Environmentally
friendly, non-polluting, non-destructive
to natural resources or recyclable products are called as green products. The green products features can be summarized as;
not being hazardous to health, not damaging the environment throughout its life
cycle, not consuming excessive amounts of energy, not containing harmful
materials to the environment. Conscious consumers can ensure the protection of
natural resources and the reduction of environmental damage by their choices. The desire of consumers to purchase green
products has caused changes in manufacturing and marketing activities.
Therefore, examining “the green purchasing behavior” of young consumers is
particularly important in determining the business of marketing and packaging
operations. In this study, the green purchasing behaviors of undergraduate and
graduate students in the University of Gaziantep (total of 380 participants) is
analyzed to detect consumer profiles. According to the results, there is a
statistically significant relationship between demographic characteristics and
green purchasing behavior of consumers.
Çevreye
duyarlı, doğayı kirletmeyen, doğal kaynaklara zarar vermeyen, geri
dönüştürülebilen ürünlere çevreci ürün veya yeşil ürün denmektedir. Yeşil ürün
özelliklerine bakıldığında insan ya da hayvan sağlığı için tehlikeli olmamak,
yaşam döngüsü boyunca çevreye zarar vermemek, aşırı miktarda enerji ya da
alternatif kaynakları tüketmemek, çevreye zarar verecek zararlı materyaller
barındırmamak gibi maddeler ön plana çıkmaktadır. Tüketiciler yapacakları bilinçli
tercihlerle, doğal kaynakların korunmasını ve çevreye verilen zararın
azaltılmasını sağlayabilirler. Yeşil ürün satın alma isteği, işletmelerin özellikle
üretim ve pazarlama faaliyetlerinde değişiklik yapmalarına sebep olmuştur. Bu bağlamda
yeni nesil tüketiciler olan gençlerin, yeşil satın alma davranışlarının
incelenmesi özellikle işletmelerin pazarlama ve ambalajlama faaliyetlerinin
belirlenmesi açısından önemlidir. Bu çalışmada Gaziantep Üniversitesi’nde
öğrenim gören lisans ve lisansüstü toplam 380 katılımcının yeşil satın alma
davranışlarına göre tüketici profilinin analizi yapılmıştır. Yüz yüze anket
yoluyla yapılan araştırma sonucuna göre tüketicilerin yeşil satın alma
davranışları ile demografik özellikleri arasında anlamlı ilişkiler olduğu
istatistiki olarak tespit edilmiştir.
Subjects | Business Administration |
---|---|
Journal Section | Business |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2017 |
Submission Date | December 6, 2016 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 16 Issue: 1 |