Within the scope of the tourism sector, it is known that children play a decisive role in both holiday preferences of families and business preferences. However, for the tourism sector employees, children or families with children are important in terms of the service provided. The aim of this research is to examine the perceptions of the employees working in the tourism sector regarding the concept of “child” through metaphors. The research is in the phenomenology pattern, one of the qualitative research designs. The study group of the research consists of 114 employees working in 4 and 5 star hotels in Antalya. The data of the research, Personal Information Form and “The child is like ......... Because .........” obtained by filling in the expression. The data are analyzed using content analysis. The metaphors obtained are grouped under 17 different categories. The categories with the highest number of metaphors are “arousing negative emotions, being natural and innocent, and arousing positive emotions”, respectively. The most produced metaphors are “angel, mirror, a baby tree/fertile tree/tree” metaphors. The data obtained are compared according to gender and it is determined that there are differences in the perception of the child by gender.
Turizm sektörü kapsamında çocukların, gerek ailelerin tatil tercihleri gerekse de işletme tercihleri noktasında belirleyici bir rol oynadığı bilinmektedir. Bununla birlikte, turizm sektörü çalışanları açısından da çocuklar veya çocuklu aileler sunulan hizmet bakımından önem arz etmektedir. Bu araştırmanın amacı, turizm sektöründe çalışan işgörenlerin “çocuk” kavramına ilişkin algılarının metaforlar yoluyla incelenmesidir. Araştırma nitel araştırma desenlerinden fenomenoloji (olgubilim) desenindedir. Araştırmanın çalışma grubunu Antalya ilinde bulunan 4 ve 5 yıldızlı otellerde çalışan 114 işgören oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri Kişisel Bilgi Formunun ve ‘‘Çocuk ........ gibidir. Çünkü .........’’ ifadesinin doldurulması ile elde edilmiştir. Veriler içerik analizi kullanılarak incelenmiştir. Elde edilen metaforlar 17 farklı kategori altında toplanmıştır. En çok metafora yer verilen kategoriler sırasıyla “olumsuz duygular uyandırma, doğal ve masum olma ve olumlu duygular uyandırma” kategorileridir. En çok üretilen metaforlar “melek, ayna, yavru bir ağaç/verimli bir ağaç/ağaç” metaforlarıdır. Elde edilen veriler cinsiyete göre karşılaştırılmış ve çocuğa ilişkin algıda cinsiyete göre farklılıklar olduğu belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Tourism, Hospitality and Sports |
Authors | |
Publication Date | January 26, 2022 |
Submission Date | June 6, 2021 |
Acceptance Date | November 22, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 21 Issue: 1 |