Nezahat
Nurettin Ege had met with ideas of Prince Sabahattin in 1918 and shortly
afterwards she had met with him as one of the young people who had worried
about crisis which Ottoman Empire exists in and deepens after First World War. She had been in always contact
with Prince face to face until 1924 when he was in Istanbul and then she had
continued to contact via letters until 1948 when he died. This liaison which
can be regarded as a 'teacher-student' relationship has turned into an effort
to 'not let to forget Prince' which Ege exhibits after Prince's death. Ege
approached directly personality of Prince Sabahattin in the copyright or
translation manuscripts in which her signature is found or she treated Meslek-i İçtimaî which can be seen as a way
to evaluate social events namely as a method. In this frame, this paper will
focus on writing activities which spread in different fields and forms and are
conducted by Ege who can be called as a Prince Sabahattin follower. Thus, it is
aimed to reveal and understand how Prince Sabahattin has left a trace in
thought and idea world of Ege and both how Ege adapts what she learned from her ‘teacher’ to conditions that she exists in.
Nezahat Nurettin Ege, Osmanlı
Devleti’nin içinde bulunduğu ve 1. Dünya Savaşı’ndan sonra daha da derinleşen
kriz durumundan kaygı duyan gençlerden biri olarak, 1918 yılında Prens
Sabahattin’in fikirleriyle ve kısa bir süre sonra da kendisiyle tanışmıştır. Prens
ile İstanbul’da bulunduğu 1924 yılına kadar yüz yüze, ardından öldüğü 1948
yılına kadar mektuplaşarak sürekli bir irtibat halinde olmuştur.
‘Öğretmen-öğrenci’ ilişkisi olarak değerlendirilebilecek bu irtibat, Prens’in ölümünün
ardından Ege’nin sergilediği bir ‘Prens’i unutturmama’ çabasına dönüşmüştür.
Ege, imzasının bulunduğu telif ya da tercüme yazılarında ya doğrudan Prens
Sabahattin’in şahsiyetini ele almış ya da toplumsal olayları değerlendiriş
biçimi yani yöntemi olarak görülebilecek Meslek-i
İçtimaî’sini işlemiştir. Bu çerçevede makalemizde, bir Prens Sabahattin
takipçisi olarak adlandırılabilecek Ege’nin farklı alanlara ve türlere yayılmış
yazı faaliyetleri üzerinde durulacaktır. Böylece hem Prens Sabahattin’in Ege’nin
düşünce ve fikir dünyasında nasıl bir iz bıraktığının anlaşılması hem de Ege’nin
‘öğretmeninden’ öğrendiklerini içinde bulunduğu koşullara ne şekilde adapte
ettiğinin ortaya konması amaçlanmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology |
Journal Section | Sociology |
Authors | |
Publication Date | July 11, 2018 |
Submission Date | February 26, 2018 |
Acceptance Date | July 4, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 17 Issue: 3 |