Today, stores equipped with smart retailing technologies (SRT) are evolving and new trends affect consumer behaviors. Customers more frequently have smart shopping experiences (SSE) using mobile applications which offers smart retailing technologies. The main purpose of this study is to analyze the effects of smart shopping experience of customers using mobile apps, on customer satisfaction and shopping productivity.
In this study face to face survey method was used where a total of 310 questionnaires were obtained and analyzed. Structural model was tested by using explanatory and confirmatory factor analysis. Analysis shows consumers are satisfied using mobile shopping applications in the context of smart shopping experience (SSE). Also SSE strongly affects shopping productivity.
Günümüzde akıllı
alışveriş teknolojileri kullanan mağazalar giderek çoğalmakta ve gelişmekte, bu
teknolojilerle ortaya çıkan yeni eğilimler müşteri davranışlarını etkilemektedir.
Müşteriler artık akıllı alışveriş teknolojilerini kullanmaya elverişli mobil uygulamaları
kullanarak daha fazla akıllı alışveriş deneyimi yaşamaktadırlar. Bu araştırmanın
amacı alışverişlerinde mobil uygulamaları kullanan müşterilerin yaşadıkları akıllı
alışveriş deneyimlerinin müşteri tatmini ve alışveriş verimliliği üzerindeki etkisinin
incelenmesidir.
Toplamda 310 adet
anketin analiz edildiği bu çalışmada yüzyüze anket metodu uygulanmıştır. Yapısal
model açıklayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleriyle test edilmiştir. Yapılan analizler
sonucu mobil uygulamaları kullanarak akıllı alışveriş deneyimi yaşayan müşterilerin
tatmin seviyesinin yüksek olduğu anlaşılmıştır. Ayrıca akıllı alışveriş deneyimi
alışveriş verimliliğini güçlü bir düzeyde etkilemektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Business |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2020 |
Submission Date | December 1, 2019 |
Acceptance Date | July 11, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 19 Issue: 3 |