Bu çalışmanın amacı örgütsel öğrenme ile iç girişimcilik arasındaki ilişkiyi derinlemesine incelemektir. Ayrıca bu çalışma bu iki kavramın birbiriyle nasıl bir ilişki içerisinde ve nasıl bir karşılıklı bağımlılık durumunda olduğunu anlamayı amaçlamaktadır. Bu amaçla Mersin ilinde faaliyet gösteren ve öğrenen organizasyon anlayışını benimseyen lojistik firmalarında çalışan 150 beyaz yakalı personelden yüz yüze anket yöntemiyle veri elde edilmiştir. Elde edilen bu veriler SPSS 20.0 (Statistical Package for Social Sciences) ve AMOS 24.0 (Analysis of Moment Structures) programları kullanılarak değerlendirilmiştir. Değerlendirme sonucunda ana bağımsız değişken öğrenen organizasyon ile ana bağımlı değişken iç girişimcilik arasında pozitif yönde ve anlamlı düzeyde bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Ayrıca, öğrenen organizasyonun alt bağımsız değişkenlerinden; liderlik tarzı, katılımcı yönetim, çalışanların güçlendirilmesi, esnek örgüt yapısı, takım çalışması ve işbirliği, performans değerleme ve ödüllendirme sistemi ile ana bağımlı değişken iç girişimcilik arasında da anlamlı düzeyde bir ilişki olduğu saptanmıştır.
The aim of this study is to thoroughly examine the relationship between organizational learning and intrapreneurship. This study further aims to understand how these two concepts relate to each other and what kind of interdependence condition they are in. For this purpose, data was obtained through face-to-face survey from 150 white-collar personnel working in the logistics companies which operate in Mersin province and which have adopted the concept of learning organization. These data were evaluated using SPSS 20.0 (Statistical Package for Social Sciences) and AMOS 24.0 (Analysis of Moment Structures) programs. As a result of the evaluation, it has been determined that there is a positive and significant relationship between the main independent variable "learning organization" and the main dependent variable "intrapreneurship". Additionally, it has been determined that there is a significant relationship between "the leadership style, participative management, empowerment, flexible organization structure, team work and cooperation, performance assesment and reward system", which are among the subordinate independent variables of learning organization, and the main dependent variable "intrapreneurship".
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Finance |
Journal Section | Business |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2020 |
Submission Date | April 9, 2020 |
Acceptance Date | June 18, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 19 Issue: 3 |