Bu çalışma ile konaklama işletmelerinde üst
yönetimlerin örgütsel yenilik yönelimlerine etki eden kurumsallaşma
unsurlarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma kapsamında İstatistiki veri
elde etmek amacıyla oluşturulan anket formu, Nevşehir İli’nde faaliyet gösteren
3,4 ve 5 yıldızlı konaklama işletmelerinde görev yapan üst düzey yöneticilere
uygulanmıştır. Yapılan korelasyon ve regresyon analizleri sonucu elde edilen
sayısal veriler incelendiğinde; örgütsel yenilik ile kurumsallaşma unsurları
arasında pozitif yönlü ilişkiler saptanmış olup, örgütsel yeniliğin
açıklanmasında kurumsallaşmayı oluşturan unsurlardan nesnellik ve tarafsızlık
ile şeffaflık boyutlarının herhangi bir anlamlı etkisi belirlenemezken,
formalleşme ve profesyonelleşme boyutunun yüksek düzeyde pozitif yönlü anlamlı
etkisi tespit edilmiştir. Sonuç olarak üst yönetimlerin, örgütsel yenilik
hedeflerini gerçekleşmeden önce, formalleşmiş ve profesyonel bir kurumsal
çerçeve dahilinde hareket etmeleri gerektiği önerilmektedir.
The objective of this study is to determine the
factors for institutionalization that affect approaches of organizational innovation
for upper methods in the accommodation enterprises. A questionare form which is
designed to obtain statistical data in context with the research has been
conducted on the higher rank of managers on duty who work at accomodation
enterprises with 3, 4 or 5 stars of quality,
in the province of Nevşehir, Turkey.
After the numerical data that was obtained in the end of correlational
and regressional analyses was studied, it was found that there are positive
relations between organisational innovation and institutionalization factors.
Additionally, as for the description of the factors that constitute the
institutionalization for organisational innovation, there was no any meaningful
effect found by parameters of objectivity and neutrality, and transparency.
However, as for the parameter of formallization and professionalization, a
highly positive and meaningful effect was determined. As a result, it is
proposed that higher managements of enterprises should have a frame of action
with a formally-established and
professional perspective before realizing their organisational innovation
objectives.
Subjects | Tourism (Other) |
---|---|
Journal Section | Tourism, Hospitality and Sports |
Authors | |
Publication Date | April 27, 2017 |
Submission Date | March 3, 2017 |
Acceptance Date | April 24, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 16 Issue: 2 |