BibTex RIS Cite

Okuma Alışkanlığımızın Kültürel Altyapısı

Year 2008, Volume: 7 Issue: 1, 218 - 228, 01.06.2008

Abstract

Toplumların bilgi ve kültür bakımından gelişiminde ve bunların sonraki nesillere aktarımında en etkili unsur olan kitap, milletlerin hayatına girmeye başladığı andan itibaren insanlığı farklı noktalara taşımıştır. Geçmiş, bugün ve gelecek arasında sağlam bir köprü oluşturan kitabın insanlar tarafından çok tutulması, onun nesnel özelliğinden değil, içinde barındırdığı bilgi, bireylerin gelişimine sağladığı katkıdan olmuştur. Milletler, bilgi aktarımını hızlandırmak, değişen ve hızla gelişen yenidünya düzeninde ön sıralarda yer edinmek için büyük uğraşılar vermiştir. Bu çalışmada toplumumuzun kitap okumama sebebinin alt yapısını oluşturan etmenler belirlenmeye çalışılmıştır

References

  • ______ (1968). Osmanlı Türklerinin Bastıkları Kitaplar. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Basımevi, İstanbul.
  • Arıcı, A.F. (2005). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Okuma Durumlar., Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, Erzurum.
  • Bamberger, R. (1990). Okuma Alışkanlığını Geliştirme. Çev. Bengü Çapar, Kültür Bakanlığı, Kütüphanecilik Dizisi, Ankara.
  • Bayındır, N. ve Özel, A. (2008). Gelişim, Öğrenme ve Eğitim. Nisan kitapevi, Ankara.
  • Baysal, J. (1991). Kitap ve Kütüphaneler Tarihine Giriş. Türk Kütüphaneciler Derneği, İstanbul Şubesi Yay., İstanbul.
  • Boratov, P. N. (1991). Folklor ve Edebiyat, C.2, Adam Yay. İstanbul.
  • Burke, P. (2001). Bilginin Toplumsal Tarihi. Tarih Yurt Vakfı Yay. İstanbul.
  • Çelebioğlu, A. (1996). Muhammediye. C.1, Milli Eğitim Yay. Ankara.
  • Çetişli, İ. (2004). Metin Tahlillerine Giriş/2. Akçağ Yay. Ankara.
  • Cihan, A. (2007). Osmanlı’da Eğitim. 3F Yay. İstanbul.
  • Çocuk Vakfı. (2006). Türkiye’nin okuma alışkanlığı karnesi. İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Dökmen, Ü. (1994). Okuma becerisi, ilgisi ve alışkanlığı üzerine psiko-sosyal bir araştırma.: MEB Yayınları, İstanbul.
  • Ergürbüz, Ş. (1947). Matbaacılık Tarihi. İzmit.
  • Ersoy, O.(1959). Türkiye’ye Matbaanın Girişi ve İlk Basılan Eserler, Ankara
  • Gerçek, S. N. (1939). Türk Matbaacılığı. Müteferrika Matbaası I, Maarif Vekaleti, İstanbul.
  • Göğüş, B. (1978). Orta Dereceli Okullarımızda Türkçe Yazın ve Eğitimi. Gül Yay. Ankara.
  • Gürcan, H. İ. (1996). Okuma Alışkanlığı İle Kitap Yayımcılığının Kültürel İletişim ve Teknolojisine Bağlı Sorunları Karşısında Türkiye Koşulları Temelinde Bir Model Önerisi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, Eskişehir.
  • Gürel, Z. Temizyürek, F. ve Şahbaz, N. (2007). Çocuk Edebiyatı. Öncü Yay. Ankara.
  • Gürsoy, B. (2002). Avrupa Seyahatnamesi. Hayrullah Efendi, Kültür Bakanlığı Yay. Ankara.
  • Hızlan, D. (2004). Okuma ve Okutma Kültürü. Okuma Kültürü ve Okullarda Uygulama Sorunları Toplantısı, MEB, Yay. (2007), Ankara.
  • İlköğretim Programı. (2005). Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu -1-5. Sınıflar- (2005) MEB. Yay., Ankara.
  • İsen, M. ve Bilkan, A.F. (1997). Sultan Şairler, Akçağ Yay. Ankara.
  • Kaplan, M. (1995). Hayriye-i Nâbî. İnceleme Metin, Ankara.
  • Karal, E. Z. (1996). Osmanlı Tarihi. IX. Cilt, Türk Tarih Kurumu Basımevi, Ankara.
  • Koloğlu, O. (1981). Takvim-i vakayı. çağdaş gazeteciler derneği, Ankara.
  • Labarre, A. (1993). Kitabın Tarihi. İletişim Yay. Ankara.
  • May, F.B. (1986). Reading as Communication: An Interactive Aproach. 2nd edn., Merill Publishing Company.
  • Milli Kitap Fuarı. (1987) Milli Kitap Fuarı 15–26 Ekim, Kültür Bakanlığı Yay. Ankara
  • Özbay, M. (2004). Türkçeyi Nasıl Öğretmeli. Kül Eğitim Yay. Ankara.
  • Özcelebi, S. ve Cebecioğlu, S. (1990). Okuma alışkanlığı ve Türkiye. Milliyet Yayınları, İstanbul.
  • Özdemir, E. (1991). Türk Dili ve Edebiyatı, Okuma ve Metin İnceleme. Anadolu Üniversitesi Açık öğretim Fak. Yay., Eskişehir.
  • Özdemir, E. (1983). Okuma Sanatı, Varlık Yay. İstanbul.
  • Özen, F. (2001). Türkiye’de okuma alışkanlığı. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Özkul, O. (2005). Gelenek ve Modernite Arasında Ulema, Birharf Yay., İstanbul.
  • Öztürk, S. (2006). Pertev Naili Boratav’ın Türk İletişim Tarihi Araştırmalarına Katkıları. Milli Folklor, S.70.
  • Sanders, B. (1999). Öküz’ün A’sı. Ayrıntı, İstanbul.
  • Thorndike, R.L. (1973). Reading Comprehension Education in Fifteen Countries. New York.
  • Topdemir, H. G. (2002). İbrahim Müteferrika ve Türk Matbaacılığı, Kültür Bakan Yay., Ankara
  • Ungan, S. (2008). Kültür Penceresinden. Nisan Yay., Eskişehir.
  • Wiredu. K. (1983). İnsan İletişimi Kavramına Felsefi Bir Yaklaşım. Çev. Ioanna Kuçuradi

The Cultural Background of our Reading Habit

Year 2008, Volume: 7 Issue: 1, 218 - 228, 01.06.2008

Abstract

Books, which are the most effective factors in the informational and cultural development of the societies and in transmitting these to the next generations, have taken the humanity to dıfferent points since it had a place in society, the reason why books, which act as bridges between the past, present and the future, are so popular is not due to their subjective characteristic, but due to the information they include and the contribution they make to the indıviduals. Nations have tried hard to make the information transfer faster and to have a leading place in the fast changing and developing world. În this study, the reasons why our society does not read have been put forward

References

  • ______ (1968). Osmanlı Türklerinin Bastıkları Kitaplar. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Basımevi, İstanbul.
  • Arıcı, A.F. (2005). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Okuma Durumlar., Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, Erzurum.
  • Bamberger, R. (1990). Okuma Alışkanlığını Geliştirme. Çev. Bengü Çapar, Kültür Bakanlığı, Kütüphanecilik Dizisi, Ankara.
  • Bayındır, N. ve Özel, A. (2008). Gelişim, Öğrenme ve Eğitim. Nisan kitapevi, Ankara.
  • Baysal, J. (1991). Kitap ve Kütüphaneler Tarihine Giriş. Türk Kütüphaneciler Derneği, İstanbul Şubesi Yay., İstanbul.
  • Boratov, P. N. (1991). Folklor ve Edebiyat, C.2, Adam Yay. İstanbul.
  • Burke, P. (2001). Bilginin Toplumsal Tarihi. Tarih Yurt Vakfı Yay. İstanbul.
  • Çelebioğlu, A. (1996). Muhammediye. C.1, Milli Eğitim Yay. Ankara.
  • Çetişli, İ. (2004). Metin Tahlillerine Giriş/2. Akçağ Yay. Ankara.
  • Cihan, A. (2007). Osmanlı’da Eğitim. 3F Yay. İstanbul.
  • Çocuk Vakfı. (2006). Türkiye’nin okuma alışkanlığı karnesi. İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Dökmen, Ü. (1994). Okuma becerisi, ilgisi ve alışkanlığı üzerine psiko-sosyal bir araştırma.: MEB Yayınları, İstanbul.
  • Ergürbüz, Ş. (1947). Matbaacılık Tarihi. İzmit.
  • Ersoy, O.(1959). Türkiye’ye Matbaanın Girişi ve İlk Basılan Eserler, Ankara
  • Gerçek, S. N. (1939). Türk Matbaacılığı. Müteferrika Matbaası I, Maarif Vekaleti, İstanbul.
  • Göğüş, B. (1978). Orta Dereceli Okullarımızda Türkçe Yazın ve Eğitimi. Gül Yay. Ankara.
  • Gürcan, H. İ. (1996). Okuma Alışkanlığı İle Kitap Yayımcılığının Kültürel İletişim ve Teknolojisine Bağlı Sorunları Karşısında Türkiye Koşulları Temelinde Bir Model Önerisi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, Eskişehir.
  • Gürel, Z. Temizyürek, F. ve Şahbaz, N. (2007). Çocuk Edebiyatı. Öncü Yay. Ankara.
  • Gürsoy, B. (2002). Avrupa Seyahatnamesi. Hayrullah Efendi, Kültür Bakanlığı Yay. Ankara.
  • Hızlan, D. (2004). Okuma ve Okutma Kültürü. Okuma Kültürü ve Okullarda Uygulama Sorunları Toplantısı, MEB, Yay. (2007), Ankara.
  • İlköğretim Programı. (2005). Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu -1-5. Sınıflar- (2005) MEB. Yay., Ankara.
  • İsen, M. ve Bilkan, A.F. (1997). Sultan Şairler, Akçağ Yay. Ankara.
  • Kaplan, M. (1995). Hayriye-i Nâbî. İnceleme Metin, Ankara.
  • Karal, E. Z. (1996). Osmanlı Tarihi. IX. Cilt, Türk Tarih Kurumu Basımevi, Ankara.
  • Koloğlu, O. (1981). Takvim-i vakayı. çağdaş gazeteciler derneği, Ankara.
  • Labarre, A. (1993). Kitabın Tarihi. İletişim Yay. Ankara.
  • May, F.B. (1986). Reading as Communication: An Interactive Aproach. 2nd edn., Merill Publishing Company.
  • Milli Kitap Fuarı. (1987) Milli Kitap Fuarı 15–26 Ekim, Kültür Bakanlığı Yay. Ankara
  • Özbay, M. (2004). Türkçeyi Nasıl Öğretmeli. Kül Eğitim Yay. Ankara.
  • Özcelebi, S. ve Cebecioğlu, S. (1990). Okuma alışkanlığı ve Türkiye. Milliyet Yayınları, İstanbul.
  • Özdemir, E. (1991). Türk Dili ve Edebiyatı, Okuma ve Metin İnceleme. Anadolu Üniversitesi Açık öğretim Fak. Yay., Eskişehir.
  • Özdemir, E. (1983). Okuma Sanatı, Varlık Yay. İstanbul.
  • Özen, F. (2001). Türkiye’de okuma alışkanlığı. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Özkul, O. (2005). Gelenek ve Modernite Arasında Ulema, Birharf Yay., İstanbul.
  • Öztürk, S. (2006). Pertev Naili Boratav’ın Türk İletişim Tarihi Araştırmalarına Katkıları. Milli Folklor, S.70.
  • Sanders, B. (1999). Öküz’ün A’sı. Ayrıntı, İstanbul.
  • Thorndike, R.L. (1973). Reading Comprehension Education in Fifteen Countries. New York.
  • Topdemir, H. G. (2002). İbrahim Müteferrika ve Türk Matbaacılığı, Kültür Bakan Yay., Ankara
  • Ungan, S. (2008). Kültür Penceresinden. Nisan Yay., Eskişehir.
  • Wiredu. K. (1983). İnsan İletişimi Kavramına Felsefi Bir Yaklaşım. Çev. Ioanna Kuçuradi
There are 40 citations in total.

Details

Other ID JA32PY59TY
Journal Section Article
Authors

Suat Ungan This is me

Publication Date June 1, 2008
Submission Date June 1, 2008
Published in Issue Year 2008 Volume: 7 Issue: 1

Cite

APA Ungan, S. (2008). Okuma Alışkanlığımızın Kültürel Altyapısı. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 218-228.