The aim of the research is to examine communication skills of public
internal auditors working in Turkey, whether differed significantly in terms of age, gender,
marital status, total working time in the internal audit staff, educational
status, budget type of faculty he graduated from and working institution
variables. A total of 521 internal auditors from 798 Public internal auditors participated in the survey. Communication
skill levels of the personnel participating in the research were measured by
Communication Skills Inventory developed by Ersanlı and Balcı (1998). According
to the findings of the internal auditors of public communication skill levels
determined to be high who work in Turkey. Statistically significant differences
were not achieved in the communication skills, depending on the marital status,
the total working hours in the internal audit staff, the educational status and
the faculty variables they graduated who serving as public internal auditors in
Turkey. Findings were interpreted and suggested in the light of the literature.
Araştırmanın amacı, Türkiye’de görev yapan kamu iç
denetçilerinin iletişim becerilerinin yaş,
cinsiyet, medeni durum, iç denetçilik kadrosundaki toplam çalışma süresi,
öğrenim durumu, mezun olduğu fakülte ve çalışmakta olduğu kurumun bütçe türü
değişkenleri açısından anlamlı düzeyde farklılaşıp farklılaşmadığının incelenmesidir. Araştırmaya Türkiye’de görev
yapan 221 Kamu İdaresine atanmış toplam 798 iç denetçiden bu araştırmayı kabul
eden 521 tanesi katılmıştır. Araştırmaya katılan personelin iletişim beceri
düzeyleri Ersanlı ve Balcı (1998) tarafından geliştirilen İletişim Becerileri
Envanteri ile ölçülmüştür. Araştırma bulgularına göre, Türkiye’de görev yapan kamu iç
denetçilerinin iletişim beceri düzeyinin yüksek olduğu belirlenmiştir. Türkiye’de
görev yapan kamu iç denetçilerinin, medeni durum, iç denetçilik kadrosundaki toplam çalışma süreleri, öğrenim durumları ve mezun oldukları fakülte
değişkenlerine bağlı olarak, iletişim becerilerinde istatistiksel olarak
anlamlı farklılıklara ulaşılamamıştır. Elde edilen bulgular literatür ışığında
yorumlanmış ve önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Communication |
Authors | |
Publication Date | July 2, 2019 |
Submission Date | August 30, 2018 |
Acceptance Date | May 26, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 18 Issue: 3 |