Searle zihin felsefesinde, genel anlamıyla zihin-beden, daha özelinde bilinç ve beyin arasındaki ilişkinin açıklanması problemine hem geleneksel materyalistlerin hem de düalist yaklaşımların düşüncelerini eleştirerek ve onların eksik taraflarını ortaya koyarak çözüm aramaktadır. Dolayısıyla Searle, zihin felsefesindeki problemlerin çoğunun materyalist ve düalist kelime dağarcığını kullanmaktan kaynaklandığını ve bu dağarcığın, bilinç problemini çözmeye giden yola işaret etmediğini düşünür. Bu noktada Searle, bilince ait olguların açıklanmasının, bu geleneksel kelime dağarcığını kullanmadan da mümkün olduğunu göstermeye çalışır. Çözümü de düalizm ile materyalizmin ikisinin birden reddedilmesinde ve bilincin biyolojik bir fenomen olarak ele alınması gerektiğini savunan yaklaşımın bir ifadesi olan biyolojik doğalcılık argümanında görür. Sonuç olarak Searle, zihin felsefesinde zor problem olarak nitelenen bilinç ve bilince ait öznel deneyimlerin beyinde nasıl gerçekleştiğinin açıklanması problemine ilişkin, düalizm ve materyalizmin çelişkilerine düşmeden biyolojik ve nörobiyolojik temelli bir açıklama sunar ve biyolojik doğalcılık argümanını ortaya koyar. Bu doğrultuda çalışmamızda ilk olarak Searle açısından bilincin nedensel ve ontolojik olarak indirgenebilir olup olmadığı tartışması ve bilincin nesnel-bilimsel açıdan açıklanması problemi ele alınacaktır. Sonrasında Searle’ün bilinç kuramından hareketle bilinç-beyin problemine olan yaklaşımı ve bu problemin çözümünde en büyük engel olarak gördüğü düalizm ve materyalizm yaklaşımlarına yönelik eleştirisi çerçevesinde bunlara alternatif bir çözüm olarak önerdiği biyolojik doğalcılık argümanı nörobiyolojik bir bakış açısıyla ortaya konulacaktır.
In the philosophy of mind, Searle seeks a solution to the problem of explaining the relationship between mind and body in general and consciousness and brain in particular by criticizing the thoughts of both traditional materialist and dualist approaches and revealing their shortcomings. Therefore, Searle thinks that most of the problems in the philosophy of mind arise from using materialist and dualist vocabulary and that this vocabulary does not point to the path to solving the problem of consciousness. At this point, Searle attempts to show that explaining the phenomena of consciousness is possible without using this traditional vocabulary and views the solution in the rejection of both dualism and materialism and in the argument of biological naturalism, which is an expression of the approach that argues that consciousness should be considered as a biological phenomenon. As a result, Searle offers a biological and neurobiological-based explanation of the problem of explaining how consciousness and subjective experiences of consciousness occur in the brain, which is described as a hard problem in the philosophy of mind, without falling into the contradictions of dualism and materialism, and puts forward the argument of biological naturalism. In this regard, this study first addresses the debate on whether consciousness is causally and ontologically reducible from Searle's point of view and the problem of explaining consciousness from an objective-scientific perspective. Then, based on Searle's theory of consciousness and within the boundaries of his approach to consciousness-brain problem and the criticism of dualism and materialism approaches considered as the biggest obstacle in solving this problem, the biological naturalism argument that he proposed as an alternative is addressed from a neurobiological perspective.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Philosophy of Mind |
| Journal Section | Philosophy |
| Authors | |
| Publication Date | July 18, 2025 |
| Submission Date | February 10, 2025 |
| Acceptance Date | June 17, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 24 Issue: 3 |