A B S T R A C T
With the advancement of technology, almost all countries have started to evaluate policies for switching to non-physical currency, especially digital money. As a matter of fact, the application of non-physical (digital) money has been taken further and started to be implemented as a pilot by China, Sweden, Thailand, Ukraine, Uruguay and South Korea. In the age we live in, it seems inevitable that money will sooner or later turn into a non-physical form. In this context, the effect of non-physical money on individuals' spending tendency in the short term reveals its importance. Thus, the study provides insight for policy makers in case a non-physical money application such as digital money is adopted in the future. In this context, the effect of non-physical money on spending behavior was analyzed from a behavioral economic perspective with an experimental study specific to the endowment effect. The experiment applied in the study was carried out entirely on a voluntary basis. Care was taken to protect privacy during the application. All instructions to the participants were communicated clearly and understandably. Participants were made comfortable during the experiment. In addition, it was made possible to establish the internal and external validity required in the experimental study. Any manipulation of participants was prevented. In this context, data were collected in the study by observing the tendency to spend physical money and non-physical money given to a group of 26 subjects. Afterwards, the analysis was carried out by comparing the spending tendencies of both groups. As a result of the study, it was determined that the group with physical money tended to spend less due to the ownership effect compared to the group without physical money. In parallel with the ownership effect, it has been evaluated that the reason why the group with physical money tends to spend it late may be due to the pain of paying money.
Teknolojinin ilerlemesi ile hemen hemen bütün ülkeler dijital para başta olmak üzere fiziksel olmayan para birimine geçilmesine yönelik politikaları değerlendirmeye başlamıştır. Nitekim fiziksel olmayan (dijital) para uygulaması Çin, İsveç, Tayland, Ukrayna, Uruguay ve Güney Kore tarafından daha da ileri götürülerek pilot olarak uygulanmaya başlanmıştır. İçerisinde bulunduğumuz çağda paranın er ya da geç fiziksel olmayan bir hale dönüşmesi kaçınılmaz görünmektedir. Bu kapsamda fiziksel olmayan paranın kısa vadede bireylerin harcama eğilimi üzerindeki etkisinin analiz edilmesi önemini ortaya koymaktadır. Böylelikle çalışma, ileride dijital para gibi fiziksel olmayan bir para uygulaması geçilmesi hâlinde politika yapıcılara öngörü niteliği taşımaktadır. Bu kapsamda çalışmada fiziksel olmayan paranın harcama davranışı üzerindeki etkisi davranışsal iktisadi perspektiften sahiplenme etkisi özelinde bir deneysel çalışma ile analiz edilmiştir. Çalışmada uygulanan deney tamamen gönüllülük esasına dayalı olarak gerçekleştirilmiştir. Uygulama esnasında mahremiyetin korunması hususuna özen gösterilmiştir. Katılımcılara yönelik tüm talimatlar açık ve anlaşılır şekilde tebliğ edilmiştir. Katılımcıların deney esnasında rahat ettirilmeleri sağlanmıştır. Deney kurgulanırken deneklerin verilen teşvik ile ilişkilendirilmesi sağlanmıştır. Ayrıca deneysel çalışmada olması gereken iç ve dış geçerliliğin oluşturulması da mümkün kılınmıştır. Katılımcıların herhangi bir şekilde manipüle edilmesi engellenmiştir. Bu kapsamda çalışmada veriler 26 kişilik bir denek grubuna verilen fiziki para ile fiziksel olmayan paranın harcanma eğilimi gözlenerek toplanmıştır. Sonrasında her iki grubun harcama eğilimi karşılaştırılarak analiz gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın sonucunda fiziksel paraya sahip olan grubun fiziksel paraya sahip olmayan gruba nispeten sahiplenme etkisinde kalarak daha az harcama eğiliminde olduğu tespit edilmiştir. Sahiplenme etkisine paralel olarak fiziki paraya sahip olan gurubun geç harcama eğiliminde olmasının sebebi para ödemenin acısından da kaynaklanabileceği değerlendirilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Economic Demography |
Journal Section | Economics |
Authors | |
Publication Date | October 24, 2024 |
Submission Date | May 7, 2024 |
Acceptance Date | September 23, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 23 Issue: 4 |