Native speakers
have extensive knowledge of how words combine in their language. This knowledge
and systematic use of the combinations is considered an important element of
native speaker competence. In the linguistics literature, ‘formulaic speech’ or
‘collocations’ are the terms used for describing the recurrent combinations of
lexical items. In this research, the researcher has developed a tool with a
5-degree system in accordance with the related research in literature; the
purpose being to find out to what extent its target population has developed an
intuitive knowledge of recognizing possible collocations of the target items
and has been effected by their L1 while making their choices. According to the
data that has been obtained from the present collocations study, it can be
argued that most of the third-grade students of The English Language and
Literature Department in a state university in Turkey have an intuitive
knowledge of recognizing suitable collocation formations. When the cut point
for success is determined as 50, only two students scored under this point (33
and 48). The rest of the students’ total grades were above this point.
Anadili konuşanlar, kelimelerin
kendi dillerinde nasıl bir araya getirildiği konusunda kapsamlı bir bilgiye
sahiptir. Bu bilgi ve kombinasyonların sistematik kullanımı, ana dili
konuşabilme yeteneğinin önemli bir unsuru olarak kabul edilir. Dilbilim
literatüründe, “formülsel konuşma” veya “eşdizim”, sözcüksel yapıların
tekrarlayan kombinasyonlarını tanımlamak için kullanılan terimlerdir. Bu
araştırmada araştırmacı, hedef kitlenin, muhtemel eşdizimleri tanıması
konusunda ne ölçüde sezgisel bir bilgi geliştirdiğini ve seçimlerini yaparken
anadilleri tarafından ne kadar etkilendiklerini bulmak amacıyla literatürdeki
ilgili araştırmalara uygun olarak 5 dereceli bir ölçme aracı geliştirmiştir.
Mevcut çalışmadan elde edilen verilere göre, Türkiye'deki bir devlet
üniversitesindeki İngiliz Dili ve Edebiyatı Bölümü'nün üçüncü sınıf öğrencilerinin
çoğunun, uygun “eşdizim” oluşumlarını tanıma konusunda sezgisel bir bilgiye
sahip oldukları iddia edilebilir. Başarı için kesme noktası 50 olarak
belirlendiğinde, sadece iki öğrenci bu değerin altında puan almıştır (33 ve
48). Öğrenci notlarının geri kalanı bu ortalamanın üzerindedir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Linguistics |
Authors | |
Publication Date | July 11, 2018 |
Submission Date | May 15, 2018 |
Acceptance Date | July 4, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 17 Issue: 3 |