With the stamp application, which was initiated to prevent leakages in pricing and wages, the confusion in postal services was removed and practical solutions were produced for many chronic problems. The emergence of stamps as a phenomenon brought many innovations with it and laid the groundwork for the formation of philately science. According to classical understanding, stamps are considered as a means of pricing. This definition, which was partially correct in its own time, is not very valid today. Contemporary approach takes stamps away from the classical definition, beyond being a pricing tool, and gives stamps many different missions. The flake functions as a mirror and reflects every detail that falls on your image. For this reason, what is meant on the stamps is more than what is explained. Stamps are historical documents that directly reflect the values, economy, culture, beliefs, art, political attitude and perspective of a nation. Today, stamps, which go beyond being a communication tool, offer visual material to many fields and scientific studies. The aim of this study is to save the stamps that take a standard mold from the classical definition and to redefine them as an artistic object appealing to the five senses. The stamp was defined within the scope of the research; information was given about its emergence, development, artistic process, formal change and extraordinary direction. In addition, suggestions were made by referring to the evolutionary process that transforms interesting designs created with different production techniques into artistic feast.
Ücretlendirme ve ücretlerde oluşan kaçakların engellenmesi amacıyla başlatılan pul uygulamasıyla, posta hizmetlerinde ortaya çıkan karışıklıklar giderilmiş ve kronikleşen birçok probleme pratik çözümler üretilmiştir. Pulların, olgu olarak ortaya çıkması da birçok yeniliği beraberinde getirmiş ve filateli biliminin oluşumuna zemin hazırlamıştır. Klasik yaklaşıma göre pullar, ücretlendirme aracı olarak kabul edilirler. Kendi döneminde kısmen doğruluğu olan bu tanımlamanın günümüzde pek de geçerliliği kalmamıştır. Çağdaş yaklaşım, pulları klasik tanımlamadan sıyırarak, ücretlendirme aracı olmaktan öteye taşır ve pullara, farklı bir çok misyon yükler. Pul, ayna işlevi görür ve görseline düşen her detayı yansıtır. Bu nedenle, pullarda anlatılmak istenen anlatılandan daha fazladır. Pullar, bir ulusun değerlerini, ekonomisini, kültürünü, inançlarını, sanatını, siyasi tavrını ve bakış açısını direkt olarak yansıtma özelliği olan, tarihi belge konumundadır. Günümüzde, iletişim aracı olmanın ötesine geçen pullar, birçok alana ve bilimsel nitelikli çalışmalara görsel malzeme sunmaktadır. Bu çalışmanın amacı, standart kalıba bürünen pulları, klasik tanımlamadan kurtarmak ve beş duyuya hitap eden, sanatsal obje olarak yeniden tanımlamaya çalışmaktır. Araştırma kapsamında, pulun tanımı yapılmış; ortaya çıkışı, gelişimi, sanatsal süreci, biçimsel değişimi ve ilginç yönü hakkında bilgiler verilmiştir. Ayrıca, farklı üretim teknolojileriyle oluşturulan sıra dışı tasarımları, sanatsal şölene dönüştüren evrimsel sürece değinilerek, önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Art |
Authors | |
Publication Date | April 27, 2021 |
Submission Date | January 22, 2021 |
Acceptance Date | April 2, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 20 Issue: 2 |