The use of information and communication technologies by consumers enables consumers to contribute actively to various commercial activities. With the change in the understanding that the consumer is only accepted as the purchasing mass, new and different strategies have started to be implemented. Crowdsourcing, which has changed the shape of consumer participation from past to present, is applied in many areas such as crowdfunding, creative ideas and innovation, as well as marketing and communication strategies of companies. Crowdsourcing is one of the most effective strategies that marketing managers can use to engage with their target audience and create value for a business. Along with technology and social media, crowdsourcing has developed rapidly as an innovative tool in the field of marketing. The use of the crowd as a marketing tool transforms into a global participation with the internet and changes the marketing processes. The consumer, which has become the most important actor of participation, is accepted as the most important business partner of businesses and brands. One of the most important changes in the transition from web 2.0 environment to web 3.0 environment in digital marketing is the implementation of crowdsourcing projects in marketing applications. The aim of this study is to reveal how the consumer is used as a resource in the context of crowdsourcing in marketing studies and their participation characteristics. In the study, a case study was carried out on the crowdsourcing project examples of the Coca-Cola brand. As a result of the research, it is concluded that Coca-Cola's crowdsourcing is mostly related to brand positioning, consumer participation and marketing, and at the same time, the brand effectively uses its consumer audience as a participatory and creative crowdsourcing power in its marketing efforts.
Bilgi iletişim teknolojilerinin tüketiciler tarafından kullanımı, tüketicilerin çeşitli ticari faaliyetlere aktif olarak katkıda bulunmalarını sağlamaktadır. Tüketicinin yalnızca satın alan kitle olarak kabul edilmesi anlayışının değişmesi ile birlikte yeni ve farklı stratejiler uygulanmaya başlamıştır. Geçmişten günümüze tüketici katılımının şeklini değiştiren kitle kaynak, şirketlerin pazarlama ve iletişim stratejilerinin yanı sıra kitle fonlama, yaratıcı fikir ve inovasyon gibi birçok alanda uygulanmaktadır. Kitle kaynak, pazarlama yöneticilerinin hedef kitle ile ilişki kurmak ve bir işletmeye değer yaratmak için kullanabilecekleri en etkili stratejilerden biridir. Teknoloji ve sosyal medya ile birlikte pazarlama alanında yenilikçi bir araç olarak kitle kaynak kullanımı hızla gelişmiştir. Kalabalığın bir pazarlama aracı olarak kullanımı, internetle birlikte küresel bir katılıma dönüşerek pazarlama süreçlerini de değiştirmektedir. Katılımın en önemli aktörü hâline gelen tüketici, işletmelerin ve markaların en önemli iş ortağı olarak kabul edilmektedir. Dijital pazarlamada web 2.0 ortamından web 3.0 ortamına geçişin en önemli değişimlerinden biri, pazarlama uygulamalarında kitle kaynak projelerinin uygulanmasıdır. Bu çalışmanın amacı, pazarlama çalışmalarında kitle kaynak kullanımı bağlamında tüketicinin kaynak olarak nasıl kullanıldığını ve katılım özelliklerini ortaya koymaktır. Çalışmada Coca-Cola markasının kitle kaynak proje örnekleri ile ilgili bir örnek olay incelemesi gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda Coca-Cola’nın kitle kaynak kullanımın daha çok marka konumlandırma, tüketici katılımı ve pazarlama ile ilgili olduğu aynı zamanda markanın pazarlama çalışmalarında, tüketici kitlesini katılımcı ve yaratıcı bir kitle kaynak gücü olarak etkin şekilde kullandığı sonucu ortaya çıkmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Communication |
Authors | |
Publication Date | April 28, 2023 |
Submission Date | October 13, 2022 |
Acceptance Date | April 10, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 22 Issue: 2 |