Research Article
BibTex RIS Cite

Öğrencilerinin Örgütsel Vatandaşlık Davranışları İle Yalnızlık Düzeyleri Arasındaki Negatif İlişki

Year 2020, Volume: 19 Issue: 4, 1527 - 1541, 30.10.2020
https://doi.org/10.21547/jss.727419

Abstract

ÖZET
Bu araştırmanın amacı Spor Bilimleri Fakültesinde okuyan öğrencilerin örgütsel vatandaşlık davranışları ile yalnızlık düzeyleri arasındaki ilişkiyi tespit etmektir. Bununla birlikte araştırmada öğrencilerin kişisel bilgileri ile örgütsel vatandaşlık davranışları ve yalnızlık düzeyleri karşılaştırılacaktır. Araştırmanın katılımcı gurubu Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesinde öğrenim gören öğrencilerden (n=173) oluşmaktadır. Araştırmada, Allison ve ark., (2001) tarafından geliştirilen, Özdevecioğlu (2003) tarafından Türk kültürüne uyarlama çalışması yapılan “Öğrencilere Yönelik Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Ölçeği” ile Russel ve ark., (1978; 1980) tarafından geliştirilen, Demir (1989) tarafından Türk kültürüne uyarlama çalışması yapılan “UCLA Yalnızlık Ölçeği” kullanılmıştır. Kolmogorov-Smirnov testi ile verilerin normallik dağılımı incelenmiş ve neticede parametreler arası ilişkilerin analizi, korelasyon analizi, t testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ile değerlendirilmiştir. Araştırmanın neticesinde öğrencilerin örgütsel vatandaşlık davranışları ile yalnızlık düzeyleri arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki olduğu, öğrencilerin kişisel bilgileri ile örgütsel vatandaşlık davranışları ve yalnızlık düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki olmadığı ayrıca öğrencilerin yaşları, cinsiyetleri, bölümleri ve yaşadıkları yer itibariyle örgütsel vatandaşlık davranışları ve yalnızlık düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık olmadığı görülmüştür.

References

  • Alkoç, Y. K. (2017).Üniversite İmajı, Üniversiteye Duyulan Memnuniyet Ve Öğrenci Sadakati Arasındaki İlişkileri Anlamaya Yönelik Bir Araştırma, Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD), 2(2), 270-280.
  • Allison, B., Voss, R. S. & Dryer, S. (2001). “Student Classroom And Career Success: The Role Of Organizational Citizenship Behavior” Journal Of Educational For Business, 76(5): 282-294.
  • AydIner-Boylu, A., Günay, G. & Ersoy, A. F. (2019). Üniversite Öğrencilerinde Algılanan Sosyal Desteğin Yalnızlık Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi. Sosyoekonomi, 27(41), 211-221.
  • Bogler, R. & Somech, A. (2004). Influence of teacher empowerment on teachers’ organizational commitment, professional commitment and organizational citizenship behavior in schools. Teaching and teacher education, 20(3), 277-289.
  • Büyükgöze, H., Şayır, G., Gülcemal, E. & Kubilay, S. (2018). Examining the Relationship between Social Justice Leadership and Student Engagement among High School Students, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 47(2),932-961.
  • Çağatay, T. & Öztürk, Z. (2019). Öğrenci memnuniyet derecesinin kurum bağlılığına olan etkisi: Ankara’da bir meslek yüksekokulu örneği, Journal of Politics, Economy and Management, 2(2), 43-57.
  • Dagnew, B. & Dagne, H. (2019). Year Of Study As Predictor Of Loneliness Among Students Of University Of Gondar, BMC Research Notes, 12(240),1-6.
  • Demir, A. (1989). UCLA Yalnızlık Ölçeği'nin geçerlik ve güvenirliği. Psikoloji dergisi, 7(23), 14-18.
  • Diehl, K., Jansen, C., Ishchanova, K., & Hilger-Kolb, J. (2018). Loneliness at universities: determinants of emotional and social loneliness among students. International journal of environmental research and public health, 15(9), 1865.
  • Erol, O. & Cirak, N. S. (2019). Exploring the Loneliness and Internet Addiction Level of College Students Based on Demographic Variables. Contemporary Educational Technology, 10(2), 156-172.
  • Farh, J. L., Podsakoff, P. M. & Organ, D. W. (1990). Accounting For Organizational Citizenship Behavior: Leader Fairness And Task Scope Versus Satisfaction, Journal Of Management, 16(4), 705-721.
  • Genç, Y., Durğun, A., Kara, H. Z. & Çakır, R. (2018). İnternet Kullanımının Üniversite Öğrencilerinin Yalnızlık Algılarına Etkileri. Akademik İncelemeler Dergisi (Aıd), 13(2), 301-336.
  • Greenberg, J. & Baron, R. A. (2000), Behavior İn Organizations, 7th Ed., Newjersey: Prentice-Hall.
  • Güçel, C., Tokmak, İ. & Turgut, H. (2012). The Effect Of The Locus Of Control On Organizational Citizenship Behavior The Mediating Effect Perceived Organizational Support, International Journal of Business and Management Studies , 4(1), 55-64.
  • Haugen, T., Säfvenbom, R. & Ommundsen, Y. (2013). Sport Participation and Loneliness in Adolescents:The Mediating Role of Perceived Social Competence, Curr Psychol, 32, 203–216.
  • Hemati-Alamdarloo, G. H., Shojaee, S., Asadmanesh, E., Gholami, M. & Rahmani, H. (2019). The Comparison Of Loneliness In Athlete And Non-athlete Women, Journal of Human Sport and Exercise, 14(3), 591-598.
  • Jafari, H., Aghaei, A. & Khatony, A. (2019). The Relationship Between Addiction To Mobile Phone And Sense Of Loneliness Among Students Of Medical Sciences In Kermanshah, Iran, BMC Research Notes, 12(676), 1-5.
  • Jahangir, N., Akbar, M. M. & Haq, M. (2004). Organizational Citizenship Behavior: It’s Nature And Antecedents, BRAC University Journal, 1(2), 75-85
  • Kalaycı, Ş. (2010). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Karademir, Y., & Öz, E. (2016). Güzel sanatlar ve spor eğitimi alan üniversite öğrencilerinin yalnızlık düzeylerinin incelenmesi: Karabük üniversitesi örneği. Sosyal ve Liberal Bilimlerde Yeni Yönelimler, 129-140
  • Keser, A. (2014). İş Yaşamında Yalnızlık Algısının Örgütsel Vatandaşlık Davranışı İle İlişkisi Ve Öğretmenler Üzerinde Bir Araştırma. Hak İş Uluslararası Emek Ve Toplum Dergisi, 3(7), 178-197.
  • Kılıç, G, N. & Kocabaş, İ. (2018). Sanal Ortamlardaki Öğretmen-Öğrenci Arkadaşlığının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi, Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(10), 137-154.
  • Kırımoğlu, H., Çokluk, G. F. & Yıldırım, Y. (2010). Yatılı İlköğretim Bölge Okulu 6. 7. Ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Spor Yapma Durumlarına Göre Yalnızlık Ve Umutsuzluk Düzeylerinin İncelenmesi(Hatay İli Örneği), Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 8(3), 101-108.
  • Körler, Y. (2011). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından Yalnızlık Düzeyleri Ve Yalnızlık İle Sosyal Duygusal Öğrenme Becerileri Arasındaki İlişkiler, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir.
  • LeBlanc, C. J. (2014). Characteristics Shaping College Student Organizational Citizenship Behavior, American Journal Of Business Education, 7(2), 99-108.
  • Lovell, S. E., Kahn, A. S., Anton, J., Davidson, A., Dowling, E., Post, D. & Mason, C. (1999). Does gender affect the link between organizational citizenship behavior and performance evaluation?. Sex Roles, 41(5-6), 469-478.
  • Mayfield, C. O. & Taber, T. D. (2010). A prosocial self‐concept approach to understanding organizational citizenship behavior. Journal of Managerial Psychology.
  • Organ, D, W. (1997). Organizational Citizenship Behavior: It’s Construct Clean-Up Time, Human Performance, 10(2), 85-97.
  • Özçelik, İ. Y., İmamoğlu, O., Çekin, R. & Başpınar, S. G. (2015). Üniversite Öğrencilerinin Yalnızlık Düzeyleri Üzerine Sporun Etkisi, Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi , 6 (1) , 12-18
  • Özdevecioğlu, M. (2003). Örgütsel vatandaşlık davranışı ile üniversite öğrencilerinin bazı demografik özellikleri ve akademik başarıları arasındaki ilişkilerin belirlenmesine yönelik bir araştırma. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (20). 117-135
  • Qiu, Y., Lou, M., Zhang, L. & Wang, Y. (2020). Organizational Citizenship Behavior Motives and Thriving at Work: The Mediating Role of Citizenship Fatigue. Sustainability, 12(6), 2231.
  • Richardson, T., Elliott, P., & Roberts, R. (2017). Relationship between loneliness and mental health in students. Journal of Public Mental Health.
  • Russell, D., Peplau, L. A. & Ferguson, M. L. (1978). Developing a measure of loneliness. Journal of Personality Assessment, 42, 290-294.
  • Russell, D., Peplau, L. A., & Cutrona, C. E. (1980). The revised UCLA Loneliness Scale: Concurrent and discriminant validity evidence. Journal of Personality and Social Psychology, 39, 472-480.
  • Stanimirović, D. V., Jablan, B. D., Stojković, S. S. & Stamenković, M. R. (2017), Estimation Of Loneliness In Students With Visual Impairments, Vojnosanit Pregl, 74(11), 1013–1018.
  • Turhan, Ö. (2019). Duygusal emeğin örgütsel vatandaşlık üzerindeki etkisinde örgütsel yaşamda yalnızlığın aracı rolü: Bir araştırma (Doctoral dissertation, İstanbul Kültür Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/İşletme Anabilim Dalı/İşletme Bilim Dalı).
  • Ueda, Y. & Yoshimura, A. (2011). University Citizenship Behavior in Class: The Effect of Professor’s Lecture Justice on Students’ Diligence, Review of Asian and Pacific Studies, (36), 87-99.
  • Uzuner, M, E. & Karagün, E. (2014). Rekreatif Amaçlı Spor Yapan Bireylerin Yalnızlık Düzeylerinin İncelenmesi, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (27), 107-120.
  • Yan, O. (2017). Loneliness And Emotional Flexibility Deficits In Bereavement, Executive Committee Of The Graduate School Of Arts And Sciences-Colombia University.
  • Yılmaz, A., Aydın, M., Bahadır, T. K. & Soyer, F. (2019). A study of participation motives in sports, loneliness and depression levels of children with specific learning disabilities in terms of some variables. Journal of Human Sciences, 16(4), 978-987.
Year 2020, Volume: 19 Issue: 4, 1527 - 1541, 30.10.2020
https://doi.org/10.21547/jss.727419

Abstract

References

  • Alkoç, Y. K. (2017).Üniversite İmajı, Üniversiteye Duyulan Memnuniyet Ve Öğrenci Sadakati Arasındaki İlişkileri Anlamaya Yönelik Bir Araştırma, Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD), 2(2), 270-280.
  • Allison, B., Voss, R. S. & Dryer, S. (2001). “Student Classroom And Career Success: The Role Of Organizational Citizenship Behavior” Journal Of Educational For Business, 76(5): 282-294.
  • AydIner-Boylu, A., Günay, G. & Ersoy, A. F. (2019). Üniversite Öğrencilerinde Algılanan Sosyal Desteğin Yalnızlık Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi. Sosyoekonomi, 27(41), 211-221.
  • Bogler, R. & Somech, A. (2004). Influence of teacher empowerment on teachers’ organizational commitment, professional commitment and organizational citizenship behavior in schools. Teaching and teacher education, 20(3), 277-289.
  • Büyükgöze, H., Şayır, G., Gülcemal, E. & Kubilay, S. (2018). Examining the Relationship between Social Justice Leadership and Student Engagement among High School Students, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 47(2),932-961.
  • Çağatay, T. & Öztürk, Z. (2019). Öğrenci memnuniyet derecesinin kurum bağlılığına olan etkisi: Ankara’da bir meslek yüksekokulu örneği, Journal of Politics, Economy and Management, 2(2), 43-57.
  • Dagnew, B. & Dagne, H. (2019). Year Of Study As Predictor Of Loneliness Among Students Of University Of Gondar, BMC Research Notes, 12(240),1-6.
  • Demir, A. (1989). UCLA Yalnızlık Ölçeği'nin geçerlik ve güvenirliği. Psikoloji dergisi, 7(23), 14-18.
  • Diehl, K., Jansen, C., Ishchanova, K., & Hilger-Kolb, J. (2018). Loneliness at universities: determinants of emotional and social loneliness among students. International journal of environmental research and public health, 15(9), 1865.
  • Erol, O. & Cirak, N. S. (2019). Exploring the Loneliness and Internet Addiction Level of College Students Based on Demographic Variables. Contemporary Educational Technology, 10(2), 156-172.
  • Farh, J. L., Podsakoff, P. M. & Organ, D. W. (1990). Accounting For Organizational Citizenship Behavior: Leader Fairness And Task Scope Versus Satisfaction, Journal Of Management, 16(4), 705-721.
  • Genç, Y., Durğun, A., Kara, H. Z. & Çakır, R. (2018). İnternet Kullanımının Üniversite Öğrencilerinin Yalnızlık Algılarına Etkileri. Akademik İncelemeler Dergisi (Aıd), 13(2), 301-336.
  • Greenberg, J. & Baron, R. A. (2000), Behavior İn Organizations, 7th Ed., Newjersey: Prentice-Hall.
  • Güçel, C., Tokmak, İ. & Turgut, H. (2012). The Effect Of The Locus Of Control On Organizational Citizenship Behavior The Mediating Effect Perceived Organizational Support, International Journal of Business and Management Studies , 4(1), 55-64.
  • Haugen, T., Säfvenbom, R. & Ommundsen, Y. (2013). Sport Participation and Loneliness in Adolescents:The Mediating Role of Perceived Social Competence, Curr Psychol, 32, 203–216.
  • Hemati-Alamdarloo, G. H., Shojaee, S., Asadmanesh, E., Gholami, M. & Rahmani, H. (2019). The Comparison Of Loneliness In Athlete And Non-athlete Women, Journal of Human Sport and Exercise, 14(3), 591-598.
  • Jafari, H., Aghaei, A. & Khatony, A. (2019). The Relationship Between Addiction To Mobile Phone And Sense Of Loneliness Among Students Of Medical Sciences In Kermanshah, Iran, BMC Research Notes, 12(676), 1-5.
  • Jahangir, N., Akbar, M. M. & Haq, M. (2004). Organizational Citizenship Behavior: It’s Nature And Antecedents, BRAC University Journal, 1(2), 75-85
  • Kalaycı, Ş. (2010). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Karademir, Y., & Öz, E. (2016). Güzel sanatlar ve spor eğitimi alan üniversite öğrencilerinin yalnızlık düzeylerinin incelenmesi: Karabük üniversitesi örneği. Sosyal ve Liberal Bilimlerde Yeni Yönelimler, 129-140
  • Keser, A. (2014). İş Yaşamında Yalnızlık Algısının Örgütsel Vatandaşlık Davranışı İle İlişkisi Ve Öğretmenler Üzerinde Bir Araştırma. Hak İş Uluslararası Emek Ve Toplum Dergisi, 3(7), 178-197.
  • Kılıç, G, N. & Kocabaş, İ. (2018). Sanal Ortamlardaki Öğretmen-Öğrenci Arkadaşlığının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi, Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(10), 137-154.
  • Kırımoğlu, H., Çokluk, G. F. & Yıldırım, Y. (2010). Yatılı İlköğretim Bölge Okulu 6. 7. Ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Spor Yapma Durumlarına Göre Yalnızlık Ve Umutsuzluk Düzeylerinin İncelenmesi(Hatay İli Örneği), Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 8(3), 101-108.
  • Körler, Y. (2011). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından Yalnızlık Düzeyleri Ve Yalnızlık İle Sosyal Duygusal Öğrenme Becerileri Arasındaki İlişkiler, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir.
  • LeBlanc, C. J. (2014). Characteristics Shaping College Student Organizational Citizenship Behavior, American Journal Of Business Education, 7(2), 99-108.
  • Lovell, S. E., Kahn, A. S., Anton, J., Davidson, A., Dowling, E., Post, D. & Mason, C. (1999). Does gender affect the link between organizational citizenship behavior and performance evaluation?. Sex Roles, 41(5-6), 469-478.
  • Mayfield, C. O. & Taber, T. D. (2010). A prosocial self‐concept approach to understanding organizational citizenship behavior. Journal of Managerial Psychology.
  • Organ, D, W. (1997). Organizational Citizenship Behavior: It’s Construct Clean-Up Time, Human Performance, 10(2), 85-97.
  • Özçelik, İ. Y., İmamoğlu, O., Çekin, R. & Başpınar, S. G. (2015). Üniversite Öğrencilerinin Yalnızlık Düzeyleri Üzerine Sporun Etkisi, Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi , 6 (1) , 12-18
  • Özdevecioğlu, M. (2003). Örgütsel vatandaşlık davranışı ile üniversite öğrencilerinin bazı demografik özellikleri ve akademik başarıları arasındaki ilişkilerin belirlenmesine yönelik bir araştırma. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (20). 117-135
  • Qiu, Y., Lou, M., Zhang, L. & Wang, Y. (2020). Organizational Citizenship Behavior Motives and Thriving at Work: The Mediating Role of Citizenship Fatigue. Sustainability, 12(6), 2231.
  • Richardson, T., Elliott, P., & Roberts, R. (2017). Relationship between loneliness and mental health in students. Journal of Public Mental Health.
  • Russell, D., Peplau, L. A. & Ferguson, M. L. (1978). Developing a measure of loneliness. Journal of Personality Assessment, 42, 290-294.
  • Russell, D., Peplau, L. A., & Cutrona, C. E. (1980). The revised UCLA Loneliness Scale: Concurrent and discriminant validity evidence. Journal of Personality and Social Psychology, 39, 472-480.
  • Stanimirović, D. V., Jablan, B. D., Stojković, S. S. & Stamenković, M. R. (2017), Estimation Of Loneliness In Students With Visual Impairments, Vojnosanit Pregl, 74(11), 1013–1018.
  • Turhan, Ö. (2019). Duygusal emeğin örgütsel vatandaşlık üzerindeki etkisinde örgütsel yaşamda yalnızlığın aracı rolü: Bir araştırma (Doctoral dissertation, İstanbul Kültür Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü/İşletme Anabilim Dalı/İşletme Bilim Dalı).
  • Ueda, Y. & Yoshimura, A. (2011). University Citizenship Behavior in Class: The Effect of Professor’s Lecture Justice on Students’ Diligence, Review of Asian and Pacific Studies, (36), 87-99.
  • Uzuner, M, E. & Karagün, E. (2014). Rekreatif Amaçlı Spor Yapan Bireylerin Yalnızlık Düzeylerinin İncelenmesi, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (27), 107-120.
  • Yan, O. (2017). Loneliness And Emotional Flexibility Deficits In Bereavement, Executive Committee Of The Graduate School Of Arts And Sciences-Colombia University.
  • Yılmaz, A., Aydın, M., Bahadır, T. K. & Soyer, F. (2019). A study of participation motives in sports, loneliness and depression levels of children with specific learning disabilities in terms of some variables. Journal of Human Sciences, 16(4), 978-987.
There are 40 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sociology, Tourism (Other)
Journal Section Tourism, Hospitality and Sports
Authors

Yasemin Karademir This is me 0000-0002-1484-3477

Hasanali Kağan Kurnaz 0000-0002-5418-3522

Publication Date October 30, 2020
Submission Date April 27, 2020
Acceptance Date August 6, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 19 Issue: 4

Cite

APA Karademir, Y., & Kurnaz, H. K. (2020). Öğrencilerinin Örgütsel Vatandaşlık Davranışları İle Yalnızlık Düzeyleri Arasındaki Negatif İlişki. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(4), 1527-1541. https://doi.org/10.21547/jss.727419