BibTex RIS Cite

Bir Ö?retim Alan?’n?n Do?u?u: ABD’de Sosyal Bilgilerin Geli?imi (1893-1916) The Birth of An Academic Discipline: An Analysis of the Development of Social Studies as An Instructional Field: 1893-1916

Year 2013, Volume: 4 Issue: 2, 55 - 78, 30.11.2013

Abstract

Özet: Yurtta?l?k eğitimi bireylerin yurtta?l?k bilincine sahip olmas?, vatanseverlik duygular?n?n geli?mesi ve bireyin içinde ya?ad??? toplumun kültürel miras? ile normlar?n? benimsemesine yönelik eğitim süreci olarak tan?mlanabilir. Bu eğitim sürecinin odak noktas?n? yurtta?l?k bilinci olu?turmaktad?r. 1789 devriminin ard?ndan Frans?z okullar?nda önemli tart??malara konu olan yurtta?l?k bilincinin nas?l kazand?r?laca?? ve yurtta?l?k eğitiminin nas?l yap?laca?? 19. yy. boyunca K?ta Avrupa’s?nda ve Amerika Birle?ik Devletleri’nde önemli bir tart??ma konusu olmu?tur. Sanayile?me, göç ve beraberinde gelen ?ehirle?me süreci yurtta?l?k eğitiminin nas?l verilece?ine ili?kin tart??malar? yo?unla?t?rm?? ve bu tart??malar sosyal bilgilerin bir ö?retim alan? olarak geli?imine zemin haz?rlam??t?r. ABD’de 1865 sonras? dönemde h?zlanan sanayile?me, iç ve d?? göç gibi etkenler sayesinde büyük bir nüfus art??? ortaya ç?km?? ve bu art??a paralel olarak ?ehirler büyümeye ba?lam??t?r. ?ç sava? sonras? kölelikten kurtulan Afro-Amerikal?lar?n yeni toplum ya?am?na uyumlar? çok farkl? sosyo kültürel ortamlardan gelen göçmenlerin Amerikan toplumuna entegrasyonu ve üretken bir yurtta? olmalar? ciddi bir sorun olarak ortaya ç?km??t?r. Okul bu sorunu çözebilecek etkili bir aktör olarak görülmü?tür. Bununla beraber okul programlar?nda verilen sosyal eğitim anlay???n?n ya da daha özel bir ifade ile yurtta?l?k eğitiminin sorgulanmas?n?n gereklili?i de bir zorunluluk olarak ortaya ç?km??t?r. Yeni geli?en sosyal bilimlerin ????? alt?nda okullarda verilen tarih eğitimini sorgulayan James H. Robinson “Yeni Tarih” yakla??m? ile disiplinler aras? ve yak?n çevre odakl? bir tarih ö?retimine dikkat çekmi?tir. Bununla beraber John Dewey’in çocu?un ilgileri do?rultusunda ve ö?renme sürecinde aktif metotlar?n kullan?lmas?na yönelik önerileri ile öğretmenin ve ders kitab?n?n egemenli?ine yönelik ele?tirileri ve Hampton Ziraat Okulu’nda yapt??? çalışmalarla Thomas J. Jones’un yurtta?l?k eğitimine getirdi?i yeni bak?? aç?s? sosyal bilgilerin geli?im sürecini derinden etkilemi?tir. Yurtta?l?k bilincinin kazand?r?lmas?na yönelik farkl? yakla??mlar?n birbirleri ile mücadelelerinin sonucunda yurtta?l?k eğitiminin sosyal bilgiler ?emsiyesi alt?nda verilmesi kabul edilmi?tir. Bu ba?lam içinde çalışman?n amac? 1893-1916 y?llar? arasında tarih merkezli yurtta?l?k eğitiminin sosyal bilgilere do?ru nas?l geli?ti?ini ve ortaö?retim de sosyal bilgilerin bir ö?retim alan? olarak geli?im sürecini ABD ba?lam?nda irdelemektir.

Abstract
Civics can be defined as a course of education intended for the individuals to have awareness of citizenship, to develop their patriotism and to adopt the cultural heritage and the norms of the society to which such individuals belong. The awareness of citizenship constitutes the focus of this course of education. Having become a matter of substantial debates in French schools following the revolution of 1789, the policies to ensure the awareness of citizenship and the teaching methods for civics became a matter of significant debate in the Continental Europe and the United States of America during the 19th century. Industrialization and immigration accompanied by urbanization turned the heat on the debates about how civics would be taught in schools and such debates paved the way for the development of the social studies as a field of teaching. Due to such factors as the industrialization, internal and external migrations representing an increase in the USA during the period after 1865, the population had increased substantially and the cities began to develop in parallel with this increase. During the period after the civil war, significant problems emerged as the adjustment of the black people to the new community life after being set free from slavery and the integration of the immigrants into the American community as well as such an individual’s becoming a productive citizen. Schools were considered to be an effective actor which could solve such problems. On the other hand, the necessity to question the social education, or more specifically, civic education provided within the curricula of the schools was significant. James H. Robinson questioned the history education provided in schools in the light of the emerging social sciences and pointed out an interdisciplinary and “inner circle”-oriented history education by adopting the “New History” approach. Moreover, John Dewey’s suggestions about making use of active methods in accordance with the interests of the child during the course of learning and criticism for the dominance of the textbook and a new perspective brought to civics by Thomas J. Jones profoundly influenced the development process of the social studies thanks to his studies in Hampton Normal and Agricultural Institute. As a result of the challenges among different approaches about ensuring the awareness of citizenship, it was resolved that civic education would be provided under the umbrella of the social studies. The object of the study in this regard is to analyze how the history-centered civics developed into the social studies between 1893 and 1916 as well as the development process of the social studies as a field of teaching in the secondary education within the context of the USA.

References

  • American History Association. (1899). The study of history in schools: A report to the AHA by the committee of seven, New York: Mcmillan Company.
  • Anderson, W. G. (1973). Progressivism: an historiographical essay. The History Teacher, 6, 427–542.
  • Apple, M. W. (2000). Offical knowledge: Democratic education in a conservative age. Second Edition, New York: Routledge.
  • Apple, M. W. (2004). Ideology and curriculum. Third Edition, New York: Routledge Falmer.
  • Baker, D. P. (2011). The Future of the Schooled Society: The Transforming Culture of Education in Postindustrial Society. (Editor: Hallinan M. T.). Frontiers in sociology of education. Springer
  • Bennett, C. J. C. (1907). Formal discipline. New York: Teachers College, Columbia University.
  • Berns, R. M. (2010). Child, family, school, community: Socialization and support. Belmont: Wadsworth Cengage Learning.
  • Blumin, S. M. (1976). The urban threshold: Growth and change in a nineteenthcentury American community. Chicago: University of Chicago Press.
  • Breisach, E. (2009). Tarihyazımı (H. Kocaoluk, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Bugental, D. B., & Grusec, J. F. (2006). Socialization processes. In W. Damon & R. M. Lerner (Eds.), Handbook of child psychology (6th ed., Vol. 3). Hoboken, NJ: Wiley.
  • Chudacoff, H. P. (1975). The evolution of American urban society. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  • Cochran, T. C. (1981). Frontiers of change: Early industrialism in America. New York: Oxford University Press.
  • Correia, T. S.(1993). For their own good: An historical analysis of the educational thought of Thomas Jesse Jones. Unpublished Doctoral Dissertation. The Pennsylvania State University.
  • Cremin, L. (1961). The transformation of the school. New York: Knopf
  • Curti, M. E. (1959). The social ideas of American educators, with new chapter on the last twenty-five years. Totowa, NJ: Littlefield, Adams.
  • Davis, O. L. (1981). Understanding the history of the social studies. In H. D. Mehlinger & O. L. Davis (Eds.), Eightieth yearbook of the National Society for the Study of Education: Part II. The social studies (pp. 19–35). Chicago: University of Chicago Press.
  • Dewey, J. (1897). My pedagogic creed. The School Journal, 54, 77–80.
  • Dewey, J. (1899). The school and society. Chicago: University of Chicago.
  • Dewey, J. (1902). The child and the curriculum. Chicago: University of Chicago.
  • Dewey, J. (1916). Democracy and education. NewYork: The McMillan Company.
  • Dunn, A.W. (1916). The social studies in secondary education. Washington: Goverment Printing Office.
  • Egan, K. (1980). John Dewey and the social studies curriculum. Theory and Research in Social Education, 8(2), 37-55.
  • Egemen, B. Z. (1965). Terbiye ilminin problemleri ve terbiye felsefesi. A.Ü. İlahiyat Fakültesi Yayınları, A.Ü.Basımevi.
  • Evans, R. W. (2004). The social studies wars. New York: Teachers College Press.
  • Fallace, T. (2009). John Dewey’s influence on the origins of the social studies: An analysis of the historiography and new interpretation. Review of Educational Research, 79(2), 601-624.
  • Grusec, J. E. ve Goodnow, J. J. (1994). Impact of parental discipline methods on the child’s internalization of values: A reconceptualization of current points of view. Developmental Psychology, 30, 4–19.
  • Gutek, G. (1997). Eğitime felsefi ve ideolojik bakışlar. (N.Kale, Çev.).Ankara: Pegem Yayınları.
  • Güngördü, E. (2002). İlköğretimde hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Hertzberg, H. W. (1981). Social studies reform 1880-1980. Boulder, CO: Social Science Education Consortium Inc.
  • Hogan, W. T. (1971) Economic history of the iron and steel industry in the united states. Lexington, MA: D. C. Heath.
  • Johnson, D. (2000). W.E.B. DuBois, Thomas Jesse Jones and the struggle for social education 1900-1930. The Journal of Negro History, 85(3), 71-95.
  • Jones, T. J. (1906). Social studies in the hampton curriculum. Hampton: Hampton Institute Press.
  • Jorgansen, G. C. (2010). Unraveling conflicting ınterpretations: A reexamination of the 1916 report on social studies. Unpublished Doctoral Dissertation. Logan: Utah State University, UMI 3404291.
  • Kan, Ç. (2010). A.B.D ve Türkiye’de sosyal bilgilerin tarihsel gelişimi. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi,30(2), 663-672.
  • Karier, C. J. (1973). Liberal ideology and the quest for orderly change. In C. J. Karier, P. Violas, & J. Spring (Eds.), Roots of crisis: American education in the twentieth century (pp. 84–107). Chicago: Rand McNally.
  • Keels, O. M. (1994). In the beginning—Albert McKinley and the founding of the Social Studies. The Social Studies, 85(5), 198–205.
  • Kliebard, H. M. (1995). The struggle for American curriculum. [Second Edition]. New York: Routledge.
  • Lannie, V. P. (1974). Henry Barnard, American educator. New York: Teachers College Press.
  • Lasch, C. (2006). Narsizm kültürü (S.Öztürk ve H.Ü. Yolsal, Çev.). İstanbul: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Laurie, B. (1997). Artisans into workers: labor in nineteenth-century America. Urbana: University of Illinois Press.
  • Lybarger, B. M. (1981). Origins of the social studies curriculum. Doctoral Dissertation, University of Wisconsin, Madison. UMI. 81-12548.
  • Lybarger, M. B. (1991). The historiography of the social studies: Retrospect, circumspect and prospect. In J. P. Shaver (Ed.), The handbook of social studies teaching and learning (pp. 3–15). New York: Macmillan.
  • McAninch, S. A. (1990). The educational theory of Mary Sheldon Barnes: Inquiry learning as indoctrination in history education. Educational Theory, 40(1), 45–52.
  • Misa, T. J. (1995) A nation of steel: The making of modern America, 1865–1925. Baltimore, MD: Johns Hopkins University Press.
  • National Educational Association. (1894). Report of the committee of ten on secondary school studies, New York, Cincinnati, Chicago: American Book Company.
  • Nelson, M. (1992). First efforts toward a national curriculum: The committee of ten’s report on history, civil government, and political economy. Theory and Research in Social Education, 20(3), 242-262.
  • Osborne, K. (2003). Fred Morrow Fling and the source-method of teaching history. Theory and Research in Social Education, 31(4), 466–501.
  • Öztürk, C. (2006). Sosyal bilgiler: Toplumsal yaşama disiplinler arası bir bakış. C.Öztürk (Ed.), Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi / yapılandırmacı bir yaklaşım (ss.21- 50). Ankara: Pegem Akademi.
  • Öztürk, C. ve Dilek, D. (2002). Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretim programları. C. Öztürk ve D. Dilek (Ed.), Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi (ss 48-107). Ankara: Pegem Akademi.
  • Rippa, S. A. (1996). Education in a free society: An American history. [Eight edition]. New York: Longman.
  • Robinson, J. H. (1912). The new history. New York: The McMillan Company.
  • Safran, M. (2008). Sosyal bilgiler öğretimine bakış. B. Tay ve A.Öcal (Ed.), Özel öğretim yöntemleri ile sosyal bilgiler öğretimi (ss.2-17). Ankara: Pegem Akademi.
  • Saxe, W. D. (1991). Social studies in schools: a history of the early years, New York: State University of New York Press, Albany.
  • Sellers, C. (1991). The market revolution: Jacksonian America, 1815–1846. New York: Oxford University Press.
  • Singleton, H. W. (1980). Problems of democracy: The revisionist plan for social studies education, Theory and Research in Social Education, 8(3), 89-103.
  • Soltow, L. ve Steven, E. (1981). The rise of literacy and the common school in the United States: A socioeconomic analysis to 1870. Chicago: University of Chicago Press.
  • Sönmez, V. (2005). Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi öğretmen kılavuzu: Yeni programa göre düzenlenmiş yeni ders planı örnekleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Spring, J. (1970). Education and progressivism. History of Education Quarterly, 10(1), 53– 71.
  • Tanner, D. ve Tanner, L. N. (1975). Curriculum development theory into practice, New York: MacMillan Publishing Co Inc.
  • Temin, P. (1964) Iron and steel in nineteenth-century America: An economic inquiry. Cambridge, MA: MIT Press.
  • The Hampton Normal School, http://www.hamptonu.edu/about/history.cfm adresinden 10.05.2011tarihinde alındı.
  • Turhan, M. (1994). Kültür değişmeleri: Sosyal psikoloji bakımından bir tetkik. İstanbul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları, No: 16.
  • Tylor, B. E. (1887). Primitive culture: Researches into development of mytology, philosophy, religion, language, art and custom. New York: Henry Holt and Company.
  • Ülken, H. Z. (1967). Eğitim felsefesi. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Ward, D. (1975). Cities and immigrants; A geography of change in nineteenth-century America. New York: Oxford University Press.
  • Ward, F. (1898). Outlines of sociology. New York: The McMillan Company.
  • Whelan, M. (1991). James Harvey Robinson, the new history, and the 1916 social studies report, The History Teacher, 24(2), 191-202.
  • Winterer C. (2000). Review of Gilreath, James, ed, Thomas Jefferson and the education of a citizen. H-SHEAR, H-Net Reviews. May, 2000. http://www.h- net.org/reviews/showrev.php?id=4086 adresinden 12 Mart 2011’de alındı.
  • Woyshner, C. (2004). Women’s associations and the origins of the social studies: Volunteers, professionals, and the community civics curriculum, 1890-1920. International Journal of Social Education, 18(2), 15–26. EJ718716.
  • Woyshner, C. (2006). Notes toward a historiography of the social studies: Recent scholarship and future directions. In K. Barton (Ed.), Research studies in social studies education: Contemporary issues and perspectives (pp. 11–38). Information Age Publishing.

-

Year 2013, Volume: 4 Issue: 2, 55 - 78, 30.11.2013

Abstract

Yurttaşlık eğitimi bireylerin yurttaşlık bilincine sahip olması, vatanseverlik duygularının gelişmesi ve bireyin içinde yaşadığı toplumun kültürel mirası ile normlarını benimsemesine yönelik eğitim süreci olarak tanımlanabilir. Bu eğitim sürecinin odak noktasını yurttaşlık bilinci oluşturmaktadır. 1789 devriminin ardından Fransız okullarında önemli tartışmalara konu olan yurttaşlık bilincinin nasıl kazandırılacağı ve yurttaşlık eğitiminin nasıl yapılacağı 19. yy. boyunca Kıta Avrupa’sında ve Amerika Birleşik Devletleri’nde önemli bir tartışma konusu olmuştur. Sanayileşme, göç ve beraberinde gelen şehirleşme süreci yurttaşlık eğitiminin nasıl verileceğine ilişkin tartışmaları yoğunlaştırmış ve bu tartışmalar sosyal bilgilerin bir öğretim alanı olarak gelişimine zemin hazırlamıştır. ABD’de 1865 sonrası dönemde hızlanan sanayileşme, iç ve dış göç gibi etkenler sayesinde büyük bir nüfus artışı ortaya çıkmış ve bu artışa paralel olarak şehirler büyümeye başlamıştır. İç savaş sonrası kölelikten kurtulan Afro-Amerikalıların yeni toplum yaşamına uyumları çok farklı sosyo kültürel ortamlardan gelen göçmenlerin Amerikan toplumuna entegrasyonu ve üretken bir yurttaş olmaları ciddi bir sorun olarak ortaya çıkmıştır. Okul bu sorunu çözebilecek etkili bir aktör olarak görülmüştür. Bununla beraber okul programlarında v erilen sosyal eğitim anlayışının ya da daha özel bir ifade ile yurttaşlık eğitiminin sorgulanmasının gerekliliği de bir zorunluluk olarak ortaya çıkmıştır. Yeni gelişen sosyal bilimlerin ışığı altında okullarda verilen tarih eğitimini sorgulayan James H. Robinson “Yeni Tarih” yaklaşımı ile disiplinler arası ve yakın çevre odaklı bir tarih öğretimine dikkat çekmiştir. Bununla beraber John Dewey’in çocuğun ilgileri doğrultusunda ve öğrenme sürecinde aktif metotların kullanılmasına yönelik önerileri ile öğretmenin ve ders kitabının egemenliğine yönelik eleştirileri ve Hampton Ziraat Okulu’nda yaptığı çalışmalarla Thomas J. Jones’un yurttaşlık eğitimine getirdiği yeni bakış açısı sosyal bilgilerin gelişim sürecini derinden etkilemiştir. Yurttaşlık bilincinin kazandırılmasına yönelik farklı yaklaşımların birbirleri ile mücadelelerinin sonucunda yurttaşlık eğitiminin sosyal bilgiler şemsiyesi altında verilmesi kabul edilmiştir. Bu bağlam içinde çalışmanın amacı 18931916 yılları arasında tarih merkezli yurttaşlık eğitiminin sosyal bilgilere doğru nasıl geliştiğini ve ortaöğretim de sosyal bilgilerin bir öğretim alanı olarak gelişim sürecini ABD bağlamında irdelemektir.

References

  • American History Association. (1899). The study of history in schools: A report to the AHA by the committee of seven, New York: Mcmillan Company.
  • Anderson, W. G. (1973). Progressivism: an historiographical essay. The History Teacher, 6, 427–542.
  • Apple, M. W. (2000). Offical knowledge: Democratic education in a conservative age. Second Edition, New York: Routledge.
  • Apple, M. W. (2004). Ideology and curriculum. Third Edition, New York: Routledge Falmer.
  • Baker, D. P. (2011). The Future of the Schooled Society: The Transforming Culture of Education in Postindustrial Society. (Editor: Hallinan M. T.). Frontiers in sociology of education. Springer
  • Bennett, C. J. C. (1907). Formal discipline. New York: Teachers College, Columbia University.
  • Berns, R. M. (2010). Child, family, school, community: Socialization and support. Belmont: Wadsworth Cengage Learning.
  • Blumin, S. M. (1976). The urban threshold: Growth and change in a nineteenthcentury American community. Chicago: University of Chicago Press.
  • Breisach, E. (2009). Tarihyazımı (H. Kocaoluk, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Bugental, D. B., & Grusec, J. F. (2006). Socialization processes. In W. Damon & R. M. Lerner (Eds.), Handbook of child psychology (6th ed., Vol. 3). Hoboken, NJ: Wiley.
  • Chudacoff, H. P. (1975). The evolution of American urban society. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  • Cochran, T. C. (1981). Frontiers of change: Early industrialism in America. New York: Oxford University Press.
  • Correia, T. S.(1993). For their own good: An historical analysis of the educational thought of Thomas Jesse Jones. Unpublished Doctoral Dissertation. The Pennsylvania State University.
  • Cremin, L. (1961). The transformation of the school. New York: Knopf
  • Curti, M. E. (1959). The social ideas of American educators, with new chapter on the last twenty-five years. Totowa, NJ: Littlefield, Adams.
  • Davis, O. L. (1981). Understanding the history of the social studies. In H. D. Mehlinger & O. L. Davis (Eds.), Eightieth yearbook of the National Society for the Study of Education: Part II. The social studies (pp. 19–35). Chicago: University of Chicago Press.
  • Dewey, J. (1897). My pedagogic creed. The School Journal, 54, 77–80.
  • Dewey, J. (1899). The school and society. Chicago: University of Chicago.
  • Dewey, J. (1902). The child and the curriculum. Chicago: University of Chicago.
  • Dewey, J. (1916). Democracy and education. NewYork: The McMillan Company.
  • Dunn, A.W. (1916). The social studies in secondary education. Washington: Goverment Printing Office.
  • Egan, K. (1980). John Dewey and the social studies curriculum. Theory and Research in Social Education, 8(2), 37-55.
  • Egemen, B. Z. (1965). Terbiye ilminin problemleri ve terbiye felsefesi. A.Ü. İlahiyat Fakültesi Yayınları, A.Ü.Basımevi.
  • Evans, R. W. (2004). The social studies wars. New York: Teachers College Press.
  • Fallace, T. (2009). John Dewey’s influence on the origins of the social studies: An analysis of the historiography and new interpretation. Review of Educational Research, 79(2), 601-624.
  • Grusec, J. E. ve Goodnow, J. J. (1994). Impact of parental discipline methods on the child’s internalization of values: A reconceptualization of current points of view. Developmental Psychology, 30, 4–19.
  • Gutek, G. (1997). Eğitime felsefi ve ideolojik bakışlar. (N.Kale, Çev.).Ankara: Pegem Yayınları.
  • Güngördü, E. (2002). İlköğretimde hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Hertzberg, H. W. (1981). Social studies reform 1880-1980. Boulder, CO: Social Science Education Consortium Inc.
  • Hogan, W. T. (1971) Economic history of the iron and steel industry in the united states. Lexington, MA: D. C. Heath.
  • Johnson, D. (2000). W.E.B. DuBois, Thomas Jesse Jones and the struggle for social education 1900-1930. The Journal of Negro History, 85(3), 71-95.
  • Jones, T. J. (1906). Social studies in the hampton curriculum. Hampton: Hampton Institute Press.
  • Jorgansen, G. C. (2010). Unraveling conflicting ınterpretations: A reexamination of the 1916 report on social studies. Unpublished Doctoral Dissertation. Logan: Utah State University, UMI 3404291.
  • Kan, Ç. (2010). A.B.D ve Türkiye’de sosyal bilgilerin tarihsel gelişimi. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi,30(2), 663-672.
  • Karier, C. J. (1973). Liberal ideology and the quest for orderly change. In C. J. Karier, P. Violas, & J. Spring (Eds.), Roots of crisis: American education in the twentieth century (pp. 84–107). Chicago: Rand McNally.
  • Keels, O. M. (1994). In the beginning—Albert McKinley and the founding of the Social Studies. The Social Studies, 85(5), 198–205.
  • Kliebard, H. M. (1995). The struggle for American curriculum. [Second Edition]. New York: Routledge.
  • Lannie, V. P. (1974). Henry Barnard, American educator. New York: Teachers College Press.
  • Lasch, C. (2006). Narsizm kültürü (S.Öztürk ve H.Ü. Yolsal, Çev.). İstanbul: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Laurie, B. (1997). Artisans into workers: labor in nineteenth-century America. Urbana: University of Illinois Press.
  • Lybarger, B. M. (1981). Origins of the social studies curriculum. Doctoral Dissertation, University of Wisconsin, Madison. UMI. 81-12548.
  • Lybarger, M. B. (1991). The historiography of the social studies: Retrospect, circumspect and prospect. In J. P. Shaver (Ed.), The handbook of social studies teaching and learning (pp. 3–15). New York: Macmillan.
  • McAninch, S. A. (1990). The educational theory of Mary Sheldon Barnes: Inquiry learning as indoctrination in history education. Educational Theory, 40(1), 45–52.
  • Misa, T. J. (1995) A nation of steel: The making of modern America, 1865–1925. Baltimore, MD: Johns Hopkins University Press.
  • National Educational Association. (1894). Report of the committee of ten on secondary school studies, New York, Cincinnati, Chicago: American Book Company.
  • Nelson, M. (1992). First efforts toward a national curriculum: The committee of ten’s report on history, civil government, and political economy. Theory and Research in Social Education, 20(3), 242-262.
  • Osborne, K. (2003). Fred Morrow Fling and the source-method of teaching history. Theory and Research in Social Education, 31(4), 466–501.
  • Öztürk, C. (2006). Sosyal bilgiler: Toplumsal yaşama disiplinler arası bir bakış. C.Öztürk (Ed.), Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi / yapılandırmacı bir yaklaşım (ss.21- 50). Ankara: Pegem Akademi.
  • Öztürk, C. ve Dilek, D. (2002). Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretim programları. C. Öztürk ve D. Dilek (Ed.), Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi (ss 48-107). Ankara: Pegem Akademi.
  • Rippa, S. A. (1996). Education in a free society: An American history. [Eight edition]. New York: Longman.
  • Robinson, J. H. (1912). The new history. New York: The McMillan Company.
  • Safran, M. (2008). Sosyal bilgiler öğretimine bakış. B. Tay ve A.Öcal (Ed.), Özel öğretim yöntemleri ile sosyal bilgiler öğretimi (ss.2-17). Ankara: Pegem Akademi.
  • Saxe, W. D. (1991). Social studies in schools: a history of the early years, New York: State University of New York Press, Albany.
  • Sellers, C. (1991). The market revolution: Jacksonian America, 1815–1846. New York: Oxford University Press.
  • Singleton, H. W. (1980). Problems of democracy: The revisionist plan for social studies education, Theory and Research in Social Education, 8(3), 89-103.
  • Soltow, L. ve Steven, E. (1981). The rise of literacy and the common school in the United States: A socioeconomic analysis to 1870. Chicago: University of Chicago Press.
  • Sönmez, V. (2005). Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi öğretmen kılavuzu: Yeni programa göre düzenlenmiş yeni ders planı örnekleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Spring, J. (1970). Education and progressivism. History of Education Quarterly, 10(1), 53– 71.
  • Tanner, D. ve Tanner, L. N. (1975). Curriculum development theory into practice, New York: MacMillan Publishing Co Inc.
  • Temin, P. (1964) Iron and steel in nineteenth-century America: An economic inquiry. Cambridge, MA: MIT Press.
  • The Hampton Normal School, http://www.hamptonu.edu/about/history.cfm adresinden 10.05.2011tarihinde alındı.
  • Turhan, M. (1994). Kültür değişmeleri: Sosyal psikoloji bakımından bir tetkik. İstanbul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları, No: 16.
  • Tylor, B. E. (1887). Primitive culture: Researches into development of mytology, philosophy, religion, language, art and custom. New York: Henry Holt and Company.
  • Ülken, H. Z. (1967). Eğitim felsefesi. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Ward, D. (1975). Cities and immigrants; A geography of change in nineteenth-century America. New York: Oxford University Press.
  • Ward, F. (1898). Outlines of sociology. New York: The McMillan Company.
  • Whelan, M. (1991). James Harvey Robinson, the new history, and the 1916 social studies report, The History Teacher, 24(2), 191-202.
  • Winterer C. (2000). Review of Gilreath, James, ed, Thomas Jefferson and the education of a citizen. H-SHEAR, H-Net Reviews. May, 2000. http://www.h- net.org/reviews/showrev.php?id=4086 adresinden 12 Mart 2011’de alındı.
  • Woyshner, C. (2004). Women’s associations and the origins of the social studies: Volunteers, professionals, and the community civics curriculum, 1890-1920. International Journal of Social Education, 18(2), 15–26. EJ718716.
  • Woyshner, C. (2006). Notes toward a historiography of the social studies: Recent scholarship and future directions. In K. Barton (Ed.), Research studies in social studies education: Contemporary issues and perspectives (pp. 11–38). Information Age Publishing.
There are 70 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section International and Comparative Social Studies Education
Authors

Sümer Aktan This is me

Nevin Saylan This is me

Publication Date November 30, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Aktan, S., & Saylan, N. (2013). Bir Ö?retim Alan?’n?n Do?u?u: ABD’de Sosyal Bilgilerin Geli?imi (1893-1916) The Birth of An Academic Discipline: An Analysis of the Development of Social Studies as An Instructional Field: 1893-1916. Journal of Social Studies Education Research, 4(2), 55-78. https://doi.org/10.17499/jsser.89449