. Öğrenme materyalleri hazırlanmadan önce öğrencilerin öğrenme stilleri Felder-Solomon Öğrenme Stilleri envanteri ile belirlenmiştir. Farklı öğrenme stillerine göre hazırlanmış eğitim materyaleri JTÖİYS üzerine yüklenmiştir. Araştırmada ön-test son-test, kontrol gruplu nicel araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırma grubuna 167, kontrol grubuna 165 öğrenci rastgele seçilerek 15 hafta süreyle, bilgisayar laboratuarlarında uygulama yapılmıştır. Kontrol grubunda derslerde JTÖİYS kullanılmazken deney grubunda JTÖİYS kullanılmıştır. 2x2 tekrarlı ölçümler ANOVA analizi ile dönem başı ve sonunda yapılan ön-test ve son-test sonuçları analiz edilerek kontrol ve deney grubu başarı ortalamaları arasında anlamlı fark olduğu görülmüştür

References

  • Abazi-Bexheti L., 2008, Development of a Learning Content Management Systems, Journal Of Online Learning and Teaching, Volume 2: 1034-1048pp.
  • Atman, N., İnceoğlu, M.M., Öğretmen, T. ve Aslan, B.G., 2009, Felder ve Soloman Öğrenme Biçemi Ölçeği Etkin/Yansıtıcı ve Görsel/Sözel Boyutlarının Geçerlik-Güvenirlik Çalışması, Birinci Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi Çanakkale 18 Mart Üniversitesi.
  • Becker, H.J. , 2005, Findings from Teaching, Learning and Computing Survey: Is Harry Cuban right?, Education Policy Analysis Archives, 8(51):133pp.
  • Boiko, B., 2005, Content Management Bible, Wiley Publishing, 1122p. Brown G., Peterson N., 2008, The LMS Mirror: School as We Know IT versus School as We Need IT and the Triumph of the Custodial Class., Journal Of Online Learning and Teaching, 4(2):67-81pp.
  • Calzarossa, M., Ciancarini, P., Maresca, P., Mich, L., and Scarabottolo, N., 2006, The ecdl programme in ıtalian universities, Computers & Education, Elsevier, 49(2):514-529pp.
  • Carliner S., Shank P., 2008, The E-learning Handbook, Pfeiffer Publishing, 2008.
  • Chapman, B., B. Hall, 2001, LCMS 2004-2005 Report: Comparative Analysis of Enterprise Learning Content Management Systems., Brandonhall Publications.
  • Holzner, S. and Holzner, N., 2009, Joomla for Dummies, Wiley Publishing, Indiana, 364p.
  • Horton, W. and Horton, K., 2003, E-learning Tools and Technologies, Wiley Publishing, Indiana, 590p Leblanc, J., 2007, Learning Joomla! 1.5 Extension Development Creating Modules, Components, and Plug-Ins with PHP, Packt Publishing, Birmingham, 171p.
  • Litzinger, T. A., Lee, S. H., Wise, J. C., & Felder, R. M. 2005, A study of the reliability and validity of the Felder-Solomon Index of Learning Styles, Proceedings of the 2005 American Society for Education Annual Conference & Exposition, 1- 16
  • Rahmel, D., 2007, Beginning Joomla! From Novice to Professional, Apress Publishing, Berkeley, 494p..
  • Rosenberg, M. J., 2001, E-Learning Strategies for Delivering Knowledge in the Digital Age, Mcgraw Hill Publishing, Newyork, 344p.
  • Vandam N., 2004, The E-Learning Fieldbook: Implementation Lessons and Case Studies from Companies that are Making e-Learning Work, Mc-Graw Hill Publishing, 396p.

Using A Learning Content Management System in Computer Literacy Course

Year 2011, Volume: 10 Issue: 3, 1099 - 1113, 01.12.2011

Abstract

Aim of this research was to examine effects of Learning Content Management System which has many advantages, over Air Force NCO College student’s success in Computer Literacy Course. In this study, offline portal, JTÖİYS developed with Joomla, was used in an intranet laboratory. Furthermore, JTÖİYS’s purpose was guiding students and publishing different kinds of learning materials such as practices, surveys and exams. Before preparing the learning materials, students’ learning styles were identified by Felder-Solomon learning index. Pre-test – post-test quantitative research design with control group was chosen. Research group(167) and control group(165) consisted of 332 students. The control group took lessons in classic way and the research group took lessons with JTÖİYS for 15 weeks. In the pre-test and post-test results attained by repeated measure 2x2 ANOVA, the research group’s success was found meaningfully greater than the control group

References

  • Abazi-Bexheti L., 2008, Development of a Learning Content Management Systems, Journal Of Online Learning and Teaching, Volume 2: 1034-1048pp.
  • Atman, N., İnceoğlu, M.M., Öğretmen, T. ve Aslan, B.G., 2009, Felder ve Soloman Öğrenme Biçemi Ölçeği Etkin/Yansıtıcı ve Görsel/Sözel Boyutlarının Geçerlik-Güvenirlik Çalışması, Birinci Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi Çanakkale 18 Mart Üniversitesi.
  • Becker, H.J. , 2005, Findings from Teaching, Learning and Computing Survey: Is Harry Cuban right?, Education Policy Analysis Archives, 8(51):133pp.
  • Boiko, B., 2005, Content Management Bible, Wiley Publishing, 1122p. Brown G., Peterson N., 2008, The LMS Mirror: School as We Know IT versus School as We Need IT and the Triumph of the Custodial Class., Journal Of Online Learning and Teaching, 4(2):67-81pp.
  • Calzarossa, M., Ciancarini, P., Maresca, P., Mich, L., and Scarabottolo, N., 2006, The ecdl programme in ıtalian universities, Computers & Education, Elsevier, 49(2):514-529pp.
  • Carliner S., Shank P., 2008, The E-learning Handbook, Pfeiffer Publishing, 2008.
  • Chapman, B., B. Hall, 2001, LCMS 2004-2005 Report: Comparative Analysis of Enterprise Learning Content Management Systems., Brandonhall Publications.
  • Holzner, S. and Holzner, N., 2009, Joomla for Dummies, Wiley Publishing, Indiana, 364p.
  • Horton, W. and Horton, K., 2003, E-learning Tools and Technologies, Wiley Publishing, Indiana, 590p Leblanc, J., 2007, Learning Joomla! 1.5 Extension Development Creating Modules, Components, and Plug-Ins with PHP, Packt Publishing, Birmingham, 171p.
  • Litzinger, T. A., Lee, S. H., Wise, J. C., & Felder, R. M. 2005, A study of the reliability and validity of the Felder-Solomon Index of Learning Styles, Proceedings of the 2005 American Society for Education Annual Conference & Exposition, 1- 16
  • Rahmel, D., 2007, Beginning Joomla! From Novice to Professional, Apress Publishing, Berkeley, 494p..
  • Rosenberg, M. J., 2001, E-Learning Strategies for Delivering Knowledge in the Digital Age, Mcgraw Hill Publishing, Newyork, 344p.
  • Vandam N., 2004, The E-Learning Fieldbook: Implementation Lessons and Case Studies from Companies that are Making e-Learning Work, Mc-Graw Hill Publishing, 396p.
There are 13 citations in total.

Details

Other ID JA32RD39MJ
Journal Section Article
Authors

Volkan Gökova This is me

Mustafa Murat İnceoğlu This is me

Publication Date December 1, 2011
Submission Date December 1, 2011
Published in Issue Year 2011 Volume: 10 Issue: 3

Cite

APA Gökova, V., & İnceoğlu, M. M. (2011). Using A Learning Content Management System in Computer Literacy Course. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 10(3), 1099-1113.