Research Article
BibTex RIS Cite

Reklam Harcamalarının Firma Kârlılığı ve Satışlardaki Değişime Etkisi

Year 2021, Volume: 20 Issue: 2, 644 - 656, 27.04.2021
https://doi.org/10.21547/jss.875745

Abstract

Bu çalışmada, BİST’de hisse senetleri işlem gören ve Gıda, İçecek ve Tütün sektöründe faaliyet gösteren 18 şirketin 2011-2019 yılları arasına ait verileri yardımı ile reklam harcamalarının karlılık ve net satışlardaki büyüme üzerine etkisi incelenmiştir. Çalışmada Sistem GMM analiz yöntemi kullanılmıştır. Analiz sonucunda; reklam harcamaları ile karlılık ve satışlardaki değişim arasında pozitif anlamlı ilişki olduğu tespit edilmiştir.

References

  • Chowdhury, R. (2017). Measuring the relationship among the advertisement expenditure, sales revenue and profit on steel ındustries and banking ındustries in Bangladesh. European Journal of Business and Management, 9(9), 1-5.
  • Geyikçi, U. B. & Mucan, B. (2016). Reklam harcamalarının finansal duruma olan etkisinin panel veri analizi yöntemiyle ölçümü. Sosyal Bilimler Dergisi, 50, 68-85.

The Impact of The Advertising Expenditures on Firm Profitability and Net Sales Growth

Year 2021, Volume: 20 Issue: 2, 644 - 656, 27.04.2021
https://doi.org/10.21547/jss.875745

Abstract

In this study, the effect of advertising expenditures on profitability and growth in net sales was examined with the help of the data of the 18 companies operating in the Food, Beverage and Tobacco sector, whose stocks are traded in BIST. System GMM analysis method was used in the study. As a result of the analysis; It was determined that there is a positive significant relationship between advertising expenditures and profitability and net sales growth.

References

  • Chowdhury, R. (2017). Measuring the relationship among the advertisement expenditure, sales revenue and profit on steel ındustries and banking ındustries in Bangladesh. European Journal of Business and Management, 9(9), 1-5.
  • Geyikçi, U. B. & Mucan, B. (2016). Reklam harcamalarının finansal duruma olan etkisinin panel veri analizi yöntemiyle ölçümü. Sosyal Bilimler Dergisi, 50, 68-85.
There are 2 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Finance
Journal Section Business
Authors

Adem Ruhan Sönmez 0000-0002-6494-6482

Esra Özkan Pir 0000-0002-1271-7397

Publication Date April 27, 2021
Submission Date February 6, 2021
Acceptance Date April 10, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 20 Issue: 2

Cite

APA Sönmez, A. R., & Özkan Pir, E. (2021). Reklam Harcamalarının Firma Kârlılığı ve Satışlardaki Değişime Etkisi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 20(2), 644-656. https://doi.org/10.21547/jss.875745