The aim of this research is to analyse the effects of
lifelong learning tendencies and compassionate love skills on authentic
leaderhips of coaching students of the Faculty of Sports Sciences. The
participants of the study were 354 (118 women, 236 men) volunteers in
reacheable area. The research was designed according to the relational
screening model. By collecting the relevant data, Authentic Leadership
Questionnaire (Walumbwa et all., 2008), Lifelong Learning Tendency Scale (Diker
Coşkun, 2009) and Compassionate Love Scale (Sprecher and Fehr, 2005) were used
for the analysis of variables of the research. For statistical analyses NCSS (Number Cruncher Statistical System) 2007 (Kaysville, Utah, USA) was used. The findings
were analyzed through descriptive statistical methods
(average, standard deviation, median, frequency, percentage, minimum, maximum,
ratio) and besides, Mann Whithney U was used for comparing of two groups which
were non-normally distributed quantitative data and Spearman Correlation
Analysis was used in determining the interscale relationships. Additionally,
Linear Regression Analysis was used in evaluating the multivariate
analysis of determining the effect of the Lifelong Learning Tendencies and
Compassionate Love Levels on the Authentic Leadership Levels of the Sports
Coaching Students studying in Faculty of Sport Sciences. Significance level in
the study was taken as 0.05 and 0.01. As a result of the examination of the
relationship between the Authentic Leadership, Lifelong Learning Tendency and
Copmpassionate Love Levels with Correlation Analysis a meaningful relationship
has been emerged between Authentic Leadership and Lifelong Learning Tendency
Scores on %25,7 (r:0.257;
p=0.001; p<0.01), between Authentic Leadership and Compassionate Love Scores on %28,3 (r:0.283; p=0.001; p<0.01),
and between Lifelong Learning Tendency and Compassionate Love Scores on %29,8
(r:0.298; p=0.001; p<0.01). Finally, in order to examine the Effects of the
Lifelong Learning Tendency and Compassionate Love Levels on the Authentic
Leadership Regression Analyses was performed. It was concluded that Authentic
Leadership Level is affected from the subscales “motivation” and “deficiency on
regulation of learning” of Lifelong Learning Tendency Scale and Compassionate
Love Level, in other words the subscales
“motivation” and “deficiency on regulation of learning” of Lifelong Learning
Tendency Scale and Compassionate Love are the predictors of Authentic
Leadership.
Exercise and sports psychology sports coaching authentic leadership lifelong learning tendency compassionate love
Bu
çalışmanın amacı, Spor Bilimleri Fakülteleri Antrenörlük Lisans öğrencilerinin
yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile duyarlı sevgi becerilerinin otantik liderlik
davranışlarını yordayıp yordamadığının incelenmesidir. İlişkisel tarama modeli
ile gerçekleştirilen araştırmanın evrenini, ulaşılabilir Spor Bilimleri
Fakülteleri Antrenörlük Bölümleri Lisans öğrencisi 354 gönüllü katılımcı
oluşturmaktadır. Araştırmanın değişkenlerinin analizinde Otantik Liderlik
Ölçeği (Walumbwa ve ark., 2008), Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri Ölçeği (Diker
Coşkun, 2009) ve Duyarlı Sevgi Ölçeği (Sprecher ve Fehr, 2005) kullanılmıştır.
İstatistiki analizler için NCSS (Number Cruncher Statistical System) 2007
(Kaysville, Utah, USA) programından yararlanılmış, veriler değerlendirilirken
tanımlayıcı istatistiksel metodların (ortalama, standart sapma, en düşük-en
yüksek değer, ortanca, frekans, oran) yanı sıra normal dağılım göstermeyen
nicel verilerin iki grup karşılaştırılmasında Mann Whitney U testi, ölçekler
arası ilişkilerin değerlendirilmesinde Spearman korelasyon analizi, çok
değişkenli analizlerin değerlendirilmesinde Lineer Regresyon Analizi’nden
yararlanılmıştır. Araştırmada anlamlılık düzeyi 0.05 ve 0.01 olarak alınmıştır.
Ölçekler arası ilişkilerin “Korelasyon Analizi” ile incelenmesi sonucunda, Otantik
Liderlik Ölçeği toplam puanı ile Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri Ölçeği toplam
puanı arasında %25,7 düzeyinde (r:0,257; p=0,001; p<0.01), Otantik Liderlik
Ölçeği toplam puanı ile Duyarlı Sevgi Ölçeği toplam puanı arasında %28,3
düzeyinde (r:0,283; p=0,001; p<0.01) ve Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri toplam
puanı ile Duyarlı Sevgi Ölçeği toplam puanı arasında %29,8 düzeyinde (r:0,298;
p=0,001; p<0.01) pozitif yönlü istatistiksel olarak anlamlı ilişkiler
saptanmıştır. Yapılan regresyon analizlerinde, otantik liderlik düzeyi toplam
puanı üzerine Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri Ölçeğinin motivasyon ve öğrenmeyi
düzenlemede yoksunluk alt boyut puanları ve Duyarlı Sevgi Ölçeği toplam
puanının etkileri anlamlı bulunmuştur, farklı bir deyişle Yaşam Boyu Öğrenme
Eğilimleri Ölçeği alt boyutları olan “motivasyon” ve “öğrenmeyi düzenlemede
yoksunluk” ile duyarlı sevgi toplam puanının otantik liderlik düzeyinin
yordayıcısı olduğu söylenebilir.
Spor ve Egzersiz Psikolojisi Antrenörlük Otantik Liderlik Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri Duyarlı Sevgi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Medicine |
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2017 |
Acceptance Date | December 16, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 2 Issue: 2 |