The development and form of public relations practices vary according to the country, region and culture in the world. At this point, serious differences are observed in terms of the development history of public relations practices of countries. Public relations activities in South Korea started with practices where the state informs citizens. With the improvement in the economy and the democratization of the country's politics, the variety of public relations practices have increased. During this period, a serious change was experienced in the method and institutionalization of public relations practices and the attitudes of professionals. The culture, philosophy and beliefs of the South Korean people have determined the essence of public relations practices in all periods. South Korea has significant differences in terms of public relations practices compared to US and Europe examples. The aim of the study is to explain the relationship of public relations practices in South Korea with the socio-cultural structure and contributing to the lack of literature on the subject in Turkey. In this study, Hofstede's cultural analysis for South Korea will be used. The formation and development process of public relations in South Korea will be examined with the case study method. The effects of South Korea's socio-cultural structure on public relations practices in South Korea will be revealed.
Halkla ilişkiler uygulamalarının gelişimi ve biçimi dünyada ülkeye, bölgeye ve kültürlere göre farklılık göstermektedir. Ülkelerin halkla ilişkiler uygulamalarının gelişim süreci açısından farklılıklar görülmektedir. Güney Kore’de halkla ilişkiler faaliyetleri devletin vatandaşları bilgilendirdiği uygulamalarla başlamış ve ekonomisindeki iyileşme, ülke siyasetinin demokratikleşmesiyle birlikte halkla ilişkiler uygulamalarının çeşitliliği de artmıştır. Bu süreçte halkla ilişkiler faaliyetlerinin yöntemi, kurumsallaşması ve profesyonellerin tutumlarında da ciddi bir değişim görülmüştür. Güney Kore halkının kültürü, felsefesi ve inanışları halkla ilişkiler uygulamalarının özünü her dönemde belirleyici olmuştur. Güney Kore’de halkla ilişkiler uygulamaları, ABD ve Avrupa’daki örneklerine göre önemli farklılıklar taşımaktadır. Çalışmanın amacı Güney Kore’deki halkla ilişkiler uygulamalarının, sosyo kültürel yapıyla olan ilişkisini ortaya koymak ve Türkiye'de konuyla ilgili literatür eksikliğine katkıda bulunmaktır. Bu çalışmada Güney Kore için Hofstede’nin kültür analizi kullanılacaktır, Güney Kore’deki halkla ilişkilerin oluşum ve gelişim süreci, örnek olay incelemesi yöntemi ile incelenecektir. Güney Kore’nin sosyo-kültürel yapısının Güney Kore’deki halkla ilişkiler uygulamalarına etkileri ortaya konulacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Communication |
Authors | |
Publication Date | October 19, 2022 |
Submission Date | March 11, 2022 |
Acceptance Date | August 4, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 21 Issue: 4 |